Moikka!
Meillä on pienessä 8 asunnon taloyhtiössä yhteinen F1345-24 pumppu, jota olen tässä ylläpitänyt ja seuraillut taloyhtiön PJ:nä. Talo valmistunut 2016 ja lämmitys on lattialämmityksenä, joka huoneessa omat termostaatit.
Ongelmana oli se, että pumppu tippui helposti sähkölämmitykselle, eli kun asteet putosivat -10 alle niin melkein poikkeuksetta oltiin sähköllä, vaikka itse asunnossa termostaatit eivät lämmittäneet kuin hetkellisesti ja lattia oli lämmin. Tarkastin käyrän, ja se oli säädetty arvoon 7, joka mielestäni on huomattavan paljon, ja näytti menevän maksimilämmölle juuri tuossa -10 asteen kohdalla. Lämpötila oli säädettynä +2. Tiputin käyrän arvoon 3 ja pidin lämpötilan +2:ssa jolloin käyrä menee maksimille vasta -30 asteessa, tätä kylmempää täällä Turussa ei ole oikeastaan koskaan.
Säädin myös asteminuuttiasetuksia siten, että lämmityspumppu menee päälle -80 asteminuutissa ja kakkospumppu hyppää mukaan 80 asteminuutin jälkeen, eli -160 asteminuutissa. Nuo olivat ennen -120 / 80.
Nyt kuitenkin jostain syystä pumppu on alkanut käyttäytymään niin, että tuo ykköspumppu (EP15) lähtee päälle ihan oikein -80 asteminuutissa ja kakkospumppu (EP14) sitten -160 asteminuutissa, MUTTA jostain syystä tuo kakkospumppu sammuu kun asteminuutit nousevat takaisin tuohon -80. Aiemmin kakkospumppu on toiminut mukana siihen asti, että asteminuutit menevät nollaan jolloin molemmat pumput sammuvat. Mistä tämä voi johtua?
Tästä seuraa nyt tällä hetkellä se, että tuo ykköspumppu ei yksin jaksa lämmittää riittävästi, jolloin asteminuutit seilaa koko ajan -80 ja -160 väliä (tai tarkemmin -70 ja -170 väliä) ja ykköspumppu on päällä koko ajan. Olen ymmärtänyt, että pumpun olisi hyvä tehdä n. 8 lämmityssykliä vuorokaudessa (?) ja molempien pumppujen olla levossa syklien välillä. Olenko ymmärtänyt tämän oikein?