Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Alijäähdytyspiirin toiminta KIV-12  (Luettu 7080 kertaa)

Poissa Timberman

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Alijäähdytyspiirin toiminta KIV-12
« : 02.10.08 - klo:01:01 »
Onko kokemuksia alijäähdytyspiirin = IV tuloilman lämmityspatterista?

Ohjekirjassa lukee, että lämmitys kytkeytyy automaattisesti päälle aina kompressorin käydessä, kun ulkolämpötila laskee alle 10oC . Olen tarkkaillut tilannetta, eikä oranssi merkkivalo syty paneelissa ts. IV lämmitys ei toimi.

Missä vika?

Vai tarkoittaako 10 oC mahdollisesti -10oC?

Poissa Nörtti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 45
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Alijäähdytyspiirin toiminta KIV-12
« Vastaus #1 : 02.10.08 - klo:08:07 »
Moi!

Itse kanssa olen miettinyt tuota asiaa.

Jos Karhusta ottaa yläpaneelin pois, niin että kaikki sähkö ym. jutut tulee näkyviin, niin siellä on myös mm. yksi lämpötilanäyttö lisää+termostaatti, joka on säädetty 10 asteeseen. Tuo lämpötilanäyttö selvästikin näyttää IV-koneeseen tulevan ilman lämpötilaa, joka meillä ainakin on selvästi enemmän kuin ulkolämpötila johtuen siitä, että iv tuloputki on vielä eristämättä ullakkotilassa.

Onko sinullakin mahdollisesti niin, että koneelle tuleva ilma on hitusen kerennyt lämmitä tullessaan iv-kanavaa pitkin? Jos hommaat jostain sopivan kolmio-avaimen, niin voit avata paneeliln ja katsoa.

-Markku-
« Viimeksi muokattu: 02.10.08 - klo:08:11 kirjoittanut majole »

Poissa Timberman

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Alijäähdytyspiirin toiminta KIV-12
« Vastaus #2 : 02.10.08 - klo:19:57 »
Hyvä huomio. Eipä tullut mieleen, että ilma voisi lämmetä niin paljon eristämättömässä putkessa. Putken pituus on vain n. 5m, mutta se kulkee teknisessä tilassa (lt n. 25 oC).

Pitää eristää putki ja tsekata myös kolmioruuvien taakse. Joskin minua nimenomaan kiellettiin avamaamasta niitä, mutta...

Poissa jaska

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Alijäähdytyspiirin toiminta KIV-12
« Vastaus #3 : 03.01.09 - klo:12:35 »
Lainaus
Moi!

Itse kanssa olen miettinyt tuota asiaa.

Jos Karhusta ottaa yläpaneelin pois, niin että kaikki sähkö ym. jutut tulee näkyviin, niin siellä on myös mm. yksi lämpötilanäyttö lisää+termostaatti, joka on säädetty 10 asteeseen. Tuo lämpötilanäyttö selvästikin näyttää IV-koneeseen tulevan ilman lämpötilaa, joka meillä ainakin on selvästi enemmän kuin ulkolämpötila johtuen siitä, että iv tuloputki on vielä eristämättä ullakkotilassa.

Onko sinullakin mahdollisesti niin, että koneelle tuleva ilma on hitusen kerennyt lämmitä tullessaan iv-kanavaa pitkin? Jos hommaat jostain sopivan kolmio-avaimen, niin voit avata paneeliln ja katsoa.

-Markku-


Se lämpötilanäyttö yläkannen sisällä näyttää jäteilman lämpötilan. Kun se laskee nollaan, lämmönsiirtokenno lähtee tietenkin jäätymään ja tuloilmapuhallin pysähtyy. Kun jäteilman lämpötila nousee 8 asteeseen, puhallin käynnistyy jälleen. Seurasin oman koneeni toimintaa nollakelillä ja totesin jäteilman olevan n. 4 astetta. kun kompressori käy niin lämpötila nousee n. 10 astetta. Tällä hetkellä kun pakkasta on n.10 astetta ja kompressori ei käy, kennon jäätyminen on ongelma. Tuloilmapuhallin pysähtyy ja käynnistyy uudestaan 7 minuutin välein eli käy vain puolet ajasta.

Tuo termostaatti lienee juuri alijäähdytyskennon lämpiämistä ohjaava.

Ilmanvaihtokoneelle tuleva ilmalämpötila, ainakin meillä, on sama kuin maalämpösäätimen näytöltä luettavissa oleva ulkolämpötila, johtuen että anturi on tuloilmakanavassa ritilän takana.

