Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Konvektorin puhdistus?  (Luettu 1449 kertaa)

Poissa Mika K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 134
Konvektorin puhdistus?
« : 16.06.22 - klo:20:39 »
Milläs ja kuinka usein puhdistatte konvektoreita?

Tiedän että niitä on asiaan tarkoitettuja suihkeitakin, mutta jotenkin houkuttelis vaan suihkia sinne jotain saippuavettä suihkupullolla ja hetken päästä vettä, ja/tai sitten höyrypesurilla.

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Konvektorin puhdistus?
« Vastaus #1 : 17.06.22 - klo:19:02 »
Minuakin aihe kiinnostaa (-ti), tässä ketjussa https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=10182.0  hiljaista oli.

Mulla on edelleen samat keinot käytössä,
1) en käytä konvektoreita silloin kun kennolla ei ole viilennystä
2) koetan käyttää kennoja reilulla viilennyksellä, kun käytän - toisin sanoen, viilennyksen ollessa käytössä, kennojen läpi virtaa reilusti kylmää liuosta.
- puhallus on pienellä

Jostain amerikkalaisesta jäähdytyskenno/lämmityskenno -julkaisusta luin ohjeita, ja siinä todettiin viilennyskäytössä kennot pitävät itse itsensä puhtaana, kondenssivesi pesee niitä jatkuvasti. Sen sijaan lämmityskäytössä kennot tarvitsisivat huoltoa.

Kiinnostaisi kyllä muidenkin huoltotoimet, tai miltä kenno näyttää teillä / minkälaisessa käytössä on ollut.

Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa kotte

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 342
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Konvektorin puhdistus?
« Vastaus #2 : 17.06.22 - klo:22:25 »
Itse olen toistaiseksi pärjännyt imuroimalla kennoa imupuolelta tietokoneen puhdistukseen tarkoitetulla pölyimurin lisäletkusarjalla ja sen erikoispienellä harjapäällä. Ilmanvaihdon korvausilma tulee tehokkaan suodattimen kautta oman kennon kautta ja tuo poistaa pääosan kosteudesta. Tuon kennon kautta menee vain varsin hyvin suodatettua ilmaa, jolloin tiivistyvä vesi huuhtelee hyvin loput. Puhallinkonvektorit eivät silloin muodosta kovin paljon kondenssia, jolloin eivät kerää puhaltimeen yhtä paljon pölypalleroita kuin ilpin vastaavaan puhaltimeen. Omasta mielestäni juuri puhallin ja puhaltimen kanavakotelo ovat vaikeimmin puhdistettava osa jäähdytykseen pääasiassa käytettävässä ilpissä ja huomattavan kylmää liuosta kierrättävässä konvektorissa.

Poissa Mika K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 134
Vs: Konvektorin puhdistus?
« Vastaus #3 : 23.06.22 - klo:16:51 »
Huomasin siis tässä että viime loppukesästä asennettu konvektori antaa välillä tiskirättimäisen tuoksahduksen, eli se olis syytä putsata. Suodattimet kyllä imuroin samantien.

Mut katotaan jos tässä lomalla olis aikaa ni suihkis hiukan puhdistusainetta.

Poissa Mika K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 134
Vs: Konvektorin puhdistus?
« Vastaus #4 : 09.07.23 - klo:19:37 »
Tässä jonkun aikaa sitten pesin kennot ihan kodin yleispuhdistusaineella, suihkein semmosella suihkupullolla pesuainetta kennoihin, annoin odottaa ja suihkutin perään hiukan vettä.

Mietein et jos vaikka koittas ottaa tavaksi imuroida suodattimet kerran pariin viikkoon jäähdytyskaudella ja sit pesis kennot vaikka joka kauden lopulla.

Poissa Mika K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 134
Vs: Konvektorin puhdistus?
« Vastaus #5 : 05.10.23 - klo:12:58 »
Säännölliseen imurointiin en vielä päässy, mutta muutaman kerran olen pessy ihan yleispuhdistusaineella ja tuntuu toimivan ihan ok.