Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maalämpöpumpun vastuksen kasvaneet käyttötunnit  (Luettu 4679 kertaa)

Poissa TimoJ

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Minulla on reilut 12 vuotta toiminut Lämpöässä 2080 maalämpöpumppu. Kompuran teho on 2,45 kW ja vastuksen 6 kW. Lämpöässä 2000 ei ole enää valmistuksessa, eikä niitä kaiken kaikkiaankaan myyty kovin paljon.

Normaalivuosina vastukselle on tullut noin 20-30 käyttötuntia. Nyt vastukselle on alkanut tulla paljon käyttötunteja, viimeisen viikon aikana 18 tuntia, kompressorin tunnit ovat olleet 45 h. Tällä menolla koko vuoden sähkölasku kasvaa reippaasti!

Valitettavasti minulla ei ole viimeaikojen tunteja pidemmältä ajalta, koska viime viikon sähkökatkos pyyhkäisi muistin tyhjäksi, kun varmistusparistot olivat päässeet ehtymään.

Valmistajan huolto ei ainakaan heti pystynyt antamaan mitään vinkkiä siitä, mikä mokoman voisi aiheuttaa. Osaisiko täällä kukaan antaa hyviä vihjeitä vianhakuun?
Lämpöässä 2080 vuodelta 1999, 150 m porakaivo.Romutettu elokuussa 2024, nyt tilalla Thermia Calibra Duo ja 286 l käyttövesivaraaja.

Poissa Matias

• Konkari
Re: Maalämpöpumpun vastuksen kasvaneet käyttötunnit
« Vastaus #1 : 28.10.11 - klo:22:47 »
Mitenhän tuon 2000 mallin ohjauslogiikka,onkohan Ouman?
Näissä uudemmissa voi Oumanista valita osa- tai täysteho ohjauksen.
Osateho ohjauksella vastus voi mennä päälle kompressorin käydessä.
Täysteho ohjauksella vastus menee päälle vain kompressorin häiriötilanteessa,eli jos siihen saisi täysteho ohjausvaihtoehdon päälle.

Oliskohan ohjauspiirikaaviota enää tallessa,niistä vastuksen ohjaus periaate näkyisi parhaiten.
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa TimoJ

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #2 : 30.10.11 - klo:16:31 »
Ei ole Oumanin logiikka. En itse asiassa tiedä kenen se on, kaavioissa lukee Haloset.

2000 sarja on osatehomitoituksella, enkä minä ainakaan ole löytänyt käyttöohjeesta mainintaa mahdollisuudesta valita osa-/täysteho-ohjauksen välillä.
Lämpöässä 2080 vuodelta 1999, 150 m porakaivo.Romutettu elokuussa 2024, nyt tilalla Thermia Calibra Duo ja 286 l käyttövesivaraaja.

Poissa W10

• Täysjäsen
  • Nibe S1255
« Vastaus #3 : 31.10.11 - klo:10:05 »
Kylmäainevajaus?