Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: V13 ongelmia..  (Luettu 37309 kertaa)

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
V13 ongelmia..
« : 23.11.07 - klo:17:58 »
Terve, ilmoitan heti alkuun olevani noviisi.. Mutta prkl kun ei noista käyttöohjeista vaan saa selville!

Ensimmäinen ongelma.. Miten kuumaa pitäisi olla "kuumakaasu"? Minulla on sellainen epäilys että mun pumppussani lähde kompressori käyntiin lainkaan koska kuumakaasu on kokoajan lähes veden lämmöissä..

Toinen ongelma, mistä tiedän että kompressori on käynnissä? (mieluusti mistä tietää että se on juuri sillähetkellä käynnissä tjs).

Maalenkki on 210m:n porakaivossa, se on ilmattu sekä laitteen omalla pumpulla että varmuuden vuoksi ohjekirjan vinkistä vaarin ja väärinpäin ulkoisen pumpun voimin. Eikä maapiiri lorise eikä lirise kun sitä moottoria pyörittää manuaalisäädöllä. Ihmetystä herättää se että varaajan lämmöt tippuu aikansa ja sitten napsahtaa sähkövastus päälle joka nostaa sen takaisin ylös. Onko tuossa kompressorissa jotain "paina-tästä-resetoidaksesi"-nappia tjs?

Terv: Oliko Lämpöässä sittenkin väärä merkki?

Poissa jramo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
  • Lämpöässä S15 & porakaivo 190m, 12/2005 -->
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #1 : 23.11.07 - klo:19:44 »
Hei!
Itselläni kuumakaasu nousee 85 - 90 asteen välille.
Kompressorin käynnin kyllä kuulee, varsinkin jos koneessa ei ole "kuoria" päällä. Koneen käynnistys äänen kuulee kyllä senkin varsin hyvia ainakin itselläni S15:sta.
Palaako koneen "sähkötaulussa" imupaineen punainen merkkivalo? Se selittäisi ainakin tuon ettei kompressori lähde lainkaan käymään. Sen kuittaus on vähän monimutkaisempaa, mutta huoltoon soittamalla sieltä opastetaan kyllä sekin!

Eipä se Lämpöässäkään ole yhtään sen huonompi kuin mikään muukaan merkki, kunhan saat sen vaan pelaamaan ensin.

Poissa colibri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 81
  • Lapualaane V15
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #2 : 23.11.07 - klo:20:50 »
Saisitko jotenkin napattua valokuvan lämpöpumpun sähkökeskuksesta ja mahdollisesti "konehuoneesta"
Pistin sulle yksityisviestillä oman sähköpostiosoitteeni

Itse veikkaisin maapiirin ja/tai kompressorin moottorisuojakytkimiä (jos tuossa mallissa sellaiset on)
Ne ovat ainakin "vanhassa" V15 mallissa sellaiset musta + punainen nappi tyyliset.

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #3 : 25.11.07 - klo:11:14 »
Lainaus
Hei!
Itselläni kuumakaasu nousee 85 - 90 asteen välille.
Kompressorin käynnin kyllä kuulee, varsinkin jos koneessa ei ole "kuoria" päällä. Koneen käynnistys äänen kuulee kyllä senkin varsin hyvia ainakin itselläni S15:sta.
Palaako koneen "sähkötaulussa" imupaineen punainen merkkivalo? Se selittäisi ainakin tuon ettei kompressori lähde lainkaan käymään. Sen kuittaus on vähän monimutkaisempaa, mutta huoltoon soittamalla sieltä opastetaan kyllä sekin!

Eipä se Lämpöässäkään ole yhtään sen huonompi kuin mikään muukaan merkki, kunhan saat sen vaan pelaamaan ensin.


Juu, ei taida kompura käydä. Mun kuumakaasu on ollut vähän reilu 30 astetta parhaimmillaan mitä olen vieressä seurannut. Ja koneen käynnistymistä olen käsin kopeloimallakin yrittänyt diagnosoida. Maanesteen kiertopumppu toimii kyllä - ja sitä ohjaava automatiikkakin toimii mutta ilmeisesti vain kompura on vaan mykkä. Mitään virhevaloja tuossa V13:ssa ei silmiini ole osunut.. (kts, kuvia seuraavasta viestistäni)


Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #4 : 25.11.07 - klo:11:29 »
Lainaus
Saisitko jotenkin napattua valokuvan lämpöpumpun sähkökeskuksesta ja mahdollisesti "konehuoneesta"...


