Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Bosch Compress 7800i - lattialämpö kesällä kylmä  (Luettu 701 kertaa)

Poissa Kim E

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Hei

Tästä asiasta oli muutama viikko sitten kysymys yleisessä 7800i aiheessa https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=10554.240 , sivu 7, vastaus 258, nim. Koskan.

Teen tästä nyt uuden aiheen koska en pidä rönsyilevistä mega-aiheista.

Siis: Meillä on ym. lämpöpumppu. Patterikierto ja käyttövesi ovat toimineet talvella oikein hyvin. Kellarissa on lattialämmitys omassa piirissään ja sekin toimi talvella kohtalaisesti. Ei aivan loogisesti, mutta kellarissa lämpö oli ok.

Mutta nyt kun ulkolämpötila on hellelukemissa (jopa 30 C) lattia kylmeni. Lattialämmitys on asennossa "käsin" mutta lämpöpuskurin lähtöputki on kylmä. Tämä tottelee varmaan patterikierron ehtoja.

Onko muilla vastaava ongelma? Ja tärkeintä: Onko siihen saatu ratkaisu?

Kim E

Poissa T5ID

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 24
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7800i - lattialämpö kesällä kylmä
« Vastaus #1 : 31.05.24 - klo:12:23 »
Hei,

Pumpultahan on vain yhdet lämmityslähdöt. Pumpun käyttöpäätteessä on valinta lämmityksen katkaisu, tehdasasetus on 15 astetta ulkolämpötila. Varmistathan, että saat patterilinjat kiinni lattialämmityssuntin jälkeen.
Bosch cs7800lwm4-16, kaivon aktiivisyvyys 295 m, putkitus 50 x 3 turbocollector

Poissa Kim E

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7800i - lattialämpö kesällä kylmä
« Vastaus #2 : 01.06.24 - klo:21:18 »

Hei, ja kiitos neuvosta.


Tämä laitteisto tuli meille elokuussa joten tässä oppii koko ajan uutta, nyt eletään ensimmäistä kesää maalämmöllä. Patteripiiri on nyt aktivoitu asentoon "käsin" ja lattia on vähän lämmennyt. Pieni askel eteenpäin, siis.


Meillä lämpö lähtee puskurista, yhdestä putkesta sekä pattereihin että kellarin lattialämmitykseen. Putki haarautuu heti kahteen piiriin ja lattialämmityksellä on oma suntti (toivottavasti käytän oikeaa termiä) joka sekoittaa "uutta lämmintä ja kierrosta palautuvaa jäähtynyttä".


(Tähän piti saada kuva mutta ei oikein onnistunut. Onkohan minulla joku asetusvirhe?)


Tämä oli asennnuksessa jätetty automaattiasentoon - vasemmalle ja pohjaan painettuna - jolloin sen olisi pitänyt hoitaa lämmityksen itse. Lattia oli kuitenkin kylmä ja vasta kun vedin nupin ulos ja käänsin keskelle lattia lämpeni.


Olin yhteydessä Maalämpötukikeskukseen ja asiantuntija sanoi heti että suntti on väärin asennettu, kutsu huolto paikalle. Sen olen tehnyt. Tulee ensi keskiviikkona. No joo, olisi pitänyt soittaa heti syksyllä.


Joten: Jos se on asennettu väärin pitää vielä odottaa ja vasta sitten kertoa miten tämä oikeastaan toimii. Tai ei toimi ....


Palaan asiaan keskiviikon jälkeen.


Kim E

Poissa Kim E

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7800i - lattialämpö kesällä kylmä
« Vastaus #3 : 02.06.24 - klo:07:38 »
Tulihan se kuva sittenkin siihen loppuun.

Poissa Kim E

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Bosch Compress 7800i - lattialämpö kesällä kylmä
« Vastaus #4 : 08.06.24 - klo:21:13 »
Hei taas


Huoltomies kävi. Lämpösyötössä on suntti, lattiapumppu ja patteripumppu (kuva) ja niissä oli kolme virhettä: suntti, lattiapumppu ja patteripumppu.


Suntti oli niin tiukassa ettei se päässyt liikkumaan ollenkaan. Olin asettanut sen käsin keskelle ja lattia lämpeni talvella jotenkin. Nyt se on korjattu ja se hakee itse asentonsa tarpeen mukaan. Tällä hetkellä lattia on lämmin.


Molempien pumppujen (Wilo) asetukset oli väärin ja ne korjattiin (pienet ledit osoittaa asetusta).


Koko laitteistossa on tietysti sellainen ikävä piirre että patterilämpö (piiri nro 1) määrittää korkeimman lämpötilan. Talvella ok, mutta kesällä lattia ei lämpene. Toivottavasti joku Bosch kehittäjä ottaa tästä kopin. Tämän voi kehittää järkevämmäksi.


Ongelman voi kiertää helposti siten että laittaa molempien piirien läämpötilat samaksi lattian mukaan, patteripiiri käsisäädöllä jolloin katkaisulämpötila ei ole aktiivinen. Patteripiirin pumpusta irrotetaan sähköjohto jolloin se sammuu. Tämä ei ongelma, mutta se kannattaa käynnistää vähäksi aikaa aina välillä ettei se jumitu.


Nyt seuraan lämpötiloja kellarissa ja sitten syksyllä ja talvella muissa tiloissa ja haen lämpöasetukset uudelleen.


Hyvää kesää!
Kim E