Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pumpun ohjelmointi halvalle sähkölle  (Luettu 1893 kertaa)

Poissa Minttufelicia

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 12
  • Maalämpöfoorumi
Pumpun ohjelmointi halvalle sähkölle
« : 21.09.22 - klo:22:12 »
Pumppu on AIT wzs 101 ja kiinnostaa kovasti, jos joku on saanut sen toimimaan vain ohjelmoituna, eli halvan sähkön aikaan. Osaako joku kenties opastaa sen kanssa. Mailia saisi laittaa.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Pumpun ohjelmointi halvalle sähkölle
« Vastaus #1 : 24.09.22 - klo:14:03 »
Tuosta koneesta en tiedä, mutta omassa PWZSV mallissa on smart grid inputit 2kpl joiden kautta pääsee hieman tekemään ohjauksia. Ne on kai enempi vähempi relejuttuja. Smart grid päälle luxtronikissa ja inputit jotenkin ohjaten kytkentärimalle. Kannattaa lukaista asentajan ohjetta.

Verkkoon kytkettyä luxtronikkia voi ohjailla myös Fhem tai Homeassistant softilla, tietääkseni.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa Otra

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Pumpun ohjelmointi halvalle sähkölle
« Vastaus #2 : 30.01.23 - klo:16:57 »
Vaihtuu kohta pörssisähkö ja olen kasaillut HA:ta, siihen sainkin helposti Luxtronikin yhdistettyä ja nyt näkyy hitosti vaikka mitä tietoa. Onko kellään jo kokemusta tuon varsinaisesta ohjauksesta? Ajattelin että jos vaikka lämpökäyrää ja käyttöveden lämpöä nostaisi halvoille tunneille, en ole vielä uskaltanut varsinaista säätöä alkaa tekemään, täytyy ensin harjoitella perus valojen ja releiden ohjauksia  ;D
AIT PWZSV 9 Nordic Inverter, 180/165m kaivo, 100l työsäiliö, -63 talo n.143m2(josta tallia 18,9m2/465m3 pääasiassa alkuperäisillä pattereilla.

Poissa Mattitk

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Pumpun ohjelmointi halvalle sähkölle
« Vastaus #3 : 08.05.23 - klo:11:49 »
Olen koittanut harrastaa tätä, mutta pumpun kello on hyvin epätarkka, kello käy  5 - 10 min liian nopeasti kuukauden aikana. Olen tästä reklamoinut jo talvella mutta verkkaista näyttää olevan reagointi. Ei pitäisi kyllä tämän hintaluokan laitteissa tuollaista essiintyä, sillä rihkamakellotkin ovat tarkempia.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 598
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Pumpun ohjelmointi halvalle sähkölle
« Vastaus #4 : 14.05.23 - klo:11:09 »
Olen koittanut harrastaa tätä, mutta pumpun kello on hyvin epätarkka, kello käy  5 - 10 min liian nopeasti kuukauden aikana. Olen tästä reklamoinut jo talvella mutta verkkaista näyttää olevan reagointi. Ei pitäisi kyllä tämän hintaluokan laitteissa tuollaista essiintyä, sillä rihkamakellotkin ovat tarkempia.

En nyt muista että omassa olisi ollut isoa ongelmaa. Olethan laittanut koneen verkkoon ja eihän verkko blokkaa ntp-liikennettä? Laitteessa on Linux sisällään, niin ei luulisi olevan valmistajalle iso juttu pystyttää ntp:tä. Ulkoa en muista, onko siellä sitä.

Root -salasanan murtamista ei ole tehty liian vaikeaksi ja crosscompilerin teko kyseiselle arm-versiolle ja linux-kirjastoille ei ole rakettitiedettä, joten jos olisi niin hassusti asiat ettei ntp ole käytössä, sen voi kyllä viritellä itsekin, mikäli intoa on. Ssh löytyy portista 22, kuten yleensä. Sinänsä mitään ihmeellistä nähtävää koneen tiedostojärjestelmässä ei ole, mutta jos on tarve laitella ntp niin nysvää asennuksen usbitikulle vaan ja käynnistys ssh:n yli niin ei jää muutoksesta jälkiä. Aikansa siinä saa toki kikkailla.
AIT PWZSV9 suoraan lattiaan, KA 198m2 vm 2004 1-taso OKT Pirkkala, 230m kaivo

Poissa deBaer

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Pumpun ohjelmointi halvalle sähkölle
« Vastaus #5 : 03.08.23 - klo:23:36 »
Vaihtuu kohta pörssisähkö ja olen kasaillut HA:ta, siihen sainkin helposti Luxtronikin yhdistettyä ja nyt näkyy hitosti vaikka mitä tietoa. Onko kellään jo kokemusta tuon varsinaisesta ohjauksesta? Ajattelin että jos vaikka lämpökäyrää ja käyttöveden lämpöä nostaisi halvoille tunneille, en ole vielä uskaltanut varsinaista säätöä alkaa tekemään, täytyy ensin harjoitella perus valojen ja releiden ohjauksia  ;D

Itse pohdin myös, että voisin sähkön hinnan mukaan nostaa/laskea pyyntiä OpenHABissa. Offset olisi varmasti hyvä kohde. Releillä ei tarvitse kikkailla, jos OHlla tai HAlla käskyttää konetta. Oma kone ei tykkää nostaa käyttöveden lämpötilaa kompressorilla yli 60 asteen. Desinfiontimoodissa se siirtyy käyttämään lämpövastusta ja muussa tapauksessa se vaan pysähtyy.
MLP AIT PWZSV 12 | puskurivaraaja TPS-200 | kiertopumppu Grundfos Alpha1 25-80 | patterilämmitys | 230 m kaivo | 160 m2, 1922, länsirannikolla