Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpöässä v10: Kompura rikki? / suositeltu huolto Pirkanmaalta?  (Luettu 234 kertaa)

Poissa melg

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
Hei!

Tervehdys kaikille, tässä uusi foorumilainen, jolla heti ongelmia/kysymyksiä ratkottavaksi viisaammille :)

Meillä on syksyllä 2005 käyttöönotettu Lämpöässä v10, josta on ruvennut tulemaan nyt viikonloppuna virheilmoituksia:
"Hälytys!
Dig 2
Sähkölämpö"

Käyttöveden lämmön laskenemisesta asia huomattiin ensimmäisen kerran...

Otin kerran virrat pois koko laitteesta, jonka jälkeen kompura heräsi eloon, mutta aika pian tuli uudestaan em. virheilmoitus.

Sinänsä hyvin palvella laitteella on ikää jo tuo noin 20 vuotta, niin tulee epäily että kompura on tullut elinkaarensa loppuun.

Jos kompura on hajonnut, niin saakohan tuohon enää uutta kompuraa vai pitääkö uusia koko laitteisto?

Itse en ole todellakaan syventynyt laitteen sielunelämään enempää, joten seuraavaksi on edessä soitto huoltoon. Olisiko foorumilla antaa hyviä vinkkejä Tampereen talousalueella olevista kelvollisista Lämpöässän huolloista?

Kiitollisina kaikista vastauksista!

- Melg
« Viimeksi muokattu: 17.03.25 - klo:11:58 kirjoittanut melg »

Poissa Murre

• Yrittäjä/Kylmämestari
  • Täysjäsen
    • Jaahdytystekniikan asiantuntija
Lämpässät huoltaa ja korjaa Pirkanmaan alueella Finkylmä Oy.
*Yrittäjä/Kylmämestari
*FISE Kylmäsuunnittelijan b-pätevyys
*Kylmätekniikan asennus-, huolto-, konsultointi-, suunnittelu- ja urakointi-palvelut.
*Climacheck energia-optimoinnit

Poissa mattix

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Jos kompura on hajonnut, niin saakohan tuohon enää uutta kompuraa vai pitääkö uusia koko laitteisto?

Itse en ole todellakaan syventynyt laitteen sielunelämään enempää, joten seuraavaksi on edessä soitto huoltoon. Olisiko foorumilla antaa hyviä vinkkejä Tampereen talousalueella olevista kelvollisista Lämpöässän huolloista?
Jos menee kompuran vaihtohommiksi, niin se oli siinä. Ei kannata enää korjata vaan nykyaikainen pumppu tilalle. Itse tein virheen, että elvytin yli 20v vanhaa lämpöässää, koska edellinen omistaja oli 5v sitten vaihtanut siihen kompuran (lasku yli 4k€).

Kompura lisäksi tuon ikäisestä laitteesta voi mennä (mulla mennyt):
- maapiirin pumppu ~600€
- 3-tieventtiili ja moottori ~800€
- Oumanin säädin ~150€ (käytetty).

Lisäksi myöskalvopaisunta-astiat voi olla lopussa (~200€/kpl) ja myös lämmityspiirin vesipumppu (~500€).

Uudet maalämpöpumput säästävät energiaa kymmeniä prosentteja enemmän eli riippuen kulutuksesta takaisinmaksu voi olla esim. 500€/vuosi. Jos siis korjauslasku olisi tonniluokkaa, niin pumppu vaihtoon.

Itse laittaisin Niben S1255 3-12kW, kun sellaisen vielä edullisesti saa. Kannattaa kysellä tarjouksia usealta toimijalta. Itselläni tarjouksissa vaihtelua melkein 3 k€.

Poissa Matias

• Konkari
Lainaus
Meillä on syksyllä 2005 käyttöönotettu Lämpöässä v10, josta on tänään ruvennut tulemaan nyt viikonloppuna virheilmoituksia:
"Hälytys!
Dig 2
Sähkölämpö"

Käännä kytkin MAALÄMPÖ--0--AUTO asentoon auto.

Jos kompressori käynnistyy niin seuraile syttyykö IMUPAINE merkkivalo jos/kun seuraava häiriö tulee.
Jos imupaineen merkkivalo palaa niin keruuliuoksen virtauksessa jotain vikaa tai kylmäainevajausta koneikossa.
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa melg

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
Hei!

Isot kiitokset kaikille vastauksille! Nyt ollaan menty yön yli ilman hälyjä ja kompura tuntuu hyrräävään (kiitos Matias noista neuvoista, imupaineen merkkivalo ei palanut). Mattix, hyviä neuvoja (iso korjaus vs. uusi laitteisto), itsekin olen ihmetellyt tuon vanhan Lämpöässän energiakulutusta vs. lähipiirissä olevat uudemmat laitteet (toki ei voi verrata suoraan eri talouksia, mutta silti...).