Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: COP testausta  (Luettu 57619 kertaa)

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: COP testausta
« Vastaus #80 : 30.03.12 - klo:10:18 »
Lainaus
Tein vähän koe-ajoja ja lopulta paisari on nyt +2 kierrosta alkuperäisestä.

Tässä säädössä imukaasu on vakaa LJ lämmityksessä, mutta jos LJ syklin loppuun tulee käyttöveden teko niin silloin rupeaa vielä huojumaan. Järkeilin asian niin, että kaivon dt pienenee tuossa kuumakaasun vaikutuksesta joka aiheuttaa em ilmiön. Arvelisin tuon huojunnan loppuvan jos sykli olisi niin pitkä, että kaivo ehtisi tehdä täyden kierroksen ja siten keruun dt kompensoituisi?

Niin siis meinasitko +2 säädöllä avausta vai kiristystä?

Musta noin alhainen kuumakaasun lämpötila kertoo nestemäisen kylmäaineen ruiskutuksesta moottorin käämeille. Mitä olen Niben pumppujen logeja selaillut niin voipi olla, että tämä on ihan tarkoituskin.

Jokatapauksessa kylmäalan kirjallisuudessa todetaan, että kun kuorma höyrystimellä kasvaa (enemmän lämpöä tarjolla vesipuolella) niin kylmäaine tulistuu enemmän. Sullahan säätö alkoi huojua kun siirryttiin tekemään käyttövettä. Silloinhan höyrystimellä kuorma kasvaa (lämpöä tarjolla enemmän kuin kylmäaineeseen saadaan tehokkaasti siirrettyä (pieni dT)) eli tulistus lisääntyy. Se, että imukaasu lähtee huojumaan tarkoittaa mielestäni sitä, että lähestytään huojuntaa "alhaalta päin". Eli kun normaalisti pyritään pitämään säätö niin, että imukaasu on tulistunutta ja kuristetaan virtausta heti kun havaitaan nestemäistä kylmistä (lämpötila kyykkää) niin jospa Nibessä säätö on aseteltu huojunnan alapuolelle, jolloin tulistus imukaasuputkesta mitattuna on 0K. Tällöin osa kylmäaineesta höyrystyy vasta kompuran käämeissä, joka selittäisi Niben pumppujen alhaisen kuumakaasun lämpötilan.

Poissa ego

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 302
  • Lapin ammattiopisto - taitajien tekijä
Re: COP testausta
« Vastaus #81 : 30.03.12 - klo:12:15 »
Musta tuntuu kuumakaasun lämpötilan perusteella siltä, että lämmityksessä mennään suutinsäädöllä ja painesuhteen nuostessa käyttöveden lämmityksessä, joudutaan "alakautta" huojuntaan ;)
« Viimeksi muokattu: 30.03.12 - klo:12:16 kirjoittanut ekopentti »
VILPIN JA MLP TEKIJÄ

Poissa Sytebin

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 13
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: COP testausta
« Vastaus #82 : 30.03.12 - klo:13:36 »
Lainaus
Niin siis meinasitko +2 säädöllä avausta vai kiristystä?
Elikkä olen kristänyt 2 kierrosta alkuperäisestä imukaasun lämpötila nousee kiristettäessä ja cop laskee?! jos kiristän tästä vielä lisää kierroksen "yht +3 kierrosta", niin huojunta loppuu myös käyttöveden teossa! (imukaasun ja myös kuumaasun lämpö nousee!), mutta kun hyötysuhde laskee entisestään ja olihan alunperin tilanne jossa huojuttiin kokoajan, niin luulisi tämän olevan jo parempi tilanne vs tehtaansädöt!??

Mitäs jos ajaisin nyt seuraavasti!?

Palautan paisarin tehdas säätöön ja sitten kun LJ sykli käynnistyy niin kiristän 5min päästä kierroksen jonka jäleen taas 5min päästä  +1 kierros lisää jne...

näin,
AIKA:      0------5min---10min---15min
PAISARI: 0---------1-------2-------3

niin katsotaan trendistä mitä tapahtuu!!?? :D

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: COP testausta
« Vastaus #83 : 30.03.12 - klo:14:31 »
Lainaus
Elikkä olen kristänyt 2 kierrosta alkuperäisestä imukaasun lämpötila nousee kiristettäessä ja cop laskee?! jos kiristän tästä vielä lisää kierroksen "yht +3 kierrosta", niin huojunta loppuu myös käyttöveden teossa! (imukaasun ja myös kuumaasun lämpö nousee!), mutta kun hyötysuhde laskee entisestään ja olihan alunperin tilanne jossa huojuttiin kokoajan, niin luulisi tämän olevan jo parempi tilanne vs tehtaansädöt!??

