Terve,
Ostettiin hiljattain v. 2018 rakennettu okt, jossa on osittain maanpäällinen kellarikerros ja sitten yläkerta. Talossa on vesikiertoinen lattialämmitys, lämmönlähteenä Nibe F1226-maalämpöpumppu. Ilmanvaihtokone on Vallox 145 MV.
Ongelma on, että en tahdo saada kerroksia tasalämpöisiksi. Alakerrassa on koko ajan reilu 2 astetta lämpimämpää kuin yläkerrassa. Kellarissa on maanvarainen laatta ja betoniseinät, lattiapintana on keraaminen laatta, huonekorkeus vaihtelee 2,3-2,5m. Välipohja on ontelolaatta, yläkerran lattiamateriaali on parketti, seinät ovat puurunkoiset ja huonekorkeus on 2,8-3,2m (paitsi kph).
Mulla on tallessa alkuperäiset lattialämmityssuunnitelmat. Ihan ensiksi tarkastin niiden esisäätöarvot, ja huomasin että jakotukkeihin niitä ei ollut asetettu. Kaikki esisäädöt olivat täysin auki. Eikö niin että kun piirustuksissa lukee, että esisäätöarvot ovat "auki-arvosta", ja esisäätöarvo on esim 1,25 niin se tarkoittaa, että säätöruuvia kierretään kiinni 1,25 kierrosta? Kiersin piirustusten mukaiset esisäädöt paikalleen, mutta se ei tuntunut vaikuttavan juuri mitään. Jatkoin siten että kiersin yläkerrassa kaikki täysin auki ja alhaalta reilusti kiinni, tämä säätäminen on osin vielä kesken. Lisäksi nostin vähän lämmityspumpun nopeutta 60 -> 75%. Vaikutus oli että alakerrassa sain osassa tiloja lattioita vähän viilenemään, mutta en lainkaan riittävästi, ja yläkerta ei lämmennyt vielä yhtään. Lopuksi käänsin alakerran jakotukin sulkuventtiiliä ~1/3 kiinnipäin menopuolelta ennen esisäätöruuveja, ajatuksena että se vielä rajoittaisi virtausta alakerrassa. En tiedä oliko siinä järkeä, tämän tein vasta eilen joten tulokset eivät ole selvillä.
Lämmitysverkon paine on yli 1 barin ollut koko ajan. Ilmausta en ole tehnyt, mutta mitään ilmaääniä ei yläkerran jakotukilla kuulu eikä siellä ole myöskään mitään selvästi kylmiä kohtia lattiassa, joskin tämän toteaminen on jalkatuntumalta parkettilattialta vaikeampaa kuin alakerran laattalattialla.
Ilmanvaihtokoneessa olen pitänyt tuloilman lämpötila-asetuksena 17 astetta, käytin tätä välillä 19 asteessa kun joku ehdotti minulle että tuloilma voisi viilentää korkeampaa yläkertaa, mutta en havainnut mitään vaikutusta ja palautin asetuksen 17 asteeseen.
Kaikki termostaatit olen pitänyt täysillä ja toimilaitteet myös ovat "auki" asennossa jakotukeilla. Jos olen jostain termostaatista alakerrassa kokeilun vuoksi pienentänyt, niin se on kyllä viilentänyt ko. huoneen, eli periaatteessa pitäisi varmaan vaan jatkaa esisäätöjen pienentämistä alhaalla? Olen kyllä jo kääntänyt esisäätöjä alhaalla kiinni suunnittelijan arvoista varmaan pari kierrosta joissain huoneissa, eli ihmettelen kyllä miten nuo arvot oikein on laskettu, kun niillä jos haluaisi ylhäälle 21-22 niin alhaalla olisi 24-25.

Nyt meillä on pakkasilla ollut yläkerrassa luokkaa 19,5 astetta, että on alakerrassakin voinut asua. Olisi mukava saada nämä balanssiin.