Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: IVT:n X11 ja x15  (Luettu 120236 kertaa)

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #80 : 09.10.12 - klo:15:53 »
Kovin näyttää käyrät samanlaisilta täälläkin. Olen koittanut pi-säädöllä korjata tuota nopeata T1 nousua. Pientä parannusta oon saanutkin. Tuntuu vaan siltä, että kompuran kierrokset sais laskea vieläkin nopeammin kun T1 pyynti on saavutettu. Millais muilla käyttäytyy?

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #81 : 09.10.12 - klo:16:30 »
Mitä PI -arvoja olet käyttänyt?

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #82 : 09.10.12 - klo:17:58 »
Oon testaillu aika laajalla skaalalla P on nyt 0,7 I 80. Lähteeko sun kone käymään aina 48HZ ,kun kyseessä lämmitys. Käy noin 2min ja sit rupee pudotteleen kierroksia.

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #83 : 09.10.12 - klo:19:41 »
Minulla on  tehtaan / asentajan jäljitä nuo arvot, muistaakseni P=1,5 ja I=75.

Kyllä minullakin tuo pumpu nostaa kierrokset heti tuonne 40 - 50 Hz:n väliin näillä keleillä ja sitten jonkun minuutin jälkeen alkaa pudottelemaan taajuutta, yleensä silloin, kun lämmitysveden lämpötila saavuttaa pyyntilämpötilan, niin kierrokset alkaa laskemaan.

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #84 : 10.10.12 - klo:19:32 »
On ilmeisesti ominaisuus tuo käyntiinlähtötaajuus. Varmistaiskohan voitelun tai jotain? Mikä lämmönjakotapa sulla on? Onko työsäiliö. Rukkasin taas pi-säätöä I-60. Meni parempaan suuntaan. Asteminuutit on vielä tapissa eli 120. Jahka kelit kylmiää niin täytyypi pudotella.

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #85 : 10.10.12 - klo:20:58 »
Minulla on lattialämmitys, alakerrassa lautalattian alla lämmönluovutuslevyt, kellarissa betonilaatta ja yläkerrassa patterit. Lämmitysjärjestelmässä on n. 100 l puskurivaraaja. Tuo Kellarin betonilaatta toimii myös hiukan tasaavana komponettina lämmitysjärjestelmässä. Tosin lämmitysveden virtaus siinä on aika pieni, koska haluan pitää kellarissa hiukan viileämmän lämmön, kun siellä ei kuitenkaan oleskella.

Täytyy jossain vaiheessa ruveta kokeilemaan tuota PI-säätimen muokkausta. Nyt olen lähinnä lueskellut tuon PID-säätimen teoreettisia perusteita, että ymmärtää sen toiminnnan periaatteet. Lisäksi pitää varmistaa tuon korjatun lattialämmityksen toiminta ennenkuin menee hiplaamaan kaikkia mahdollisia säätöjä.  ;)

Asteminuutit on 45.
« Viimeksi muokattu: 11.10.12 - klo:08:57 kirjoittanut Capu »

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #86 : 13.12.12 - klo:19:19 »
Tervehdys!

Oli tullut toissa yönä ekan kerran varoitus, että LÄMPÖPUMPPU TOIMII NYT SUURIMMALLA SALLITULLA LÄMPÖTILALLA. Mitä mahtaa tarkoittaa käytännössä?
Onkokellään kokemuksia?

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #87 : 14.12.12 - klo:10:58 »
Minulla esiintyy satunnaisesti tuota varoitusta kylmillä keleillä -15 tai alempi ulkolämpötila ja kun tehdään legonellahäätöä, jolloin pumppu työntää lämmöt tappiin, josta sähkövastukset jatkavat lämmitystä tuohon reiluun +60 - +65 asteeseen.


Tuossa ennen itsenäisyyspäivää, kun ulolämpötila meni alle -20 astetta, päästiin viimein X15:ta kanssa jatkuvaan käyntiin n. 12 h ajaksi. Siinäkin tuon jatkuvan käynnin laukaisi samaan aikaan tapahtunut käyttöveden lämmitys kesken lämmitysveden teon. Kierrokset pyöri aika vakiona n. 38Hz:n korvilla koko tuon ajan.

peki

  • Vieras
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #88 : 14.12.12 - klo:16:36 »
Capsu, me voitas vaihtaa noita pumppuja niinku keskenämme.
Mulla on tosta paisuntavenasta helppo säätää käyntiaika mieleiseksi ja sit siinä on vielä uusi vaihtovena. :)

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #89 : 14.12.12 - klo:22:35 »
 :D

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #90 : 16.12.12 - klo:12:29 »
Mulla ei ollut legionellakuumennus tuolloin ja t1 pyynti 32c! Mun on kone pyöriny nyt tauotta 3viikkoo!

peki

  • Vieras
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #91 : 17.12.12 - klo:07:57 »
Paljonkohan mahtaa kaivon lämmöt olla tollasen kolmen viikon imutuksen jälkeen?

