Tässä minun näkemykseni asiaan. Sanottakoon, että minulla ei ole mitään sidoksia mihinkään pumppuvalmistajaan. Tekninen akateeminen tutkinto tosin on, ja senkin suuntautumisvaihtoehdon takia haukkuvat enemmän ekonomiksi.. Eli:
V-sarjan laite on mielestäni varsin selkeä ja toimiva (ja kallis?) laite. Meillä vaihdettiin tämä öljyn tilalle viime kesän lopulla. Patteripiirin säätökäyrän apinoin wanhasta öljykattilan Danfossista. Sitä jouduin marginaalisesti tarkistaamaan pari kertaan ensimmäisten pakastumisten aikana. Lattiapiirille sama juttu. Siis aivan minimaalista säätämistä. Trendiä et normikäyttäjänä todellakaan tarvitse.
Lämpöässän pumput lienevät myyntimääriltään varsin suuria. Vanhimmat systeemit lähentelevät 30 vuotta ilmeissesti ja ite olen nähnyt täysin toimivan yli 20v vanhan systeemin. V-sarjan takuu 5 vuotta - tosin taitaa olla jo kilpailijoillakin joissain malleissa. V-sarjan laite lienee ainoita, joissa on riittävän iso integroitu varaaja patteritaloja varten. Käytetyt komponentit laatutavaraa: Ouman ohjaus, merkkipumput, merkkikompura.
Näillä palstoilla toki on ns ongelmatapauksia. Mutta mitä on autofoorumeilla, valitusta vai kehua? Jäkimmäisiä on kaikkialla aina eniten - pitää suhteuttaa myyntimääriin ne kommentit. Lisäksi väittäisin, että tällä foorumilla on aika paljon tehty (positiivisessa mielessä) tiedettä näiden säätämisestä kun on haluttu ne viimeisetkin hyötysuhteen desimaalit kotiin päin. Sitä "tiedettä" ei ole tarve tehdä, se menee jo ns. harrastamisen puolelle (johon itsekin sorrun kyllä). Väittäisin, että asiallisesti ja oikein asennettuna ja käyttöön otettuna V-sarja on mielummin yksi parhaimpia pumppuja edelleen, vaikka siinä ei taajuusmuuttajaohjauksia yms hienouksia olekaan. En voi kun suositella omiin kokemuksiini perustuen.
Täysteho vs osateho keskusteluun en ota kantaa. Se on jokaisen mietittävä itse. Minä halusin minimaaliset käyttökustannukset ja toki mahdollisimman ekologisen ratkaisun.
Kertokaa muut lisää. Tämä oli minun näkemykseni.