Juu. Korkeapaine mitataan juuri ennen kuin se menee lämmönvaihtimelle, siis sinne jossa kiertovesi lämpeää.
Matalapainemittareita on 2kpl kiinni, toinen on tuo koneen oma, joka mittaa matalapaineen höyrystimen jälkeisestä putkesta, juuri ennen kuin siitä menee pikkuputki paineventiilille (joku kierto?). Toinen matalapainemittari on kiinni täyttöreijässä joka on juuri ennen kompressoria.
Molemmat matalapainemittarit näyttävät samaa lukemaa.
Matalapainelinjassa höyrystimen ja kompressorin välissä on jonkinlainen pömpeli, mehukattipullon kokoinen (onko kuivain?) ja täyttösuutin on sen jälkeen josta siis mittaan toisella mittarilla. Mutta lämpötilat ovat samat, korkeintaan asteen heitto.
Otin 200g kylmäainetta pois koneesta ja tulos 48 asteisella menovedellä oli:
Menovesi +48
Matalapaine hieman aikaa -10 sitten meni -13-14 asteeseen (vanha -15)
Korkeapaine +56 (vanha 52)
Kompressorin lämpötila kyljestä (kylmin kohta) +6 (vanha 0)
Höyrystin -3 (vanha -6)
Menovesi +7
Paluuvesi +4
Kuumakaasu +96 (vanha 92)
Erot on pieniä mutta eron huomasi selvästi.
Pakkaslukemat teoriassa parani hieman, jollei ollut tuurista kiinni. Kuumakaasut nousi vähän, luultavasti enemmän syklin loppupäässä.
Saan kuitenkin kuumakaasuja alas avaamalla paineventiililä, mutta silloin virtaus suurenee jolloin voidaan olettaa että matalapaine taas laskee.
Miksi 200g kylmäainetta poistamalla sain nostettua höyrystimen lämpötilaa? Laskeeko virtausnopeus kun otan kylmäainetta pois järjestelmästä?