Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Miten Nibe kestää ns. nollavikaa?  (Luettu 4976 kertaa)

Poissa Kaldonia

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Miten Nibe kestää ns. nollavikaa?
« : 14.09.11 - klo:07:50 »
Mulla on ollut aivan törkeätä tuuria. Huonoa onnea, painajaista, koko maalämpöurani.

Itse varsinaisesta maalämmöstä ei ole vielä tietoakaan, ei vaikka se luvattiin heti keväällä 2011 toimittaa.

Meillä on Niben 1245 -pumppusysteemi kyllä sähkömittaria huudattanut käyttövettä varten koko kesän. Kaivoja piti tehdä kaksi ja syvemmästä ovat edelleen vaakaputket asentamatta ja kytkemättä!!

Kolmisen viikkoa sitten pamahti paikallisella sähköyhtiöllä ns. nollavika. Se särki meidän Niben. Siihen piti asentaa jos jonkinlaista korttia yms.

Nyt kysyn, että voinko a) vaatia pitempää takuuta laitteelle?

b) kokonaan uutta laitetta sähköyhtiön laskuun?

Minua kun pelottaa, että minun tuurillani ja sähköyhtiön avustuksella Nibe ei enää onnenpäivää näytä. Nytkin talossa on lämmintä, sähkömittari vilkkaa solkenaan. Näin vaikka kierron ei pitäisi olla päällä.

Auttakaa!!

justus01

  • Vieras
Re: Miten Nibe kestää ns. nollavikaa?
« Vastaus #1 : 14.09.11 - klo:09:43 »
Lainaus
Mulla on ollut aivan törkeätä tuuria. Huonoa onnea, painajaista, koko maalämpöurani.

Itse varsinaisesta maalämmöstä ei ole vielä tietoakaan, ei vaikka se luvattiin heti keväällä 2011 toimittaa.

Meillä on Niben 1245 -pumppusysteemi kyllä sähkömittaria huudattanut käyttövettä varten koko kesän. Kaivoja piti tehdä kaksi ja syvemmästä ovat edelleen vaakaputket asentamatta ja kytkemättä!!

Kolmisen viikkoa sitten pamahti paikallisella sähköyhtiöllä ns. nollavika. Se särki meidän Niben. Siihen piti asentaa jos jonkinlaista korttia yms.

Nyt kysyn, että voinko a) vaatia pitempää takuuta laitteelle?

b) kokonaan uutta laitetta sähköyhtiön laskuun?

Minua kun pelottaa, että minun tuurillani ja sähköyhtiön avustuksella Nibe ei enää onnenpäivää näytä. Nytkin talossa on lämmintä, sähkömittari vilkkaa solkenaan. Näin vaikka kierron ei pitäisi olla päällä.

Auttakaa!!

Muistaakseni kuluttajasuojan mukaan talon lämmitysjärjestelmän pitää kestää 10 vuotta. Joten ensimmäisen 10 vuotta voi yrittää sälyttää mahdollisia korjauskustannuksia asennusliikkeen/maahantuojan/valmistajan harteille. Toisaalta hyvä kotivakuutuskin hoitaa saman asian (takuuajan jälkeen).

Ja lisäksi olettaisin takuun alkavan siitä päivästa, kun järjestelmä on asennettu toimintaan eikä nimen kirjoittamisesta kauppakirjaan. Sinullahan tuo maalämpö odottaa (valitettavasti) vielä asennustaan.
« Viimeksi muokattu: 14.09.11 - klo:11:10 kirjoittanut justus01 »

Poissa Ihanpihalla

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Maalämpöfoorumilta tietoa, Nibe 1226-6 kW
Re: Miten Nibe kestää ns. nollavikaa?
« Vastaus #2 : 14.09.11 - klo:10:11 »
Oletko maksanut sen Niben? Mä uskoisin, että suurin osa myyjistä ilmoittaa, että tuote on myyjän omaisuutta niin kauan kuin lasku on maksettu.
Oletko tilannut kokonaistoimituksen samasta paikasta? Siis tarvikkeet, poraus, asennus, käyttöönotto? Jos sinulla on sopimus, että toimitus on "heti keväällä", ja toimitusta ei näy, niin periaatteessa myyjä on velvollinen korvaamaan sulle sen hyödyn menetyksen (=sähkölasku), mitä on aiheutunut, kun mlp ei ole asennettu. ´

Älä lähde omasta kotivakuutuksestasi sitä Nibeä korjauttamaan, vaan käänny myyjän puoleen.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 584
Re: Miten Nibe kestää ns. nollavikaa?
« Vastaus #3 : 14.09.11 - klo:11:17 »

Lainaus
Kolmisen viikkoa sitten pamahti paikallisella sähköyhtiöllä ns. nollavika.
Jos tuo nollavika tarkoittaa että sähköverkon nolla on ollut poikki niin silloin 230V:n yksivaihejännite saattaa olla tietyissä tilanteissa 400V.Tästä tulee niin suuri ylijännite  230V:n laitteille että tuhoa tulee.
Ei taida mennä takuun piiriin.
Kannattaa neuvotella vakuutusyhtiön ja sähkön jakeluyhtiön kanssa korvauksista.
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa hoohöö

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 463
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Miten Nibe kestää ns. nollavikaa?
« Vastaus #4 : 14.09.11 - klo:11:44 »
Lainaus
Lainaus
Kolmisen viikkoa sitten pamahti paikallisella sähköyhtiöllä ns. nollavika.
Jos tuo nollavika tarkoittaa että sähköverkon nolla on ollut poikki niin silloin 230V:n yksivaihejännite saattaa olla tietyissä tilanteissa 400V.Tästä tulee niin suuri ylijännite  230V:n laitteille että tuhoa tulee.
Ei taida mennä takuun piiriin.
Kannattaa neuvotella vakuutusyhtiön ja sähkön jakeluyhtiön kanssa korvauksista.

Kyllähän moisessa tapauksessa menee rikki paljon muitakin laitteita kuin se MLP, ja monessa taloudessa.
Toisaalta MLP_t taitaa enimmäkseen olla kolmivaihdevirralla toimivia vehkeitä, mutta onko vaikutus sama kuin 230V laitteisiin?

Poissa Kaldonia

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Miten Nibe kestää ns. nollavikaa?
« Vastaus #5 : 14.09.11 - klo:20:25 »
Lainaus
Lainaus
Kolmisen viikkoa sitten pamahti paikallisella sähköyhtiöllä ns. nollavika.
Jos tuo nollavika tarkoittaa että sähköverkon nolla on ollut poikki niin silloin 230V:n yksivaihejännite saattaa olla tietyissä tilanteissa 400V.Tästä tulee niin suuri ylijännite  230V:n laitteille että tuhoa tulee.
Ei taida mennä takuun piiriin.
Kannattaa neuvotella vakuutusyhtiön ja sähkön jakeluyhtiön kanssa korvauksista.

Laite on korjattu, kiitos kohteliaan ja mukavan Nibe-toimittajan. Ja laskukin on mennyt tietääkseni suoraan sähköyhtiölle. Viikko meni ilman lämmintä vettä!

Mutta se pelottaa, että millaista tuhoa ns. nollavika sai aikaan? Paljastuvatko ongelmat ja salakavalat vauriot vasta kuukausien päästä??