Tuossa noita kuvia:
Avattu konehuone:


Avattu sähköpääkeskus?:


Ja kytkinpaneeli:



Tuossa "avatussa sähkötaulussa" olen tarkistanut että jännitteet tulee näkyvillä oleviin pisteisiin kuten maalaisjärjellä niiden pitäisikin. Eli kaikki kolme vaihetta tulee pääkatkaisijalle ja siitä eteenpäin.

Näppäimistön kuvassa on sekä kompressorin että maakierron nappulat "offilla". Eli tuolla näppäinten asetuksella ajan pelkällä sähkövastuksella.

Toivottavasti noi kuvat auttoi, lisääkin saan kyllä jos se auttaa.

  JS
« Viimeksi muokattu: 25.11.07 - klo:11:29 kirjoittanut Kirkonrotta »

Poissa volkkari

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 335
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #5 : 25.11.07 - klo:12:13 »
Kuittaa presu,avaa kansi ja paina vihreästä napista kanneen suunnassa

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 514
  • L-Ässä V-7
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #6 : 25.11.07 - klo:13:12 »
Kuvat ovat tummanlaisia. Mitä sinulla on sähkökeskuksessa alhaaltapäin lukien toisen pistokkeen paikalla? Onko se tyhjä vai pistoke, josta ei lähde johtoa?
Minulla on V-7 ja sen sähkökeskus näyttää samanlaiselta.
Toinen pistoke alhaaltapäin on oikosulkupistoke, jossa reunimmaiset jodot on kytketty yhteen.  Minulla tämä pistoke puuttui tehtaan jäljiltä kokonaan ja tämä esti ainakin kompressorin käynnistymisen. Lisäksi minulla oli painekytkin (presu, pressostaatti) pakkokuittausasennossa. Tämähän ei estä käynnistymistä mutta vikatilanteessa saattaa rikkoa kompressorin.
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #7 : 25.11.07 - klo:15:29 »
Lainaus
Kuittaa presu,avaa kansi ja paina vihreästä napista kanneen suunnassa


Ööö, presu? Mitä mahdat tarkoittaa sanalla "presu"? Onko se tuo danforss-tekstillä varustettu boksi keskimmäisessä kuvassa?

  Js

Edit: Tuossahan tuo presu kerrottiinkin seuraavassa viestissä..

Edit2: Avattu, ja löytyi semmoinen vihreä liukukytkin mitä on nyt rämpätty. Tosin ilman mitään näkyvää vaikutusta
« Viimeksi muokattu: 25.11.07 - klo:15:52 kirjoittanut Kirkonrotta »

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #8 : 25.11.07 - klo:15:33 »
Lainaus
... Mitä sinulla on sähkökeskuksessa alhaaltapäin lukien toisen pistokkeen paikalla? Onko se tyhjä vai pistoke, josta ei lähde johtoa? ...

Tyhjä paikka, siinäkö pitäisi olla jokin terminaatori? Uskaltaako tuohon tehdä oman hyppylangan ihan 1.5mm:n johdosta?

  Js

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 514
  • L-Ässä V-7
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #9 : 25.11.07 - klo:15:39 »
Mielestäni se on ylimmässä kuvassa (konehuone) ylhäällä keskellä oleva laatikko. Yleensä ne on Danfossin valmistamia.
Käyttäkää hyvät ihmiset laitteista niiden oikeita nimiä sillä nämä slangisanat eivät välttämättä aukene kaikille.
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 514
  • L-Ässä V-7
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #10 : 25.11.07 - klo:15:54 »
"Tyhjä paikka, siinäkö pitäisi olla jokin terminaatori? Uskaltaako tuohon tehdä oman hyppylangan ihan 1.5mm:n johdosta? "

Minulle V-7:ään tehtiin 1,5mm sähköjohdosta hyppylanka kunnes tehtaalta saatiin virallinen hyppylangalla varustettu pistoke.
Tietenkin voit kokeilla mutta omalla vastuulla.
Toinen turvallisempi vaihtoehto on soittaa heti huomisaamuna tehtaalle.
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #11 : 25.11.07 - klo:16:26 »
Tuossa vehjettä ihmetellessä löysin sähkökaavion tuolta kaapin sisältä. Sitä kun maalikkona tulkitsin niin tuossa on tosiaan jokin hyppylanka merkitty "PS2"-liittimeen jota siinä ei ole. Soittelen huomenissa firmaan - ja kiroan taas..

