Yritän vastata. Ensimmäinen huolto oli pari vuotta sitten - tällöin huoltohenkilö ei huomannut mitään poikkeavaa. Laitteiston myyntilupausta selvästi huonompi hyötysuhde laitettiin lämpimänveden tuotannon piikkiin (ihan suihkuilla mennään - ei ammetta tms.). (Tämä lämminvesi oli myös myyjän vastaus, kun laitteen selvästi lupauksia kehnompaa toimintaa epäilin sähköpostitse ennen tuota ensimmäistä huoltoa.) Tähän lisättäköön, että laitteen vaihdon yhteydessä nimenomaan oli tavoite tehostaa toimintaa ja siksi mm. porattiin toinen lämpökaivo! - Bosch Compress + lämpökaivo (jota ei ilmeisesti tarvittu) investointi ei maksa lähellekään suunnitellusti itseään takaisin.
Tässä huollossa pyysin kokenutta huoltohenkilöä, jotta myös kahden lämpökaivon toiminta tarkistettaisiin, koska en uskonut, että pelkästään lämpimän veden tuotanto voisi selittää heikkoa toimintaa. Tällä kertaa huolhenkilö sanoi lähtiessään, että lämpötilaerot voivat viitata vajaukseen kylmäaineessa. Mitään ei kuulunut - olin yhteydessä huoltoon, josta kerrottiin Boschin vaativan lisätietoja mm. hälytyksistä, no laitoimme lisätietoja ja vetosimme huoltohenkilön asiantuntemukseen sekä laitetakuuseen ja valmistajan virhevastuuseen. No, huoltoliike laittoi toisen, hyvin ammattitaitoisen huoltohenkilön paikalle, joka sitten tyhjensi laitteen kylmäaineet, ja täytti - jälkeenpäin Bosch on kuitannut 200 g lisäyksen kylmäaineeseen niin pieneksi ettei voi olla merkitystä, ja että myös punnitsemisessa voi tapahtua mittaustarkkuudesta johtuen heittoja. Saimme myös Bosch:n takuuehdot - joissa (ainakin ymmärtääkseni) valmistaja kieltäytyy maksamasta ylimääräistä energiakulutusta joka seuraa laitteen kehnosta toiminnasta.