Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpöässä V malli, uskaltaako ostaa?  (Luettu 7642 kertaa)

Poissa Sukonor

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Lämpöässä V malli, uskaltaako ostaa?
« : 04.03.11 - klo:21:39 »
Siis kertokaa oi Gurut uskaltaako tätä laitetta ostaa? Olen muutaman päivän täällä foorumeilla lukenut laitteista ja kaikkein antiikkisimmalta ja vaikeimmin säädettävältä tämä Lämpöässä tuntuu. Jotenkin viehättäisi ajatus ostaa Suomalaista mutta onko taas kerran vaan todettava se tosia-asia että Suomalainen ei ole paras eikä laadukas. Onko Nibe, IVT ja muut ruotsin vehkeet sittenkin kehittyneempiä ja järkevämpiä ostoksia. Kauhistuttaa ajatuskin että pitää itse koko ensi talvi säädellä ja istua koneen vieressä mittaamassa ouman trend arvoja ja syöttää uusia lukuja ja käyriä oumanin kaksipiiriseen logiikkaa. Huh miten sekaisin pää on?!?!?!? :D Entä mikä järki on täystehoisessa ollenkaan kun osatehoinen on niin paljon halvempi että sillä jo saa sähköä moneksi kuukaudeksi (3000€).

Poissa oh2pt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 45
  • V13/203, 230m(akt.) Lepsämä City
Re: Lämpöässä V malli, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #1 : 04.03.11 - klo:22:06 »
Tässä minun näkemykseni asiaan. Sanottakoon, että minulla ei ole mitään sidoksia mihinkään pumppuvalmistajaan. Tekninen akateeminen tutkinto tosin on, ja senkin suuntautumisvaihtoehdon takia haukkuvat enemmän ekonomiksi.. Eli:

V-sarjan laite on mielestäni varsin selkeä ja toimiva (ja kallis?) laite. Meillä vaihdettiin tämä öljyn tilalle viime kesän lopulla. Patteripiirin säätökäyrän apinoin wanhasta öljykattilan Danfossista. Sitä jouduin marginaalisesti tarkistaamaan pari kertaan ensimmäisten pakastumisten aikana. Lattiapiirille sama juttu. Siis aivan minimaalista säätämistä. Trendiä et normikäyttäjänä todellakaan tarvitse.

Lämpöässän pumput lienevät myyntimääriltään varsin suuria. Vanhimmat systeemit lähentelevät 30 vuotta ilmeissesti ja ite olen nähnyt täysin toimivan yli 20v vanhan systeemin. V-sarjan takuu 5 vuotta - tosin taitaa olla jo kilpailijoillakin joissain malleissa. V-sarjan laite lienee ainoita, joissa on riittävän iso integroitu varaaja patteritaloja varten. Käytetyt komponentit laatutavaraa: Ouman ohjaus, merkkipumput, merkkikompura.

Näillä palstoilla toki on ns ongelmatapauksia. Mutta mitä on autofoorumeilla, valitusta vai kehua? Jäkimmäisiä on kaikkialla aina eniten - pitää suhteuttaa myyntimääriin ne kommentit. Lisäksi väittäisin, että tällä foorumilla on aika paljon tehty (positiivisessa mielessä) tiedettä näiden säätämisestä kun on haluttu ne viimeisetkin hyötysuhteen desimaalit kotiin päin. Sitä "tiedettä" ei ole tarve tehdä, se menee jo ns. harrastamisen puolelle (johon itsekin sorrun kyllä). Väittäisin, että asiallisesti ja oikein asennettuna ja käyttöön otettuna V-sarja on mielummin yksi parhaimpia pumppuja edelleen, vaikka siinä ei taajuusmuuttajaohjauksia yms hienouksia olekaan. En voi kun suositella omiin kokemuksiini perustuen.

Täysteho vs osateho keskusteluun en ota kantaa. Se on jokaisen mietittävä itse. Minä halusin minimaaliset käyttökustannukset ja toki mahdollisimman ekologisen ratkaisun.

Kertokaa muut lisää. Tämä oli minun näkemykseni.
Lämpöässä V13/203, 230m/140mm aktiivisyvyinen ja tulviva :) kaivo, 220m2  750 m3 Siporex-talo patteri(2/3)/lattia(1/3) -lämmityksellä.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 585
Re: Lämpöässä V malli, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #2 : 04.03.11 - klo:22:11 »
Sellainen käsitys on Lämpöässästä tullut että yhdessäkään ei ole lämpöteho hyytynyt.En ainakaan ole huomannut sellaisesta kenenkään kirjoittaneen.Useimmissa säätöongelmissa tuntuu olevan hankaluutena saada lämmöntuotto aisoihin. ;)
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa maajussijussi.

