Toimivaa harvoin kannattaa vaihtaa. (corollamiehen oppeja)
OKT:ssa toki oltava varma että varajärjestelmät on kunnossa.
10v kohdalla kannattanee tarkastaa että minkämoisessa kunnossa esim hyötysuhde on ja miettiä kannattaako vanhalle tehdä sen suurempia vaan alkaa laittaa rahaa syrjään kokonaan uuden koneen laittoon. (luulis esim kompuran menettäneen tehojaan)
Itse en ole mikään korollamies ja työssä olen oppinut, että ongelmiin on parempi varautua etukäteen eikä vaan peukalo perseessä odottaa, että joku menee rikki. Auton jakohihnaa vaihdattaessa kyselin aikanaan huoltoneuvojalta, että olisiko vesipumppu syytä vaihtaa samalla. Hinausautoa kylmässä autossa pimeällä metsätaipaleella odotellessani olisi "ei sitä tarvi vaihtaa" huoltojanari saanut oikein huolella turpaansa jos olisi paikalle eksynyt.
Koko pumpun vaihto ei tule ihan helpolla kysymykseen kun sitä ei saa talosta ulos eikä uutta sisälle seiniä purkamatta, ihan riippumatta siitä kuinka paljon parempi se uusi olisi. Hyvin on vanhakin riittänyt.
Ilmeisesti kenelläkään ei ole kokemusta huoltotarpeesta? Kompressorin luulisi kestävän vähintään sen 15 vuotta, mutta kuinka esim. lauhdutinpiiristä häviää kylmäaineet ja onko sille mitään tehtävissä? Oikosulkumoottorit ovat aika kestäviä aparaatteja, joten pumpuista en olisi kovin huolestunut.
Pehmokäynnistimestä olen haaveillut jo pitkään mutta en ole saanut mitään vielä aikaiseksi. Kontaktoreissa varmaan kipinöi aika lailla jos siellä ei ole triakkeja?
Asia tuli taas mieleen, kun pumpun 8-vuotissynttärit ovat tulossa parin viikon päästä.