Toinen aihe:
Missähän on vika kun L2:n lämpö ei nouse? Eli L1-piirissä nätisti pyörii 27C:n vesi ja säätämällä saa lämmön nousemaan nopeasti ylemmäksikin mutta L2:n lämpö ei vaan nouse 26C:sta! L2:lla ajetaan tilapäisesti lämpöpattereita niin sen lämpötila saisi olla isompi ja olen säätänyt L2:n minimilämpötilaksi 35C mutta sinne se ei kyllä ikinä ole noussut. Tuo 25-26 on maksimi ja sitä keltaista/oranssia laatikkoa mikä on kupariputkessa kiinni, tutkittuani niin se on ns. täysillä jo nyt. Miten sinne saa enempi lämpöä vai onko nyt niin että 6kw:n sähkövastus ei vaan riitä lämmittämään tuota varaajan alaosaa lämpimämmäksi?

  Js

Poissa colibri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 81
  • Lapualaane V15
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #12 : 25.11.07 - klo:17:01 »
Onkos noi QM1 ja QM2 nyt sitten oikeassa asennossa?

Jotenkin tuntuu siltä, että niistä pitäisi noi nappulat olla eri asennossa (ie. punaiset ylös / mustat pohjaan)

Nyt noi moottorinsuojakytkimet on OFF asennossa => eipä tuu sähkö kompressorille eikä maapiirin pumpulle.

Nämä nyt ainakin noiden kuvien perusteella tulkittuna.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 514
  • L-Ässä V-7
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #13 : 25.11.07 - klo:17:39 »
Vastuksethan lämmittävät ainoastaan yläosaa ja lämmin vesi kerrostuu sinne. LJ1 ottaa alaosasta ja tarvittaessa myös yläosasta ja palauttaa alaosaan. LJ2 ottaa ainoastaan alaosasta ja paluttaa myös sinne.
Eli tällä hetkellä sinulla menee LJ2:een LJ1:n paluuvettä. Yksi konsti on saada alaosaan lämpimämpää vettä on se että käynnistät pakko-ohjauksella lataus- ja tulistuspumpun. Nämä käydessään sekoittavat myös jokin verran yläosan lämpimämpää vettä alaosaan.
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #14 : 25.11.07 - klo:17:47 »
Joo-o, petti pokka ja pitihän se hyppylanka sinne liittimeen laittaa.. Napsuttelin noi katkaisijat ON-asentoon (colibrin viestiin, kuva on otettu sähkövastuksella "ajosta") - boottasin koneen ja alkoihan se kompura jyrisemään. MUTTA!!!

Vietin aikaani vähän härvelin vieressä kun kompura oli pysähtynyt..

Klo 16:30
L1, 27C
L2, 25C
Ylävaraaja: 46
Alavaraaja: 27
Kuumakaasu: 34
Järjestelmän paine: 0.6bar
KWh mittari: 8665.5



Klo 16:50
L1, 27C
L2, 27C
Ylävaraaja: 41
Alavaraaja: 27
Kuumakaasu: 37
Järjestelmän paine: 0.5bar
KWh mittari: 8665.7



Klo 17:10
Ylävaraaja: 37
Kuumakaasu: 37
Järjestelmän paine: 0.4bar
KWh mittari: 8665.9


Klo 17:25
Ylävaraaja: 34
Kuumakaasu: 36
Järjestelmän paine: 0.35bar
KWh mittari: 8666.1



Klo 17:35
Ylävaraaja: 33
Kuumakaasu: 36
Järjestelmän paine: 0.3bar
KWh mittari: 8666.2

Logit otettu kynällä Oumannista. Järjestelmän painemittari on suoraan varaajassa ja koko lämpöpumppu on mulla yksinään oman KWh-mittarin perässä. Logien siisteyden takia jätin pois arvot mitkä ei muuttuneet.

NYT alkaa kehittymään ihan oikeasti huomattavan kokoinen miehinen elin tuohon keskelle peilikuvasta katsovan miehen otsaa!

Eli yhteenvetoa..
- Hyppylangalla sain kompuran ainakin kertaalleen hörisemään. Nyt tiedän miltä se käyntiääni kuulostaa. Sen jälkeen kun se sammui jostain syystä mikään lämmitysmuoto ei lähde käyntiin vaikka varaajan lämpötila tippuu kuin lehmän häntä.

