Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Keruupumpun turha käyminen?  (Luettu 10344 kertaa)

Poissa Hannes

• Täysjäsen
  • Onkos tää isokin ongelma?
Keruupumpun turha käyminen?
« : 20.11.09 - klo:08:20 »
Tuossa lämmönkeruuketjun sis/ulos - ketjussa sain vinkkiä että ulkokierron pumppu on todennäköisesti mulla päällä silloinkin kun kompura ei. Tämä kuluttaa turhaa sähköä varsinkin kesäaikaan, kun kompura ei ole niin usein päällä.

Nibella sanoivat että valikoista pitäisi löytyä kohta "Käyttötila keruupumppu" tmv. Pumppuna mulla siis Fighter 1240 8kw. En vaan löytänyt valikoita kahlatessani mitään tällaista kohtaa. Yksi vähän sinnepäin kohta löytyi mutta sitäkään ei voinut muuttaa. Olisko jollakin tietoa minkänimistä kohtaa tarkalleen ottaen haen?

Aika hassulta tuntuu että tällainen asetus olisi oletuksena päällä, koska en usko että olen onnistunut sitä muuttamaankaan.

Poissa seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
Re: Keruupumpun turha käyminen?
« Vastaus #1 : 20.11.09 - klo:09:21 »
Lainaus
sivu 24
10. Valitse ”Jatkuva” valikosta 9.2.12. Täyttöpumppu ja
lämpöpumpun lämmönkeruupumppu ovat nyt
käynnissä. Neste saa kiertää sekoitusastian kautta,
kunnes paluuletkusta tulevassa nesteessä ei
ole ilmaa.
11. Valitse ”Ajoittainen” valikosta 9.2.12.

Lainaus
Sivu 25
6. Valitse ”10 pvää jatk” valikosta 9.2.12. Keruupumppu
käynnistyy nyt 10 vrk ajaksi, minkä jälkeen
palaa normaalikäyttöön.

Lainaus
Sivu 43
Valikko 9.2.12 Käyttötila LK-pumppu
Tässä asetetaan lämmönkeruupumpun käyttötila.
Vaihtoehtoja ovat:
Ajoittainen: Lämmönkeruupumppu käynnistyy 20 s
ennen kompressoria ja pysähtyy 20 s kompressorin
jälkeen.
Jatkuva: Jatkuva käyttö.
10 pvää jatk: Jatkuva käyttö 10 vuorokautta. Sen jälkeen
pumppu siirtyy ajoittaiseen käyttöön.

Asennus ja hoito-ohjeiden sivuilta 24 , 25 ja43 löytyy mainintoja maapumpun käyttötavoista.

Ohjeen mukaan valikkossa 9.2.12. voidaan maapumpulle valita seuraavat kolme käyttötapaa.

- 10 päivää jatkuva: Mikä muuttuu 10 päivän jälkeen automaattisesti ajoittaiseksi. Tätä käytetään otettaessa lämpöpumppu ensimmäistä kertaa käyttöön ilman poistamiseksi keruupiiristä.

- Jatkuva: Käytetään esim maapiiriä täytettäessä tai jos jostain muusta syystä halutaan, että pumppu käy jatkuvasti.

- Ajoittainen: Normaali käyttötapa. Tällöin pumppu käy kompressorin käydessä. Joissakin malleissa pumppu käynnistyy parikymmentä sekunttia ennen kompressorin käynnistymistä.

ATS
« Viimeksi muokattu: 20.11.09 - klo:09:30 kirjoittanut seppaant »
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Hannes

• Täysjäsen
« Vastaus #2 : 20.11.09 - klo:09:46 »
Lainaus
Lainaus
sivu 24
10. Valitse ”Jatkuva” valikosta 9.2.12. Täyttöpumppu ja
lämpöpumpun lämmönkeruupumppu ovat nyt
käynnissä. Neste saa kiertää sekoitusastian kautta,
kunnes paluuletkusta tulevassa nesteessä ei
ole ilmaa.
11. Valitse ”Ajoittainen” valikosta 9.2.12.

Lainaus
Sivu 25
6. Valitse ”10 pvää jatk” valikosta 9.2.12. Keruupumppu
käynnistyy nyt 10 vrk ajaksi, minkä jälkeen
palaa normaalikäyttöön.

Lainaus
Sivu 43
Valikko 9.2.12 Käyttötila LK-pumppu
Tässä asetetaan lämmönkeruupumpun käyttötila.
Vaihtoehtoja ovat:
Ajoittainen: Lämmönkeruupumppu käynnistyy 20 s
ennen kompressoria ja pysähtyy 20 s kompressorin
jälkeen.
Jatkuva: Jatkuva käyttö.
10 pvää jatk: Jatkuva käyttö 10 vuorokautta. Sen jälkeen
pumppu siirtyy ajoittaiseen käyttöön.

Asennus ja hoito-ohjeiden sivuilta 24 , 25 ja43 löytyy mainintoja maapumpun käyttötavoista.

Ohjeen mukaan valikkossa 9.2.12. voidaan maapumpulle valita seuraavat kolme käyttötapaa.

- 10 päivää jatkuva: Mikä muuttuu 10 päivän jälkeen automaattisesti ajoittaiseksi. Tätä käytetään otettaessa lämpöpumppu ensimmäistä kertaa käyttöön ilman poistamiseksi keruupiiristä.

- Jatkuva: Käytetään esim maapiiriä täytettäessä tai jos jostain muusta syystä halutaan, että pumppu käy jatkuvasti.

- Ajoittainen: Normaali käyttötapa. Tällöin pumppu käy kompressorin käydessä. Joissakin malleissa pumppu käynnistyy parikymmentä sekunttia ennen kompressorin käynnistymistä.

ATS
Ok. Kävin tuolla ysivalikossakin mutta ei vaan osunut silmään.

Varmaankin putkimies laittanut sen tuolle jatkuvalle kun on täytetty ja unohtanut / unohtanut mainita että voisi jossain vaiheessa poistaa käytöstä jatkuva kierto. No onneksi ei ole pumppu ollut päällä kun vasta alle vuoden eli alle satasen menot tästä vasta koituneet.

... ja kiitos taas vastauksista.
« Viimeksi muokattu: 20.11.09 - klo:09:47 kirjoittanut Hannu_Koivula »

Poissa Hannes

• Täysjäsen
« Vastaus #3 : 23.11.09 - klo:09:31 »
Jatkuvallahan se tosiaan oli.

Ilmeisesti ilmaussyistä  jätetty tolle toiminnolle, mutta unohtunut sitten päälle. Kyllähän tästäkin fibasta on varmaan sellanen 100 - 200 € ylimääräinen lasku tullut, pitääpä informoida asentajaa.

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #4 : 23.11.09 - klo:15:07 »
Lainaus
Jatkuvallahan se tosiaan oli.

Ilmeisesti ilmaussyistä  jätetty tolle toiminnolle, mutta unohtunut sitten päälle. Kyllähän tästäkin fibasta on varmaan sellanen 100 - 200 [ch8364] ylimääräinen lasku tullut, pitääpä informoida asentajaa.

Samanlainen tilanne kaverin LÄ kohteessa viime kesänä. Ihmettelin kuinka ihmeessä putket kondensoivat niin rankasti ja kappas vaan,  maapiirin pumppu pyöri pakkoajolla koko ajan.

Iso pumppu, mutta onneksi ei pyörinyt vasta kuin pari kuukautta. Nykyisessä V-mallissa sitä pumpun hiljaisempaa ääntä ei edes oikein tunnistanut. Kuinkahan monessa kohteessa se pyörii vuositolkulla?  >:(

Jani
« Viimeksi muokattu: 23.11.09 - klo:15:10 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa ilja

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #5 : 18.02.10 - klo:13:00 »
Mulla nibessä on koko ajan pumpun kuvat näytössä. 1 ja 2 pumppu. Keruupuolen pumppu ainaki korva kuulolla lähtee käymään vähän ennen ku kompura. Mulla on ajoittainen käyminen päällä keruupuolella. Onko jossain korteissa vikaa ,ku paneelista ei koskaan sammu pumput/pumppu?

Poissa voiettä

• Täysjäsen
« Vastaus #6 : 18.02.10 - klo:17:27 »
Eipä sammu mullakaan toi lämmitys puolen pumppu enää muuten kuin buuttaamalla koko värkki!Ennen sammui kun muutti syksy tilasta kesätilaan, nyt kun yrittää vaihtaa tuosta syksystä kesään niin ei vaihda!
mihinkähän "oire" viittaisi?
1140 siis kyseessä.
« Viimeksi muokattu: 18.02.10 - klo:17:29 kirjoittanut murkula »
nibe 1140/8 kaivo 165 neliöt 227 m3 660 kulutus 4970kwh rak vuosi 1956/2011

Poissa Wilkku

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Ei se ole koiran vika jos kopin katto vuotaa...
« Vastaus #7 : 18.02.10 - klo:21:29 »
Lainaus
Mulla nibessä on koko ajan pumpun kuvat näytössä. 1 ja 2 pumppu. Keruupuolen pumppu ainaki korva kuulolla lähtee käymään vähän ennen ku kompura. Mulla on ajoittainen käyminen päällä keruupuolella. Onko jossain korteissa vikaa ,ku paneelista ei koskaan sammu pumput/pumppu?

Lämmityspiirin pumppu 1 ja 2 on luultavasti nämä kysymäsi pumput ja niiden symbolit näkyy näytöllä jos molemmat pumput ovat päällä. Itselläni ei ole käytössä kuin yksi lämmityspiiri jolloin näytöllä näkyy merkkinä siitä 1.
Ainakin omassa pumpussani on valikossa asteluku joka vaikuttaa onko pumppu kesä, syksy, talvi vai kevät moodissa.
Maasta lämpöä 10.09.2009 klo 20.00 alkaen.
Nibe 1240-10, 300 puskuri, hullunkierto, patterilämmitys ja 640 m putkea.
Vanha rintamamiestalo, saneeraattu ja laajennettu 1976, n180 neliötä.
Sijainti: Itä-Uusimaa

Poissa ilja

• Tulokas
  • *
« Vastaus #8 : 09.03.10 - klo:21:53 »
Lainaus
Lainaus

Lämmityspiirin pumppu 1 ja 2 on luultavasti nämä kysymäsi pumput ja niiden symbolit näkyy näytöllä jos molemmat pumput ovat päällä. Itselläni ei ole käytössä kuin yksi lämmityspiiri jolloin näytöllä näkyy merkkinä siitä 1.
Ainakin omassa pumpussani on valikossa asteluku joka vaikuttaa onko pumppu kesä, syksy, talvi vai kevät moodissa.

Eikös siinä nibessä oo itessään 2 pumppua. Toinen keruupiiri ja toinen sit varmaan lämmitys verkon pumppu. Mutta mulla on vielä erillinen pumppu lattialämmitykselle joka käy varmasti koko ajan. Se varmaan käyttää sitä toista lämmitys pumppua yläkerran pattereille. Toi asteluku löytyy mistävalikosta?? Oon törmänny johonki sellaseen mut ei siinä kyllä ollu mitää mainintaa erivuoden ajoista..?

Poissa 91

• Tulokas
  • *
« Vastaus #9 : 12.03.10 - klo:12:52 »
Kiitos edelliselle kirjoittajalle ohjeista jolla maapiirin pumppu voidaan laittaa toimimaan vain kun kompura toimii.

Itselläni on ongelmana nibessäni se että valikossa 5.0 , keruulämpötila sis/ulos on kompuran ollessa päällä on -0.5/0.5 ELI koneen mukaan sisään tulisi - merkkistä ja ulos + merkkistä. Olen pitkään koittanut saada vastausta eri lähteistä onko kyseessä antureiden väärä kytkentä vai toimiiko jokin muuten vain väärin. Lämptilaero on vain luokkaa 1-2 astetta kun se ohjeen mukaan tulisi olla 2-5 astetta. Mikäli säädän keruupumppua pienemmälle ei tällä ole mitään vaikutusta oheisiin arvoihin. Kun kompura ei ole päällä nousee luvut tasolle sis +1 , ulos +4 astetta. eli ero tällöin n.3 astetta.

Olen vähän imeissäni sähkön kulutuksen suuresta määrästä. TÄYTYY TARKISTAA TUO keruupuolen jatkuvatoimisuus... josko siinä vika.

Tässä talon nykytietoa:

OKT:165m2, 1,5kerrosta,
Seinä: 200mm+50mm villaa
Katto:450mm villaa
Isot ikkunat(todella isot)
Paljon avaraa tilaa.
NIBE:1240, 10kw,
Keruukaivo:200m
Muutettu taloon 1.10.2010
Kuutus 2 kk:ssa: tasan 4000 kwh/v (N 67 kwh/pv)
Talon sijainti: Oulu
Pakkasia: keskimäärin -15 astetta/pv.
Asukkaat: 2+3, apk,rumpu,päällä päivittäin,
Takka: kiertoilmatakka joka päällä vain 1krt/vko.
Sauna: 8kw kiuas , 3krt vkossa.
Normisähköt , Ei ledejä.

Voisko joku kertoa mistä kannattaisi alkaa hakeen vikaa?
- kylmäainetta riittävästi?
- maapiirissä ilmaa?
- maapiirin pumppu jatkuvatoimisena päällä?

t.91

Poissa aky

• Täysjäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #10 : 13.03.10 - klo:08:56 »
Todennäköisesti anturit rikki. minulla oli samantyyppinen vika, sain nibeltä takuuseen uudet ja ongelma loppui. Helppo vaihtaa itse.  Nibe 1240-8

Poissa Wilkku

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Ei se ole koiran vika jos kopin katto vuotaa...
« Vastaus #11 : 13.03.10 - klo:19:48 »
Lainaus
Lainaus
Lainaus

Eikös siinä nibessä oo itessään 2 pumppua. Toinen keruupiiri ja toinen sit varmaan lämmitys verkon pumppu. Mutta mulla on vielä erillinen pumppu lattialämmitykselle joka käy varmasti koko ajan. Se varmaan käyttää sitä toista lämmitys pumppua yläkerran pattereille. Toi asteluku löytyy mistävalikosta?? Oon törmänny johonki sellaseen mut ei siinä kyllä ollu mitää mainintaa erivuoden ajoista..?
Alla suora lainaus käyttöohjeen sivulta 4.
Kiertopumppusymboli.
Näkyy, kun kiertopumppu on käytössä.
II Näkyy, kun kiertopumppu 2 on käytössä
(ESV 21 vaaditaan).
Seuraavassa kohta missä määritetään kesä talvi muutos käyttöohje sivu 41
Valikko 8.2.1 Kesätila lämpötila
Tässä valitaan keskim. ulkolämpötila, kun lämpöpumppu
autotilassa siirtyy kesätilaan. Kesätilassa kiertopumppu
ja sähkövastus ovat suljettuja, ainoastaan
käyttöveden lämmitys on käynnissä. Arvon voi säätää
0 – 30 °C lämpötilaan.
Valikko 8.2.2 Talvitila lämpötila
Tässä valitaan keskim. ulkolämpötila, kun lämpöpumppu
autotilassa siirtyy talvitilaan. Kiertopumppu ja sähkövastus
ovat käytössä. Arvon voi säätää 0 – 30 °C
lämpötilaan.
Maasta lämpöä 10.09.2009 klo 20.00 alkaen.
Nibe 1240-10, 300 puskuri, hullunkierto, patterilämmitys ja 640 m putkea.
Vanha rintamamiestalo, saneeraattu ja laajennettu 1976, n180 neliötä.
Sijainti: Itä-Uusimaa