Visko,
sinulla on pikkuisen enemmän neliöitä kuin minulla, eristettä pikkuisen vähemmän kuin minulla, ja kulutus ihan vähän enemmän - ehkä. Tuo tilavuus lienee rakennuksen koko tilavuus, eikä lämpimänä pidettävä ilmatilavuus?
Vaipan häviöön laskemiseen löytyy jopa ilmaisiakin softia, minun pääsuunnittelijani teki laskelman jonkin eristevalmistajan taulukoilla, oiskohan ollut isoverin. Eikös kaikista uusista taloista pidä nykyään tämä laskelma tehdäkin?
Integraali -60 tarkoittaa, että sinulla on 60 asteminuuttia vajausta systeemin lämpömäärässä, eli kiertoveden lämpötila on ollut esimerkiksi 30minuutin ajan kaksi astetta alle tavoitelämpötilan. Tuo -60 on tehdasasetus Thermiassa. Jos haluat saada pidemmät käynti- ja lepoajat koneelle, voit nostaa tuota asetuksista. Itselläni on 90, eikä lattialämmön kanssa pitäisi olla ongelmaa pistää tuota kuinka isoksi vain...olikohan siinä maksimi 99?
Käytännössä minulla tuo asetus on suurempi, koska käytän kello-ohjausta ja pudotan sillä sisälämpötilan tavoitetta kahdella asteella päivällä. Paksun lattian kanssa talon sisälämmön vaihtelu on olematonta, 20 asteen pakkasella pysyy yhden asteen sisällä. Ja tällä keinoin homma toimii todellakin niin, että yöohjauksen tullessa päälle integraali romahtaa nopeasti toiselle sataa, ja saattaa kestää pitkään, että pääsee edes tasapainotilaan (menovesi saman lämpöistä kuin tavoite). Sen jälkeen vielä integraalin jättämä pitää saada kiinni, eli menovesi pitää saada ainakin asteen korkeammaksi kuin tavoitelämpötila.
Käytännössä tämä käyttäytyy siten, että kylmällä ilmalla kone käy yöohjauksen tullessa tunteja yhteen putkeen, mutta sitten päivällä pitää pitkiä taukoja, päiväohjauksen tultua voi mennä esim. 3.5h ennen kuin kompressori käynnistyy kertaakaan, ellei ole tarvetta lämmittää käyttövettä.
Tuo aikaohjaus on yksinkertainen, EVU (?) pinneihin rimalle kytketään 10kohm vastus releellä silloin, kun halutaan lämpötilan alennus käyttöön. Ohjauksen releelle voi tehdä kellolla, tai tariffinohjauslaitteen lähdöllä (ovat muuten yleensä potentiaalivapaita kärkiä, muille kotitarvevirittäjille vinkkinä).
nvg