Logeista näette että jostain syystä lämmitysjärjestelmän paineet tippuu aika radikaalisti. Ylivuotoputkesta ei tule mitään (letku ämpärissä). Kyseessä on ilmeisesti lämpölaajenemisesta johtuva paineen lasku. Sähkövastuksella ajettaessa tuollaista paineen laskua ei nimittäin ole - tosin silloin riittääkin edes jotenkin lämpö..

Vehje on kertaalleen resetoitu tehdasasetuksiin sen jälkeen kun lämmitysvastus hirtti kiinni ja puhelintuki kuvitteli että vika oli asetuksissa. (Meni sen jälkeen muutama päivä niin posti toi viestiä että kaikissa tämän vuoden puolella toimitetuissa V13-15 meni sähkövastuksen ohjainrele vaihtoon..)

Vielä yhdet logit..

Klo 17:45
Ylävaraaja: 31
Kuumakaasu: 35
Järjestelmän paine: 0.3bar
KWh mittari: 8666.4


Lisäksi huomionarvoista on se että maaliuospumpu on pyörinyt koko tämän logituksen ajan vaikka kompressori on ollutkin hiljaa. Onko katkaisijan arvo II sittenkään automaattiohjaus? Siihen en saanut vastausta puhelintuesta mutta tuohon tulokseen tulin itse aiemmin nappulaa napsutellessani. ÄRM!

  JS


EDIT: klo 17:49 napsahti sähkövastus päälle, silloin sammui maaliuoksen kierrätyspumppu, eli katkaisijan asento II on ns. automaattivaihtoehto. Napsuttelin kompuran ohjausvirrat taas OFF:lle, eipä sillä mitään tee ja asennoidun siihen että kuuntelen sähkovastuksen piipitystä taas ens yön!
« Viimeksi muokattu: 25.11.07 - klo:17:58 kirjoittanut Kirkonrotta »

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #15 : 25.11.07 - klo:17:50 »
Lainaus
..käynnistät pakko-ohjauksella lataus- ja tulistuspumpun..

Niin tuo nappihan on kuvassa tuo ylin eikös? Se nappi ei jää pohjaan laisinkaan, eli pitää joko olla mies painamassa nappulaa tai sitten pitää alkaa tekemään varsin epävirallista teippipatenttia. Napin pohjaan teippaaminen vaikuta vaihtoehdolta minkä haluaisin tehdä 10ke:n vehkeeseen..

   Js

Poissa colibri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 81
  • Lapualaane V15
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #16 : 25.11.07 - klo:19:42 »
Kauanko tuo kompressori kävi ?

Nyt taasen uskon tuon sammumisen johtuvan pressostaatin laukeamisesta.
Joten pressostaatin kansi irti ja vihreää nappulaa heiluttamaan. Samaan aikaan kannattaa kuunnella kuuluuko pressostaatista "jousimainen" napsahdus.
Jos kuuluu => oli lauennut
Jos ei => mietitään lisää.

http://www.aijaa.com/v.php?i=1268335.jpg
Tuo ylhäällä oleva "ranfossi"

Tämän jälkeen ohjaussähköt pois ja uudelleen päälle.
Toivottavasti kompressorin ääni alkaa taas kuulumaan
« Viimeksi muokattu: 25.11.07 - klo:19:48 kirjoittanut colibri »

Poissa colibri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 81
  • Lapualaane V15
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #17 : 25.11.07 - klo:20:02 »
Lainaus
Kuvat ovat tummanlaisia. Mitä sinulla on sähkökeskuksessa alhaaltapäin lukien toisen pistokkeen paikalla? Onko se tyhjä vai pistoke, josta ei lähde johtoa?
Minulla on V-7 ja sen sähkökeskus näyttää samanlaiselta.
Toinen pistoke alhaaltapäin on oikosulkupistoke, jossa reunimmaiset jodot on kytketty yhteen.  
Ainakin käyttöohjeen mukaan hyppylanka näyttäsi (pitäisi) olevan/olla sähkökeskuksen puolella
http://www.lampoassa.fi/uploads/media/Kayttoohje_V7-15_9-07.pdf
sivu 29 kaavion kohta XPS2

Lisäksi pakkokäynnistys pitäisi olla mahdollista painamalla S3 nappia.
Tällöin kaavion mukaisesti pressostaatti, sekä moottorinsuojakytkimet ohitetaan.


Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #18 : 25.11.07 - klo:20:19 »
Lainaus
Joten pressostaatin kansi irti ja vihreää nappulaa heiluttamaan...