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
  • V10/190m/185m2
Re: Lämpöässä V malli, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #3 : 03.04.11 - klo:09:22 »
Yhdyn ptu:n mielipiteeseen. Täällä on paljon LÄssän omistajia jotka virittävät harrastusmielessä pumppuaan "viimiseen asti" ja ehkä siitä syystä voi saada kuvan, että pumppu on hankala viritettävä. Toisaalta siinä on se hyvä puoli, että täältä löytyy tarvittaessa todella hyviä ohjeita pumpun käyttöön/virittämiseen.

Itse olen sitä mieltä, että LÄ on oikea valinta varsinkin silloin jos lämmintä käyttövettä kuluu paljon.  Pari viimeistä talveakin ovat olleet sen verran kylmiä, että ei voi olla kuin tyytyväinen täysteho pumppuun kun vastukset eivät ole olleet päällä kertaakaan. Myös sähkön hintakehitys puoltaa täystehoa.

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Re: Lämpöässä V malli, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #4 : 03.04.11 - klo:09:49 »
Paria asiaa itse Lässän markkinoinnissa ihmettelen.
Lämpöässä on täystehoinen maalämpöpumppu.
Maalämpöpumppu on täystehoinen kun se mitoitetaan täysteholle.

Lämpöässässä on iso varaaja ja käyttövettä riittää.
Tällä saadaan lähes jokainen pumpun ostaja luulemaan että varaaja sisältää käyttövettä. Viimeksi pari päivää sitten tuli tällainen asiakas eteen.
« Viimeksi muokattu: 03.04.11 - klo:10:28 kirjoittanut sami68 »
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 607
  • Vanha pieru!
Re: Lämpöässä V malli, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #5 : 03.04.11 - klo:09:57 »
Ystävämme sami68 on Thermian edustaja.
Hyvää menestystä Samille Rautaruukkikaupunkiin!

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Re: Lämpöässä V malli, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #6 : 03.04.11 - klo:10:18 »
Kiitos! Töitä kyllä riittää niin paljon kuin ehtii tekemään ja tämä kauppiashomma ei taida monellekkaan foorumilaiselle olla uusi asia.  ;)
Edellinenkään kirjoitus ei liittynyt omaan kaupankäyntiin mitenkään ja täällä ei pumppuja myydä ainakaan vielä. Jos joku mun kommentti on myyntipuhe niin saa kyllä antaa heti palautetta.
Nuo edelliset asiat on vaan esimerkkejä niitä seikkoja, jotka antaa pumppua hankkiville harhaanjohtavaa tietoa. Tomppelikin harrastaa tätä säännöllisesti patteri/lattialämmitys kannanotolla jonka voisit ihan suosiolla lopettaa.

Muutama päivä vielä energiatuen hakuaikaa jäljellä eli pysytäämpä aiheessa että ihmiset saa tietoa eikä turhanpäiväistä jauhamista..
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa maajussijussi.

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
  • V10/190m/185m2
Re: Lämpöässä V malli, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #7 : 04.04.11 - klo:09:38 »
Lainaus
Paria asiaa itse Lässän markkinoinnissa ihmettelen.
Lämpöässä on täystehoinen maalämpöpumppu.
Maalämpöpumppu on täystehoinen kun se mitoitetaan täysteholle.

Lämpöässässä on iso varaaja ja käyttövettä riittää.
Tällä saadaan lähes jokainen pumpun ostaja luulemaan että varaaja sisältää käyttövettä. Viimeksi pari päivää sitten tuli tällainen asiakas eteen.

Eikös varaaja sisällä nimenomaan käyttövettä(kin) ?! LÄ:ssä tuo varaajan suuri koko ei ymmärtääkseni ole niin tärkeä kuin ruotsalais pumpuissa koska LÄssä tekee lämmintäkäyttövettä miltei lennosta johon ruotsalaispumput eivät samalla tavalla kykene.

Voitko selittää lisää jos olen ymmärtänyt väärin.

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Re: Lämpöässä V malli, uskaltaako ostaa?
« Vastaus #8 : 04.04.11 - klo:13:59 »
Lainaus
Eikös varaaja sisällä nimenomaan käyttövettä(kin) ?! LÄ:ssä tuo varaajan suuri koko ei ymmärtääkseni ole niin tärkeä kuin ruotsalais pumpuissa koska LÄssä tekee lämmintäkäyttövettä miltei lennosta johon ruotsalaispumput eivät samalla tavalla kykene.
Voitko selittää lisää jos olen ymmärtänyt väärin.
Sisältää käyttövettä sen mikä kierukoihin mahtuu:
http://www.aijaa.com/v.php?i=7015821.jpg

Ei se kyllä sen kummemmin sitä lennosta tee kuin muutkaan vaan maksimissaan omalla maxteholla joka ei oikeastaan koskaan riitä lennosta tekemiseen.

Tässä ketjussahan tuota käyttövettä tehtiin aika urakalla. Käy oppimateriaalista monelle kauppiaallekkin varsinkin nuo Seppaantin kommentit.. :)
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=2161.0
« Viimeksi muokattu: 16.11.12 - klo:17:25 kirjoittanut tomppeli »
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *