Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Erään talon ostosähkön tarve riippuen ulkoilman lämpötilasta  (Luettu 1758 kertaa)

Poissa johannes

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
Hei, ohessa kaavio erään turkulaisen omakotitalon lämmityksessä tarvittavan ostosähkön tarpeesta riippuen ulkoilman lämpötilasta.

Talossa maalämpö, asukkaina 2 eläkeläistä ja lapset perheineen satunnaisesti. Sähkön kulutus kattaa sekä talon että käyttöveden lämmityksen. Luvuissa ei muuta sähkön käyttöä. Talo 30 vuotta vanha.

Keskilämpötila on kuukauden päivien keskiarvona, ei yksittäisinä päivinä. Kulutus on keskiarvo kWh kuukauden päivinä.

Kaaviossa yhtenäinen viiva merkitsee tasoitetua kulutuskäyrää, pisteviive edustaa toteutunutta kulutusta viimeisen neljän vuoden aikana  Mittauskertoja kaaviossa on 50 kpl (50 kuukautta).

Vuodet ovat erilaiset tässä mielessä.
« Viimeksi muokattu: 18.02.26 - klo:10:34 kirjoittanut johannes »

Poissa Olde

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
F1245-10R kulutus vs. keskilämpötila.
Kohde ~200m^2 rv-32, ei rinnakkaisia lämmitysmuotoja.
Sijainti Tre

Poissa johannes

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
Hei, kiinnostava tilasto.

Ymmärränkö oikein, että selviätte meitä pienemmällä kulutuksella?

Ei meilläkään ole muita lämmönlähteitä. Sain aikaisemmin kommentin, että pidämme käyytöveden himan korkealla. En näillä tiedoilla usko, sttä se olisi syy teitä hieman korkeampaan sähkönkulutukseen.

Meillä maalämpösysteemi ottaa vuodessa noin 6500 kWh,( tämän lisäksi muu sähkön käyttö noin 6000 kWh vuodessa.) Olen talvella ottanut pörssisähköohjauksen käyttöön, pakko myöntää, että toistaiseksi minulla ei ole mitään tietoa siitä, toimiiko vai eikö toimi.

Jos laskisi maalämmön ottaman sähköenergian  vuodessa lämmintä lattiapinta-alaa kohden, auttaisiko tämä ymmärtämään, onko talomme energian kulutukseltaan tavanomainen, energiapihi vai energiasyöppö? Meillä lämmintä lattiapinta-alaa on noin 300 m2 (meillä on iso kellari, suurelta osin maanpinnan alapuolella).

Tämä laskutoimitus antaisi tuloksen 6500 kWh vuodessa/ 300 m2, vastaukseksi tulee 21,7 kWh vuodessa neliömetriä kohden. Ehkäpä on oikein pyöristää vertailuluvuksi 22 kWh vuodessa neliömetriä kohti. Ei minulla ole tästä mitään vertailutietoa

Meillä on maalämpö hankittu yli 4 vuotta sitten, päätös on tehty, hinta maksettu ja paluuta ei ole. Tästä huolimatta olen utelias tietämään, miten maalämpöpumpun kannattavuus ( korkea hankitahinta, nämä käyttökustannukset) vertautuvat ilmalämpöpumppuun tai vesi-ilmalämpöpumppuun (maalämpöä halvemmat hankintakustannukset ja niille ominainen sähkönkulutus)).

Ei minulla mitään valittamista ole, selvästi halvempi käyttökuluina tämä on verrattuna edelliseen öljylämmitykseen. Olen silti utelias