En osaa sanoa kauanko kompura kävi, ehkä 15min. Ei ainakaan kauempaa. Tuosta sähkökaaviosta minkäkin tarkistin tuon hyppylangan tarpeen. En nähnyt ainakaan mitään muuta johdinta niinpä 1.5 neliöisellä piuhalla yhdistin johdot.

Avasin tuon pressostaatin taas. Se vaakasuunnassa oleva vihreä nappi ei mielestäni kyllä napsahtanut vaikka voimalla työnsinkin sitä taakse muutaman kerran. Se pystysuunnassa oleva nappi on kiilattu ruuvin alla olevalla prikalla liikkumattomaksi - miksi?

Tuon järjestelmän paineen tippumisen todensin nyt tosiaan lämpölaajenemisesta johtuvaksi. Sähkövastuksella paine nousi baarin tuntumaan kun varaaja oli lämmin.

  Js

Edit: Niin ja tuota S3-nappia painamalla releiden napsuminen kyllä kuuluu mutta kompressori ei kyllä ole inahtanut kertaakaan tuon avulla.
« Viimeksi muokattu: 25.11.07 - klo:20:21 kirjoittanut Kirkonrotta »

Poissa colibri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 81
  • Lapualaane V15
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #19 : 25.11.07 - klo:20:28 »
Lainaus
Edit: Niin ja tuota S3-nappia painamalla releiden napsuminen kyllä kuuluu mutta kompressori ei kyllä ole inahtanut kertaakaan tuon avulla.
Käynnistyykö maapiirin pumppu?
Kyllä=pehmo pashana? (tai moottorinsuojakytkin)
Ei= jotain ihan muuta (pitää keksiä  ;D )
« Viimeksi muokattu: 25.11.07 - klo:20:31 kirjoittanut colibri »

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #20 : 25.11.07 - klo:20:34 »
Maapiirin pumppu hörähti kyllä käyntiin kun napsautin ohjausvirrat pois ja takaisin. Ei pelkästään tuota S3-nappia painelemalla. Se rele mikä napsahtaa nappia painamalla on tuossa "konehuone"-kuvassa näkyvä sininen möhkäle vasemmassa alaneljänneksessä.

Semmoinen asia tuli mieleen että voisiko tuo minun kompurani olla kuiva? Eli siis vailla noita kylmäaineita? Mistä sen voisi tarkistaa? Meinaan sehän sopisi ihan taudin kuvaan?

  JS

Poissa colibri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 81
  • Lapualaane V15
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #21 : 25.11.07 - klo:20:38 »
Lainaus
Maapiirin pumppu hörähti kyllä käyntiin kun napsautin ohjausvirrat pois ja takaisin. Ei pelkästään tuota S3-nappia painelemalla. Se rele mikä napsahtaa nappia painamalla on tuossa "konehuone"-kuvassa näkyvä sininen möhkäle vasemmassa alaneljänneksessä.
Tuo sininen on magneettiventtiili (Y1)

Kokeiles rumpsauttaa ne moottorinsuojat pois ja päälle (ohjausvirrat ensin off) ja sitten taasen ohjausta päälle. Mitä tarjoaa ääniksi nyt?
Tarvittaessa anna sille vihjettä S3 napista. :)

Kuivuuteen en osaa vastata. Ehkä joku viisaampi.
« Viimeksi muokattu: 25.11.07 - klo:20:40 kirjoittanut colibri »

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #22 : 25.11.07 - klo:20:47 »
Nyt on varaaja vähän liian lämmin (sähköllä) ettei kompuran pitäisi lähteäkkään käyntiin.. Mutta kokeilin silti tuota vinkkiäsi.

Kun laitoin ohjausvirran takaisin päälle, vehje oli täysin hiljaa (kuten aina ennenkin) ja S3:sta painaessani tuo rele naksahti ja maaliuoksen pumppu pörähti käyntiin mutta ei muuta. Tosin varaaja on nyt 50C:ssä eli kokeilen myöhemmin illalla uusiksi..

  Js

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 514
  • L-Ässä V-7
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #23 : 25.11.07 - klo:21:26 »
Onko sähköjen vaihejärjestys tarkastettu? Eli pyörikö kompressori oikein päin?
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #24 : 25.11.07 - klo:21:57 »
Humm, onko tuohon sähkön vaiheen tarkistamiseen jotain käyttökelpoista tapaa mitata? Sähkömies tuon kytki mutta jotain minäkin sähköstä ymmärrän ja yleismittari/koetinkynä löytyy..