No tuota noin niin... Vähän on vielä mulle mysteeri tämä Niben ohjaus. Jos huojuntaa lähestytään alakautta niin paisuntaventtiiliä kiristettäessä huojunnan pitäisi alkaa jossain vaiheessa. Jos säätöä kiristetään vielä entisestään niin kylmäaineen pitäisi tulistua ja huojunnan loppua. Tällöin kuumakaasun lämpötilan pitäisi olla sulla jotain luokkaa 65-70C lämmitysvettä tehtäessä ja kv-ajossa 70-110C haarukassa. Näin siis ainakin Thermian ja Danfossin pumppuja ohjataan. Tällöin kylmäaine on tulistunutta höyrystimen jäljiltä. Niben suht viileät kuumakaasun lämpötilat taas viittaavat siihen, että kylmäaine ei tulistu höyrystimellä.

Perstuntumalta heittäisin, että tämä Niben ohjaustapa johtaa parempaan hyötysuhteeseen, mutta kysymys kuuluukin, että tehdäänkö se kompuran keston kustannuksella...

Tuo haarukointi on varmasti hyvä idea tämän asian selvitykseen. Imukaasun ja kuumakaasun lämpötilan kuuluukin nousta paisuntaventtiiliä kiristettäessä.
« Viimeksi muokattu: 30.03.12 - klo:14:32 kirjoittanut Xargo_ »

Poissa ego

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 302
  • Lapin ammattiopisto - taitajien tekijä
Re: COP testausta
« Vastaus #84 : 30.03.12 - klo:15:24 »
Pulpin käyttäytyminen säätöalueen ulkopuolella on harmillisen epäloogista ja riippuu käydyn keskustelun perusteella venan rakenteesta.

Eli voiko huojunta kv ajossa riippua olosuhteista verrattuna lv ajoon.

Korkealla painesuhteella ainakin massavirta pienenee jonkin verran ja höyrystimen tulistus paranee.
 
Samoin höyrystimeltä otetaan vähemmän lämpöä koska lämpimämpi kylmis höyrytyy suuttimessa enemmän.

Tämäkin suurentaa tulistusta ja voi aiheuttaa pulpin aikaansaaman signaalin voimistumista ja kun virtaama kasvaa niin tulistus pienenee.

Tällöin signaali heikkenee ja säätövaikutus loppuu => huojuntaAaAaAaA

Nibe toimii matalalla lauhtumislämpötilalla suutinsäädöllä, hallitusti :-?

Mietin vain...
« Viimeksi muokattu: 30.03.12 - klo:15:28 kirjoittanut ekopentti »
VILPIN JA MLP TEKIJÄ

Poissa Sytebin

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 13
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: COP testausta
« Vastaus #85 : 30.03.12 - klo:20:57 »
Sweeppi ajettu

Ajoin sen kuitenkin päinvastaisesti. jottei trendi alkaa huojunnasta.
Eli start on +3 kierrosta kiristetty alkuperäisestä sitten +2 --> +1 ---> 0 = (tehdas säätö)---->-0.5 ---> ja sitten takaisin +2 millä aijon nyt toistaiseksi ajella...

Arvelisin että kohdassa -0.5 on tilanne jossa te olette puhuneet niin sanotusta suutinsäädöstä ja oltiin stabiilissa tilassa huojunnan alapuolella?? ja +2 on hujunnan yläpuolella (turvallisella puolella) eikös vaan?

Trendi
http://aijaa.com/007439895591

ps Täytyy kyllä vielä tarkistaa kuumakaasuanturin asennus on sen näyttämä niin matala!...se vaan niin v-mäisessä ahtaassa paikassa  :-/
« Viimeksi muokattu: 30.03.12 - klo:21:05 kirjoittanut Tepa76 »

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: COP testausta
« Vastaus #86 : 30.03.12 - klo:21:49 »
Lainaus
Täytyy kyllä vielä tarkistaa kuumakaasuanturin asennus on sen näyttämä niin matala!...se vaan niin v-mäisessä ahtaassa paikassa  :-/

Niin.. kovin matalalta näyttää kuumakaasun lämpötila myös +3 säädöllä. Ellei sitten ole tosiaan anturi huonosti paikallaan. Voihan sekin olla, että +3 säädölläkin ruiskutellaan vielä nestemäistä kylmistä. Voisit kokeilla säätää paisuntaventtiilin melkein kokonaan kiinni ja avata siitä pikkuhiljaa. Auttaisi myös pähkäilyssä jos olisi tiedossa kylmäaineen lämpötila ennen höyrystintä paisuntaventtiilin jälkeen.