Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Laakerin irroitus  (Luettu 211 kertaa)

Poissa jukkajk

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumi
Laakerin irroitus
« : 08.03.24 - klo:17:33 »
Onko kellään hyviä vinkkejä, miten tai millä mä saisin kuvassa näkyvän laakerin irti tuolta pohjalta. Kyseessä on siis ilmanvaihtokoneen poistopuhaltimen laakeri. Ei lähde käsivoimin. Tuon aukon halkaisija on reilu 50 mm eikä sinne mahdu esim. Puuilossa myytävät laakerinvetimet. Onko kotikonsteja tai linkki johonkin vetäjään mikä tuonne menisi. Tarkoitus oli saada se ihan itse sieltä ulos.

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 236
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Laakerin irroitus
« Vastaus #1 : 09.03.24 - klo:08:40 »
Näyttää Valloxin moottorilta. Itse irroitin kääntämällä tuon rungon ylösalaisin pöydälle ja sitten kopautin noista rei’istä lattaruuvari/vasara menetelmällä iskuja laakerin ulkokehälle. Eihän tuo tarvi kun ihan hentosen iskun jotta pääsee alkujumista eroon.
Toki ensin laitoin viideksi minuutiksi jotain sprayöljyä laakerin ja akselin väliin muhimaan ennen kopautuksia.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä

Poissa Lappanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 860
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Laakerin irroitus
« Vastaus #2 : 09.03.24 - klo:18:24 »
Jos ei tosiaankaan noin pientä ulosvetäjää löydy, niin tuohon voisi koittaa vaikka rautalangan virittää laakerin alapuolelle kiinni josta mötikän saa roikkumaan ilmaan. Sitten napauttelee akselin päähän iskuja ja laakerin pitäisi kyllä lähteä liikkeelle. Ei nuo yleensä hirveän tiukassa ole, kunhan saa vaan alkujumin irti.
Jämä Star Inverter 16 kW (=Nibe F1155 4-16) + VLM 500 Star kv-varaaja + kaivo 230m | Pirkanmaa, täystiilitalo, 2 kerrosta lattialämmitys yht 280 m2 / 850 m3 + eristetty kellari 50m2. IV- & lattia-viilennys.

Poissa jukkajk

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Laakerin irroitus
« Vastaus #3 : 09.03.24 - klo:20:03 »
Lähti se viimein. Puuilosta löytyikin tuommoinen vetäjä. Tosin ei sekään mahtunut suoraan ja piti rautasahalla katkaista tuota jalkaa ettei ota kiinni. Oli kyllä hankala paikka, kun siellä on vielä niin kova magneetti, että kaikki työkalut jumittuu seinään.  Rautalankaakin kokeilin tuloksetta. Kiitos vastauksista  ;)