Tuota yllä olevaa kikkaa kokeilin nyt kun varajaa on jäähtynyt. Nyt se kompura ei lähtenyt useista booteista huolimatta käyntiin ollenkaan. Maaliuoksen pumppu pelaa kuten aiemminkin. No, eipä tässä enään montaa tuntia ole maanantai aamuun..

  JS

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 514
  • L-Ässä V-7
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #25 : 25.11.07 - klo:22:13 »
Pitää olla "vaihejärjestysmittari".
Kysy sähkömieheltäsi tarkistiko hän vaihejärjestyksen?
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #26 : 25.11.07 - klo:22:26 »
Lainaus
Pitää olla "vaihejärjestysmittari".
Kysy sähkömieheltäsi tarkistiko hän vaihejärjestyksen?

Voinhan mä tuota kysyä, mutta tietäen sähkömiehet, sen vastauksen saanti puhelimessa ja sen luotettavuus on öö, nojoo.. Ja ennenkö saan sen paikanpäälle niin joulupukki on käynyt..

Tuli mieleen että mitäs jos minä kokeilen pudottaa mittaritaululta 2/3:osaa sulakkeista pois, testaan mihin vaiheeseen jäi virta lämpöpumpussa - ja jatkan läpi kaikki sulakkeet. Voinko päätellä siitä jotain? Talon mittaritaulu on kuitenkin lcd-näyttöinen etäluettava kapine missä on L1, L2 ja L3 näytössä vaiheiden symbooleina. Onko tuossa pumpussa ns. oikeaa kohtaa 1-vaiheelle? (tietty mahdollista on se että vaihdan pumpussa summassa 1 ja 3-vaiheiden paikkoja..)

Onko ajatusta?

  Js

Edit: No onhan tuossa avatussa sähköpaneelin kuvassa L1, L2 ja L3 päävirran sisääntulossa.. Ellei joku keksi hyvää syytä miksen testaa kuten tuolla yllä sanoin tuota vaiheen järjestystä niin huomenna kokeillaan..
« Viimeksi muokattu: 25.11.07 - klo:22:30 kirjoittanut Kirkonrotta »

Poissa jramo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
  • Lämpöässä S15 & porakaivo 190m, 12/2005 -->
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #27 : 25.11.07 - klo:23:39 »
Onko maaliuospiirissä ilmaa? Itsellä oli vastaava ongelma, kun kaivuri oli pihaa tasaamassa se sai yhden liitoksen löystymään kaivon piirissä. Se ongelma meni ohi sillä että ilmasin piirin ja pressostaatti nollattiin ja pumppu käyntiin muutamaksi tunniksi ja kompura sen jälkeen peliin!
Itsellä ratkesi tuo pressostaatin laukeaminen tuolla, mutta jos moottorin suojakytkinkin pätkii niin se voi olla seuraava ongelma sitten!

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 864
  • yli-ikämies
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #28 : 25.11.07 - klo:23:54 »
Kyllä vaikuttaa siltä, että vaihejärjestys on kompuralle väärä ja kompressori pyörii väärin päin, eikä nosta paineita.
Ei kannata käyttää kovin kauan väärin päin, voitelu ei toimi.
Pyörintäsuunta vaihtuu päinvastaiseksi vaihtamalla mitkä tahansa kaksi vaihejohdinta keskenään. Mutta vain kaksi ei useampia!

Poissa padi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #29 : 26.11.07 - klo:08:45 »
V13-mallissa on 3-vaiheinen maapiirinpumppu.

Katso pumpun pyörimissuunta, niin näet käykö kompura väärinpäin. S2-kytkinhän on maapiirin pumpun pakkoajo.

Jos kompura käy väärin päin kone on selvästi äänekkäämpi ja kuumakaasun lämpötilat eivät nouse ainakaan 30 yläpuollle, paits jos sähkövastus on lämmittänyt varaajanvesitilan.

Kun vaiheet ovat väärinpäin kompura käy ainansa, kunnes kompuran lämpösuoja laukeaa ja kompuran jäähtyminen vielä kyllä aikansa.






Raid

  • Vieras
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #30 : 26.11.07 - klo:08:59 »
Homma ny hyvä ihminen sinne ammattimies korjaamaan. :o  Monesti olen tuhonnut ennemmän kuin korjannut netistä saamia ohjeilla. En väitä etteikö vastauksia antaneet olisi ammattimiehiä mutta itse ainakin ottaisinpuhelimen käteen ja MLP toimittajan asentaja paikalle eikä lähde pois  ennen kuin laite toimii moitteetta. Ja sitten vasta keskutelisin siitä että missä "oli vika".

