Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: IVT milloin vaihtaa koneen sisällä olevat letkut (vesikierto)  (Luettu 1369 kertaa)

Poissa TRa

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Tervehdys,

Olen lukenut foorumeilta, että IVT-maalämpöpumpuille on tyypillistä, että koneen sisällä olevat joustavat letkut täyttyvät magnetiitista. Mistä tietäisin, milloin minun kannattaisi vaihdatuttaa letkut uusiin? (En uskalla käydä itse irroittamaan letkuja, joten ostaisin homman.)

Maalämpöpumppu:Carriert 30 NQ C9NH, vastaa IVT IVT Greenline Plus C6-9.
Lämmityspiirissä on ulkoinen puskurivaraaja, joka on "mustaa rautaa."
Hälytyksiä, jotka viittaisivat huonoon vesikiertoon ei ole vielä tullut.
Laite on pyörinyt 12 vuotta kohta.
Käyttötunnit;:27 532 h
Delta T, (GT8 ja GT9:n erotus), kun lämmitetään käyttövettä on keskiarvona 9,7 astetta. MAX erotus 10,5 astetta.
Koneen sisällä oleva vesikierron pumppu on nopeudella 2.

Kiitoksia avustanne!



Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 289
  • L-Ässä V-7
Ei tuo letkujen tukkeentuminen ole ainoastaan  IVT-pumppujen ongelma.
Sinun pitää seurata tuon Delta T:n kehittymistä. Katsot esim kerran kuukaudessa mahdollisimman samanlaisissa olosuhteissa Dt:n ja kirjaat sen ylös.
Mitä enemmän letkut tukkeentuu sitä vähemmän vettä virtaa ja Dt kasvaa.
Nyt olisi avuksi, jos sinulla on tallessa vanhempia Dt-arvoja niin olisi helpompi arvioida nykyistä tukkeentumisastetta.
Minusta tuo Dt kymmenkunta astetta on vähän yläkanttiin. Mutta kun se nousee (vedetään hatusta) 12 - 15 asteeseen niin silloin pitää ainakin tarkastaa letkut.
Ei niitä letkuja pakko vaihtaa ole ne voidaan yleensä puhdistaa, mutta amattimiehen tekemänä puhdistus saattaa tulla kalliimmaksi kuin letkujen uusiminen.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa TRa

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Kiitos hyvästä vastauksesta. Pitää alkaa seuraaamaan tuota. Tällä hetkellä minulla ei ole historiatietoa.

Poissa möykky

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Onko tässä nyt kyseessä ne 2 teräpunosletkua?
Muutimme 07/22 ja viime talvena kone herjasi kuumakaasun lämpötilasta.

Meillä siis HE E9, vuodelta 2011-12.

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=10465.0

Tuossa tarinaa tukkiintumisongelmasta ja kertyvästä  rautamössöstä, joka pitäisi saada kierrosta pois.
Löytyy myös haulla sanalla magneettisuodatin


Poissa mh jkl

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 36
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Onko tässä nyt kyseessä ne 2 teräpunosletkua?
Muutimme 07/22 ja viime talvena kone herjasi kuumakaasun lämpötilasta.

Meillä siis HE E9, vuodelta 2011-12.

ei tarvi vaihtaa puhdistus riittää. t nimim kymmeniä puhistanu

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Millä rassilla  puhdistat ja irtoaako helposti kun kerran mainitsit.   
Miksi se moska jää  tuohon alimpaan kohtaan?   Eikö silloin viereinen lämmönvaihdinkin olisi "laskeuma-alueella"  myös.   Kertyykö ylämäessä olevaan sähkövastuksen sisukseen?

Täällä lämmityspiirin puskurivaraaja alimmassa kohtaa joten sinne varmaan kanssa kertyy  ja tilaa on .

Jos on wattimittarit pumpuissa niin kulutuksen luulisi vakioohjauksella nousevan jos vastus kasvaa?

Poissa mh jkl

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 36
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
tässäpä ohje jonka useaan kertaan kirjoittanut.

tärkeää on sammuttaa kone ennenkuin tekee mitään.

irroittaa letkut niitä taivuttelematta.

yleisin vika ivt c sarjassa koneen sisällä olevat 3kpl teräspunosletkuja tukossa ja vesi ei kierrä. vaatii näiden letkujen irroittamisen ja puhdistuksen. ne putket ovat kuorruttuneet sisältä mustalla "näkkileivällä" putkia pitää taivutella jolloin kuuluu rutinaa kun tuo kuorrute murtuu pois ja huuhdella ja ravistella kunnolla. niin monesti toistaa ravistelu ja vääntely että vesi virtaa iloisesti läpi eikä kiveä enään irtoa. ole huolellinen puhdistuksen kanssa. aluksi letkut tuntuvat todella jäykiltä kunnes lika irtoaa. minulla ei ole mennyt ainoatakaan rikki.

mutta omalla vastuulla

älä missään tapauksessa liikuttele letkuja paikallaan ollessa tai kone käynnissä muuten kaikki tämä muju ajautuu lämmitys järjestelmään ja tukkii jakotukin/patteriventtiilit. sitä mujua voi tulla letkuista kahvikupillinen tai kaksi ja on kuin kiveä.

levariin tuota ei kerry mutta kun letkut on irti voit vaikka kasteluletkulla huuhella levaria. ja tämä koskee nimenomaan lämmityspuolen letkuja ei maapiirin

joitakin kymmeniä koneita olen putsannut

ainiin niissä oli muistaakseni viiberi tiivisteet osassa olikohan muistaakseni 1 1/4" ne joutuu uusimaan. pari vuotta viimesestä aikaa niin en tarkkaan muista

Poissa TRa

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Suunnitelmissa on vaihdatuttaa letkut. Uudet letkut ovat normaaleja alukuperäisvaraosia - ei Ruotsissa myytäviä diffuusiotiiviitä letkuja.

Onko hyötyä kietoa uudet letkut esim. alumiiniteipillä, jotta niistä tulisi diffuusiotiiviimmät?
Onkohan tästä jotain haittaa? Mietin sitä, että onko parempi, että magnetiitti kerääntyy letkuihin kuin että kerääntyisi johonkin muualle paljon hankalampaan paikkaan.

Toisaalta hidastuuko ylipäätään magnetiitin muodostuminen koko järjestelmässä, jos letkuista ei pääse diffuusion avulla ilman kaasut järjestelmään. En tunne oikein tätä mekanismia.

Aiheesta on keskusteltu täällä:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17124.0