Tuossa alkutilanteessa on ilmeisesti 1 vaihe katkennut ja kompressori jäänyt 2:lle vaiheelle käymään jolloin virta-arvot kasvaneet liikaa ja moottorisuoja toiminut niin pitääkin.
Moottorisuojakytkimessä laukaisun tekee sellainen mekanismi että moottorivirta menee bi-metalliliuskan ympärille kierretyn vastuslangan pätkän läpi ja kun vastuksessa kulkee virta niin bi-metalli taipuu ja siinä on ääriasennossa kippimekanismi mikä pienestä bi-metalliliuskan kosketuksesta laukaisee jousivoimalla päävirtakoskettimet auki.
Noissa bi-metalliliuskoissa on hiukan "muisti" ilmiötä että kun eka kerran on laukaissut niin liuska ei palaudu yhtä suoraksi kuin uudessa vaan jää vähän käyräksi eli seuraava suojan laukaisu tapahtuu hieman pienemmällä virralla.
Suojakytkimessä oleva säätöruuvi, millä asetetaan haluttu virta arvo,siirtää bi-metallilaukaisukärkeä lähemmäs tai kauemmas laukaisukohdasta eli sillä voi myös kompensoida ekan laukaisun jättämän taipuman
On se ihan oikein korjata tämä suurentamalla hiukan asetusarvoa,jotain 0,5A:n verran.
Noi moottorisuojan kippimekanismit(vrt Junghans) on varsin monimutkaiset ja aika herkät vioittumaan,samoin vastuslangan liitoksissa tulee helposti ylimenovastusta mikä kehittää lämpöä ja aiheuttaa virhelaukaisuja.
Moottorisuojakytkin ei todellisuudessa mittaa suoraan amppeereita vaan celsiusasteita joten virhelaukaisuja tulee myös kohonneesta ympäristölämpötilasta tai jos suojakytkin on esim kiinni viereisessä kontaktorissa joka hieman lämpiää ja lämpö siirtyy johtumalla suojakytkimeen.
Jos on noin niin kannattaa siirtää että jää parin millin ilmarako noiden komponenttien välille.Ne on nykyisin Din-kiskossa ja siirtyy sivusuunnassa helposti.
Eli jos moottorisuojakytkin alkaa laukomaan niin on suht iso todennäköisyys että vika onkin suojakytkimessä eikä moottorissa,aina kannattaa tarkistaa tämä mittaamalla moottorin vaihevirrat ennenkuin alkaa laitetta purkamaan