Tällaista ropleemaa olis tarjolla:
Pumppu on Diplomat 6, sen kyljessä IV-koneena ILTO W100 IV-kone vesipatterilla. Pumpun kanssa ei mitään ongelmia ole ollut, mutta IV-koneen vesipatteri päätti sitten haljeta. Pakkasta oli vasta n.-15 astetta. Onneksi satuin olemaan melkein vieressä. Jostain syystä IV-koneen jäätymisenesto petti.
Millaisilla pumpun säädöillä tuohon vesipatterin kiertoon pystyy vaikuttamaan? (tarkoitan siis esim. missä suhteessa tekee käyttövettä ja lämmitysvettä, kiertovesipumpun nopeus, onko jotain muuta?)
Nyt kiertovesipumppu on kakkosella ja meno-paluu ero on n.5-7 asteen tienoilla. Pumppu pitää välillä huilia, vaikka pakkasta ollut nyt -20 ja enemmänkin, eli säädöt ovat ilmeisesti muuten ihan kohdillaan.
Onko järkevää laittaa IV-koneen patterille oma pumppu (onko siitä mitään iloa?) vai pitääkö säätää etuvastus vaan niin herkälle, että heti kun pakkanen vähänkin kiristyy, niin etuvastus rupeaa tohottamaan?
Tuo etuvastuksen säätö onkin ainoa säätö, mitä IV-koneessa pystyy tekemään. Koneeseen tuli viime viikolla uusi ohjauskytkin, vanhalla ei pystynyt säätämään edes etuvastusta... prkle.