Kyllä meilläkin "alkulämmitys" tuotti jos jonkin moista virhettä ym. mutta kauppa oli tehty avaimet käteen-periaattella ei tarvinnu ite ihmetellä miksi ei toimi.

ps. Ainakin IVT ei edes lähde käyntiin jos vaiheet on päin p:tä. Ilmoittaa että vaihevika selkeesti taulussa.Näin kävi 2 talvee sitten kun kaatui puu linjan päälle myrskyssä..

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #31 : 26.11.07 - klo:09:28 »
Noniin, tuossa vähän ennen 7:aa (huonosti nukuttu yö) nousin ylös ja lompsin kääntämään 1 & 3 vaiheet toisinpäin sen enempiä testailematta pumpun syötössä. Näyttäisi siltä että tuossa oli se virhe! Vähän hävettää ettei aikaisemmin tuo tullut mieleen mutta toisaalta olen tyytyväinen ettei ollut oma moka..

Johtojen vaihdon jälkeen, kone rapsahti kompuralle heti, sen käyntiääni oli erilainen kuten joku tuossa sanoikin ja härveli alkoi välittömästi LÄMPEÄMÄÄN! Kuumakaasu nousi ~80+C ja alavaraaja & L2:n mitä olen ihmetellyt nousi myös rivakasti kohti asetuksiaan. Sitten pitikin lähteä töihin että illalla kotoa enempi raportointia jos tarvetta ilmenee.

  Js

Poissa jramo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
  • Lämpöässä S15 & porakaivo 190m, 12/2005 -->
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #32 : 26.11.07 - klo:17:41 »
Hyvä, että sait pelit toimimaan! Pistä nyt vähän kuitenkin kommenttia, vaikka todennäköisesti laite toimiikin kunnolla. Eihän sitä koskaan tiedä vaikka tehtaan miehet lukisi näitä viestejä ja ottaisi opiksi. Ei olisi meinaan suurikaan kehitysaskel myös LÄ:ssä lisätä ilmoitus että vaiheet väärinpäin tms.

Poissa colibri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 81
  • Lapualaane V15
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #33 : 26.11.07 - klo:17:57 »
Tarkastithan muuten että tuo maapiirin pumppu toimii oikeinpäin...
Siis oliko vaiheet ristissä pumpun sisällä, vaiko sähkötaulu-pumppu välillä?


Lainaus
Homma ny hyvä ihminen sinne ammattimies korjaamaan. :o  Monesti olen tuhonnut ennemmän kuin korjannut netistä saamia ohjeilla. En väitä etteikö vastauksia antaneet olisi ammattimiehiä mutta itse ainakin ottaisinpuhelimen käteen ja MLP toimittajan asentaja paikalle eikä lähde pois  ennen kuin laite toimii moitteetta.
Itse en ainakaan tunnusta olevani ammattilainen (paitsi omalla alallani  ::))
Mutta vianhakuahan voi harrastaa niilläkin eväillä mitä käyttäjän käytettävissä on.
Sitten kun se kiireinen "ammatti"asentaja tms. tulee paikalle, saadaan annettua jo heti alussa mahdollisimman hyvät eväät. (säästyy aikaa, rahaa, hermoja)

Eikä tuo ammattilainen varmaankaan viikonloppuna paikalle edes heilahda.
Tietenkin kaikessa nettiin liittyvässä hommassa pitää olla lähdekritiikki kohdillaan, joten olet oikeassa.
« Viimeksi muokattu: 26.11.07 - klo:18:05 kirjoittanut colibri »

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #34 : 26.11.07 - klo:21:58 »
Ei pahis! Nyt se vehje taas keksi uuden tavan viihdyttää ja ohjata omistajaansa kohti ennen aikaista hautaa!

Nyt tuo vekotin vuotaa! Siis ihan rehellisesti kusee alleen! Jos seison Oumanin edessä niin vasemmasta takanurkasta tiputtaa vettä ihan jatkuvana tippajonona. Ja vikahan ilmeni siten että tyytyväisenä menin katsomaan että miten vehje toimii ja yllättäen oli sukat märkänä ennenkö ehdin valoja laittamaan. Laite on täysin kuiva ulkoisesti, kaikki putket kuivana, ei mitään ulospäin näkyvää vikaa. Lämpöjärjestelmän paineet oli täysin nollassa, viisari nojasi tappiinsa ja kun laitoin paineet baarin tuntumiin niin jo alkoi taas tip-tip-tip kuulumaan.