-Jaska

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 672
Re: Alijäähdytyspiirin toiminta KIV-12
« Vastaus #4 : 03.01.09 - klo:13:23 »
nörtti kirjoitti:
Lainaus
Tuo lämpötilanäyttö selvästikin näyttää IV-koneeseen tulevan ilman lämpötilaa, joka meillä ainakin on selvästi enemmän kuin ulkolämpötila johtuen siitä, että iv tuloputki on vielä eristämättä ullakkotilassa.
Moi,oliko sulla tuloilmaputki kylmässä ullakkotilassa,siis vesikaton ja yläpohjan välissä?
Et sattuis muistamaan millaisia astemääriä putki lämpeni ullakkotilassa verrattuna ulkolämpötilaan?
Meillä kun on samalla tavalla mutta ei ole lämpömittaria tuossa kohtaa.
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa Nörtti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 45
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Alijäähdytyspiirin toiminta KIV-12
« Vastaus #5 : 28.01.09 - klo:08:39 »
Lainaus

Se lämpötilanäyttö yläkannen sisällä näyttää jäteilman lämpötilan. Kun se laskee nollaan, lämmönsiirtokenno lähtee tietenkin jäätymään ja tuloilmapuhallin pysähtyy. Kun jäteilman lämpötila nousee 8 asteeseen, puhallin käynnistyy jälleen. Seurasin oman koneeni toimintaa nollakelillä ja totesin jäteilman olevan n. 4 astetta. kun kompressori käy niin lämpötila nousee n. 10 astetta. Tällä hetkellä kun pakkasta on n.10 astetta ja kompressori ei käy, kennon jäätyminen on ongelma. Tuloilmapuhallin pysähtyy ja käynnistyy uudestaan 7 minuutin välein eli käy vain puolet ajasta.

Tuo termostaatti lienee juuri alijäähdytyskennon lämpiämistä ohjaava.

Ilmanvaihtokoneelle tuleva ilmalämpötila, ainakin meillä, on sama kuin maalämpösäätimen näytöltä luettavissa oleva ulkolämpötila, johtuen että anturi on tuloilmakanavassa ritilän takana.
-Jaska


Olet juurikin oikeassa. Alkuun kun funtsailin, että mitä tuo mittari voisi kertoa, en saanut sitä täsmäämään järkevän poistoilman lämpötilan kanssa (yritin arvioida sitä koneen hyötysuhteen perusteella). Tämä ehkä johtui juuri siitä, että tuloputki oli eristämättä ullakolla.

Matiakselle: näin ollen minulla ei ole mitään järkevää tapaa kertoa tuosta kuinka paljon ilma kerkisi lämmetä eristämättömässä tuloputkessa. Tulevina vuosina laittelen 1-wire systeemejä niin sitten selviää ainakin kuinka paljon lämpiämistä tapahtuu eristetyssä putkessa. Tuloilmaputki oli siis alkuaan eristämättömänä "roikkumassa" eristetyssä ullakkotilassa (johon siirtyy lämpöä esim. alakerrasta välipohjan kautta, ullakon lämpötila nyt talvella ~17 asteen luokkaa)

Timbernannin "pätkäkäyntiin" verrattuna näyttäisi, että minun koneenin pätkii varsin harvoin. Pumpun käydessä ei luonnollisesti ollenkaan (tässä kait se alijäähdyttimen paras puoli on, vähentää pätkimistä melkoisesti kun mennään oikein kylmälle). Pumpun seisoessa, vaikka ulkona oli -15, niin sulatuksia tuli siten, että havaitsin niitä muutamia kertoja vuorokaudessa. Ei se sitä tarkoita, ettei niitä olisi ollut enempää, mutta ei se todellakaan ollut noin taajaan.

Eristitkö jo sen tuloputken? Oletko saanut esim. mittailuilla selville tuon, että todellisuudessa tuloilma ei käytännössä kerkiä juuri lämmetä yhtään tuolla sisätilan osuudella?


-Markku-

Poissa Nörtti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 45
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Alijäähdytyspiirin toiminta KIV-12
« Vastaus #6 : 28.01.09 - klo:08:53 »
Lainaus

Tuo termostaatti lienee juuri alijäähdytyskennon lämpiämistä ohjaava.

-Jaska

Kyllä vaan, se kertoo milloin aletaan kierrättää kylmäainetta alijäähdyttimenkin kautta.

Mutta, on sillä muutakin, TÄRKEÄÄ, merkitystä. Minulta nimittäin pamahti messinkimutteri maapiiristä tuossa syksyllä. No, siinä sitten ajattelin että siirrytään sähkölämmittäjäksi. Mitä vielä, nyt oli käynnissä pysyi viilennykstä varten maanestettä kierrättävä pumppu. Kun tajusin asia, pumppu oli jo aikas lailla kuuma. No, sitten ajattelin, että kun kerran on syksy, niin jätetäänpäs lämmittämättä, ei se kovin paljon kerkiä yhdessä yössä kylmetä. Mutta vaikka laitoin ohjauskytkimen 0-asentoon, jossa olisi vain ilmanvainto päällä, niin kyllähän se pumppu halusi silti pyöriä.

Myöhemmin soittelin Pohjolan Maalämpöön ja sain selville, että tuo termostaatti ohjaa myös viilennyspumpun toimintaa nimenomaan SÄHKÖLÄMMITYS MOODISSA (ja tietty 0-moodissa). Eipä olisi heti tullut mieleen. Eli minun olisi pitänyt tuota termostaattia ISOMMALLE niin kauan, että viilennyspumppu pysähtyy.
Muistakaa tämä, jos maapiiriin tulee vikaa, jota ette saa heti korjattua.

-Markku-