Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ilmausongelmia jäähdytyspiirissä  (Luettu 8619 kertaa)

Poissa tojo

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Ilmausongelmia jäähdytyspiirissä
« : 08.07.11 - klo:16:37 »
Osaatteko ystävät auttaa?

KIV-12 maapiirin kiertovesipumpun helmimutteri halkesi pari kuukautta sitten ja valutti maaliuokset lattialle, tietysti lomamatkan aikana. No, tämä on kuulemme aika yleistä ja putkimies laittoi uuden helmen ja liuokset sisälle.

Viikko tämän jälkeen ilmat lämpenivät ja poika soitti minulle kesken päivän, että kotoa kuuluu outoa ääntä. Menin kotiin ja huomasin, että jäähdytyspatteri oli mennyt päälle, mutta jäähdytyspiirin pumppu oli käynyt kuivana ja oli tulikuuma. Piiri oli jäänyt ilmaamatta jäähdytyspatterin puolelta eikä se kierrättänyt liuosta jäähdytyspatteriin. Jäähdytyspiirin kiertopumpun laakereiden voitelu kun tapahtuu kierrätettävällä nesteellä.

Kun syy oli ilmeinen, oletin että ongelma poistuu ilmaamalla. Kuitenkin osoittautui, että jäähdyspatteri toimii hyvin vain jos sekä maaliuosta kierrättävä pumppu että jäähdytyspatteriin liousta kierrättävä pumppu ovat molemmat päällä. Ensimmäisenhän ei pitäisi pyöriä jatkuvasti. Jäähdyspiirin pumppu yksin jaksaa kierrättää liuosta jäähdyspatteriin muutaman tunnin, mutta sitten alkaa pyöriä kuivana. Ilmauksen jälkeen toimii taas muutaman tunnin, kunnes kuumenee.

Matkoja lukuunottamatta olen nyt parisen kuukautta ilmannut maapiiriä useamman kerran päivässä enkä usko, että ilmaamalla voin asiaa ratkaista. Voiko maapiiriin päästä jostain ilmaa? Piirin paine vaihtelee kovasti ja tietysti alenee turhankin alas ilmauksen jälkeen. Paine näyttääkin olevan ilman synnyttämää. Asennuksen tehnyt (eri) putkarikin on kertaalleen koneellisesti kierrättänyt maaliouksen, mutta se ratkaissut ongelmaa.

Kompuran toimnnassa ei missään vaiheessa ole ollut mitään ongelmaa.

Poissa Matti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 36
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Ilmausongelmia jäähdytyspiirissä
« Vastaus #1 : 25.02.12 - klo:09:59 »
Joko on ongelma ratkennut? Jostainhan se sitä ilmaa vetää ja se kertyy sinne jäähdytys kennoon. Huono kiristys, mutta missä?

Poissa late67

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Ilmausongelmia jäähdytyspiirissä
« Vastaus #2 : 31.05.13 - klo:08:50 »
Minulla ilmeni samoja ongelmia. Talvella halkemi maapiiristä yksi helmiliitos ja putken vaihdon, nesteen lisäyksen ja ilmauksen jälkeen kaikki näyttoi toimivan. Lämpöä riitti ja kaiken luulin olevan ok, mutta helteiden tultua huomasin., että jäähdytyspiirissä ei kuljekaan neste. Tuota piiriä on nyt ilmattu urakalla (putkimies ja minä itse). Bilteman pilssipumpulla on ajettu tuntitolkulla ilmoja piiristä pois. Ilmojen suhteen kaikki näyttä poistuneen, mutta piirissä kiertää vesi vain kun liuospumppu on päällä. jäähdytyspiirin kiertovesipumppu ei jaksa kierrättä ja piirin vain kertyy jostain ilmaa. Vuotoja ei löydy mistään. Kiertovesipumppua en ole ottanut irti, kun se putkimiehenkin mukaan näyttäisi toimivan.

Onko muilla ollut tuon jäähdytyspiirin kanssa ongelmia?


Poissa MikAero

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 37
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Vs: Ilmausongelmia jäähdytyspiirissä
« Vastaus #3 : 08.06.13 - klo:09:23 »
Täällä samaa ongelmaa kun ensin esille tullut pumpun ohjausongelma ratkottu. Wilon kiertovesipumppu pystyasennossa tuntuu olevan haastava ilmattava. Minulla nimenomaan pumpun pesään kertyy ilmaa. Oletteko löytäny hyviä jippoja ilmaukseen?

Poissa late67

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Ilmausongelmia jäähdytyspiirissä
« Vastaus #4 : 08.06.13 - klo:10:27 »
Tuota Wilon kiertovesipumppua minäkin epäilen ongelman aiheuttajaksi (tai siis sinne kertyvää ilmaa). En kyllä keksi, miten tuo pumpun kautta kulkevan piirin saa ilmattua, muuten kuin lisäämällä sulkuja ja pakottamalla kierron sitä kautta. Tähän en vielä ole kyllä ryhtynyt.

Olin ajatellut ja putkiasentajakin oli sitä mieltä, että ilmaa ei pitäisi pystyyn asennettuun pumppuun kertyä, mutta siltä tuo tilanne minustakin näyttää.

Jotakin uutta pitäisi keksiä.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 566
Vs: Ilmausongelmia jäähdytyspiirissä
« Vastaus #5 : 08.06.13 - klo:10:35 »
Ilmausta helpottaa kun keruupiirissä on painetta,esim 1bar.
Huomaa että paine laskee kun ilmausruuvi avataan.
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m