Huomenna äkäinen soitto tehtaalle, tuota vikaa nimittäin en ala ite debuggaamaan! Veikkaan että tuo on ihan räkäsauman pettämisestä johtuva vika ja herra tietää miten tuo korjataan. Talvea vasten ei ilman lämpöjäkään kauaa viitsi olla!

  Js

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #35 : 26.11.07 - klo:22:01 »
Lainaus
Tarkastithan muuten että tuo maapiirin pumppu toimii oikeinpäin...
Siis oliko vaiheet ristissä pumpun sisällä, vaiko sähkötaulu-pumppu välillä?..

Muistelisin että ohjeissa sanottiin ettei noi kiertovesipumput edes pyöri väärin päin, mutta asia pitää toki tarkistaa. Tuon vaiheenkäännön tein siis ihan sähkönsyöttöön suoraan. Eli roplasin sitä piuhaa minkä sähkömies oli mittarilta koneen sisäänmenoon vetänyt. Että kyllä siinä kääntyi koko koneen vaiheet.

  Js

Ps. Miten tarkistan että kiertovesipumput toimii oikein?

Poissa colibri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 81
  • Lapualaane V15
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #36 : 27.11.07 - klo:08:08 »
Maapiirin pumpun kiertosuunta on helppo tarkistaa ilman sähkökoulutustakin. Tunget jäähdytysropelliin ohutta sähköjohtoa sen pyöriessä. (Lämpöässä V15 vm.2004 ohjeesta bongattua) Taipumissuunnasta voit päätellä pyörimissuunnan.

Missäs sulla on ylipaineventtiili? Ettei se nyt kusisi paineita pienemmäksi. Letku lattiakaivoon auttaa asiassa.

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #37 : 27.11.07 - klo:09:00 »
Lainaus
..Missäs sulla on ylipaineventtiili? Ettei se nyt kusisi paineita pienemmäksi...

Mulla on ylipaineventtiili ihan koneen päällä kuten pitäneenkin. Siitä menee letku 10l ämpäriin, eli vainoharhaisena asioiden tarkistajana näen heti jos vettä alkaa kertymään. Tämä vuoto ei tullut sieltä vaan jostain koneen uumenista.. Tarkistamme paikkoja..

  JS

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 514
  • L-Ässä V-7
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #38 : 27.11.07 - klo:09:18 »
Voi sinua hyvä mies kyllä sinua nyt koetellaan. Nyt on muutama vaihtoehto:
1) Menet viinakauppaan ja ostat pullon jaloviinaa ja ryyppäät sen. Aamulla hiljaa katsot peiton alta onko tapahtunut jotain vielä pahempaa kuin että on vain kunnon krapula.
2) Menet varovasti lämpöpumpun luo ja puhut sille kauniisti ettei se vain keksisi mitään "uutta".
Lisää painetta systeemiin niin, että se alkaa taas tiputtaan. Tutkit tarkasti konehuoneen ettei vaan se vuoto kuitenkin olisi siellä, sillä koneessahan on kotelorakenteinen pohja, mikä voi johtaa vuotovedet melkein minne tahansa.
3) Ellei vuotoa löydy konehuoneesta on todennäköisesti jokin varaajan "räkähitsattu" sauma pettänyt ja sen korjaaminen on tehdastyötä.
Koska koneessahan on viiden vuoden takuu, vaadi, että tehdas tuo uuden koneen ja vie vanhan takaisin tehtaalle jotta voivat selvittää työnsä laatua.
4) Kuitenkin vielä yksi kysymys sinulle: Mikä on järjestelmän varoventtiilin avautumispaine ja toimiiko se?
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Kirkonrotta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: V13 ongelmia..
« Vastaus #39 : 27.11.07 - klo:09:35 »
Soittelin tuossa tehtaalle, siellä oltiin varsin ymmärtäväisiä.

Tuo vuoto on paikallistunut lauhdutin kierron pumppuun. Siihen tulee Lämpöässän korjaaja kuulemma viimeistään (pessimistin sanoin, toivottavasti) huomenna. Parasta tuossa vuodossa on se että sen saa hanoilla suljettua mutta lämmitys hoituu taas sähkövastuksin. Onneksi en ehtinyt kiintyä liikaa lämpöiseen alakertaan..

Mä alan mykkäkouluun tuon pumpun kanssa, jospa se sitten ymmärtää että kellarissa on yksinäistä ilman meikäläistä!

  JS