Mites jokos mölökkillä on lähtenyt tulistin pelittämään?
No kiitos kysymästä, justiinsa sain tekstin valmiiksi:
Tulistin tuli pestyä viikonloppuna.
Karstaa ei irronnut, pesuneste vaan muuttui kirkkaasta vihertävän harmaaksi
ja useamman tunnin hauduttelun jälkeen tulistimen läpi alkoi tulla vettä putken täydeltä.
Aineen vaikutusta odotellessa avasin tulistuspumpun ja pesin sen.
Pesä oli aivan puhdas, metalliosissa oli vähän hyvin ohutta mustaa,
josta suurin osa irtosi paloina kevyesti harjaamalla.
Olisi voinut olla vaikka mustaa maalia, jos se oli alunperin maalattu. En tiedä.
Tiivistessä oli aavistus karhentumaa, ihan kuin kalkkia vedestä, pesin sen pois.
Kaikenkaikkiaan erittäin siisti.
Kasauksen jälkeen pumppu alkoi pyöriä myös 1-nopeudella.
Tosin yön jälkeen ei enää toiminut 1-nopeus.
Kun oli pyörinyt yön yli 2-nopeudella, 1-nopeus toimi taas.
14-15p trendissä näkyy 1-käyntijakso pesun jälkeen n. klo 19:10.
Tässä kuvassa Lauhdutin1=sisäänmeno lauhduttimelle,
Lauhdutin2=ulostulo lauhdutinpumpun jälkeen.
Tulistimelle ei ole mittausta.
Ala- ja ylävaraaja menevät samaa tahtia, mutta kun ylävaraaja pääsee tavoitelämpöönsä,
seuraavissa jaksoissa ylävaraaja jaksaa lämmetä tulistimen avulla.
Shimmi on auki 1-kierroksen, alaero=7.
15.p aamuna nostin alaeron 10 ja 6:30-7:30 oli suihkussa käyntiä.
Kun ylävaraaja notkahtaa tarpeeksi alas, tulistin ei jaksa lämmittää yläosaa,
vaan alaosa tulee kaveriksi, jolloin seuraava tauko on pitkä.
Seuraavassa 15-16 päivän kuvassa osittain päällekäisyyttä edellisen kuvan kanssa.
Pesu selkeästi teki sen, että alavaraajan ei enää jatkuvasti tarvitse puskea ylävaraajaa lämpimäksi.
Ylävaraajan lämmön notkahdus käynnistyksen jälkeen muuttui nousuksi.
Mutta nyt sitten rupesi mietityttämään kumpi on parempi:
tämä "normaali" toiminta, jossa pumpataan useampia lyhempiä jaksoja,
vai alavaraajan lämmitys ylävaraajan ylärajalle hiukan pidempään,
mutta huomattavasti harvemmin.