Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Valloxeista yleistä  (Luettu 1631 kertaa)

Poissa Nakke vaan

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
Valloxeista yleistä
« : 30.01.26 - klo:13:26 »
Seurailkaapa Valloxejanne ettei käy kuten minulle. 110mv sekosi mutta eihän sitä huomaa jos ei seuraile käppyröitä tai mahdollista kulutusmittaria. Itse olen menettänyt mielenkiinnon seuraamiseen mutta kun kaveri kysyi kahvipöydässä mitä ilmanvaihtokone vie niin vilkaisin kännyä joka näytti että noin 30kwh päivässä. Katsoin sitten käppyrät ja ne näytti tuolta.

https://imgur.com/a/iB44Z7s

Ajelin kotiin ja aukaisin koneen. Yllätys oli että kone oli täysin kuiva, siis ei pisaraakaan missään. Laitoin etukannen kiinni ja kone toimii normaalisti. Eli kannen aukaisu ja ihmettely riitti ehjäämään bitit riviin. Kannattaa tuota seurata, vie äkkiä 1000kwh kuussa ja mistään ei huomaa.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa SamHoo

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Valloxeista yleistä
« Vastaus #1 : tänään kello 17:19 »
Ei ihan tuollaista itsellä MV-145:ssa, mutta alkaa muuten kyllä oma ymmärtäminen loppumaan. Aurinko paahtaa tontille / taloon päivän aikana jatkuvasti ja sisälämmöt alkaa jo nousemaan tämän johdosta.

Esim. Tänään 5.3.2026 ulkolämpötila oli päivällä + 7 ja nyt vielä illalla klo 5 aikaan +6. Olen tässä yrittänyt ymmärtää miksi koneeni pitää LTO:ta edelleen päällä vaikka lämmityskauden asetuslämpötila on alempi (vaikka 1 aste). Eikö tämän kuuluisi ottaa LTO pois päältä ja päästää ilmaa suoraan sisään? LTO-ohitusnappi on myös "Päällä"-tilassa, mutta siitä huolimatta LTO pysyy päällä.

Ainoastaan valitsemalla lisäksi "Osittainen ohitus" aukeaa koneen sisällä LTO pelti noin 10mm.

Jotain tässä nyt on joka ehkä kaipaisi viisaampien diagnoosia.

Ainiin-sun topicciin liittyen: tarkistin oman laitteen kulutuksen (mittaus alkanut 20.1.2026) ja näyttäisi nyt olevan kasassa 188kWh
- 150m2 OKT yhdessä tasossa
- Tuulettuva alapohja
- Lattialämmitys tehty lämmönluovutuslevyillä / laatalla
- Thermia Calibra 7 + puskurivaraaja