Minulla ei vieläkään ole kunnollisia antureita. Ainoastaan laitteen omat, ja hieman laadukkaampi Fluken pintalämpötilamittari + teipit mittauskohdissa.
Eikös tuo teoria tarkoita sitä että tulistinvaihtimen virtaus pitäisi olla mahdollisimman suuri että saadaan suurin mahdollinen teho - joka johtaa siihen että tulistettu vesi on liian viileää?
Itse olen säädellyt sitä trendikäyrää tuijottamalla, että lämmitysjakson aikana ylävaraajan vesi lähtisi nousemaan mahdollisimman nopeasti ja jyrkällä käyrällä. Käyntijakson lopussa ylävaraajaan menee hieman yli 55 asteinen vesi kun lauhduttimelta lähtee 42 asteinen vesi.
Antureita kun ei ole, niin en tiedä eri kohdilla varaajaa lämpötilojen kerrostumisia. Mutta tämä uusi kytkentä antaa suurimman lämpötilaeron ala ja ylävaraajien antureiden välille. Näillä keleillä se on ollut 2-3 astetta kun nyt tuunattuna se on 6-7 astetta. Vieläkin on arvoitus, että mihin sen ylävaraajan lämpö katoaa tauon aikana. 3 asteen jäähtyminen tunnissa, jos lasketaan 80 litran määrälle, tekee 0,28kWh, eli keskimäärin luovutetaan 280W teholla tavaraa johonkin. Minne? Alavaraajaan kai menee osa, mutta miksi sitäkään ei pysty hillitsemään? Jos kuristan alavaraajan latausta, kerrostuminen paranee, kun vesi ei vatkaannu niin vauhdikkaasti, mutta silloin ylävaraajan lämmön lasku on vielä nopeampaa. Tämä minua jotenkin hämmästyttää että miksi toisessa koneessa se menee esimerkiksi näin?
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.jpg Olkoonkin isompi varaaja. Tosin trendissä on nähtävissä myös että mitä korkeampi on ylävaraajan lämpötila, sitä nopeammin se jäähtyy.
Kaikki varaajasta ylöspäin lähtevät putkethan ovat yli 40 asteisia, mutta ei kai niiden jäähdyttävä vaikutus voi olla noin suuri. Ja toinen jäähdytin on se että varaaja kun toimii laitteen runkona, on sivupellit ruuvattu suoraan varaajan yläosasta kiinni ja ne luovuttavat lämpöä tekniseen tilaan. Mutta kuinka paljon? Pitäis kai purkaa mahdollisimman paljon ja peittää koko roska eristeellä että näkis sen vaikutuksen.
Ps. ja mitkä ominaisuudet voisi vaikuttaa kuumakaasun lämpötilaan tietyllä lauhtumislämmöllä? Kun samantehoinen Vs käy viileämmällä kaasulla kuin V-sarjalainen. Onko kylmäaineen määrissä tai jossain kylmäpiirissä jotain säädettävää?