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #92 : 17.12.12 - klo:10:17 »
Noissa pitkissä käyntijaksoissa näkee onko kaivo tai maapiiri mitoitettu oikein. Minun edelliseen kohteeseen IVT mitoitti 340 m pintaputkiston mutta laitoin koko 400 m kiepin kun tontille mahtui (maaperä oli myös hyvä lämmönluovutukselle kun oli kosteahkoa savea) ja meillä keruupiirin paluulämmöt kesti aina reilusti + puolella vaikka pumppu kävi joskus 3-4 viikkoa yhtä soittoa.

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #93 : 18.12.12 - klo:09:30 »
Onko kukaan ollut yhteyksissä X15 end user:iin, joka on ilmesesti onnistunut kiertämään tuon X15:ta kierrosluvun rajoitustaulukon (kts. viestit tämän keskustelun alussa) ja saanut kenties neuvoja miten temput tehdään. Viimeisimmissä viestessään X15 end user kertoo, että voisi kuvata tuon ratkaisun miten taulukko kierretään, mutta sen jälkeen on ollut aika hiljaista. Yrittelin lähetellä viestiä hänelle, mutta radiohiljaisuus on jatkunut.  :-X

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #94 : 19.12.12 - klo:07:49 »
Mula on putket maassa. 2*400m Tänään näytti maasta 2,7 ja maahan -1,5. Kone on tosiaan käynyt yli 3vk putkeen. Näyttää siltä, että ainakin ensiviikon loppupuolelle asti käy!! Aika pienellä taajuudella pumppu suurimman osan ajasta käy. Hieno peli!!!!

peki

  • Vieras
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #95 : 22.12.12 - klo:21:15 »
Oletteko katsoneet muuttuuko keruun lämpötila suhteessa ottotehoon?
Aika iso dt keruusta maakunnantiellä.

Raid_IVT

  • Vieras
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #96 : 23.12.12 - klo:07:37 »
Oletteko katsoneet muuttuuko keruun lämpötila suhteessa ottotehoon?
Aika iso dt keruusta maakunnantiellä.
Ei tuo nyt dt  erotus paljoa heitä normaalista kuin 0,2 . Meikäläisellä on 2.8 -4.3 välillä pyörinyt monet vuodet. Nytkin on 2,8 kun mennään neljättä päivä putkeen.  Normaalisti tuo pätkäkäynnillä on 3,7 -3,9 välillä liikkunut.

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #97 : 23.12.12 - klo:21:21 »
Mun sahaa 3,5-4,5 välillä. Nyt näyttää 3,9. Ohjekirjassa sanotaan että dt 4-5astetta.

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #98 : 26.12.12 - klo:07:48 »
Tervehdys!
Lueskelin end userin kirjoitukset. Mulla ei rajoitustaulukko tuolla tavalla tule vastaan. Pumppu toimii sen mukaan paljonko lämpöä pirtti tarvii. Toki lämpösillä keleillä menee on/off, mutta niin sen pitääkin.  Olisiko säädöistä kii? Mulla ei ole puskuria. Nyt kirjoittaessa pakkasta 23,5 ja kone käy 42hz ja menovesi 45c. PI-säädintä kannattaa muutella. Mulla nosti kierrokset turhan korkealle käyttöveden teon jälkeen. Huomasin myös, että kulutus tippu muutaman Kw:n. Viimeinen vrk 39Kw.

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #99 : 02.01.13 - klo:08:11 »
Hyvää alkanutta vuotta!

Nyt sai x15 hengähdystauon. Kävi yli 5vk putkeen. Nyt käy harvakseltaan. Näyttää siltä, että keruun lämmöt on nusussa. Nyt 2,7c. Ei voi pahaa sanaa kamppeesta sanoa. Hiljainen ja hoitaa työnsä niinkuin pitääkin.

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #100 : 26.01.13 - klo:18:27 »
Tuli kolmenviikon käynnin jälkeen tauko. Ei voi pätkäkoneeksi kutsua. Huippu kulutus viime perjantaina oli 72kw. Muuten ollut 26-40kw. Laskin keskiarvon käytetylle taajuudelle(36hz). Ei paha.

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #101 : 26.01.13 - klo:23:18 »
Joo ja se kolikon toinen puoli :( kuluneen vuorokauden aikana X15 otti käynnistyksiä n. 30 kpl.

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #102 : 27.01.13 - klo:09:53 »
Onko sulla asteminuutit tapissa(120)

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #103 : 27.01.13 - klo:14:01 »
Ei ole, asennuksen jäljitä 45
 

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #104 : 27.01.13 - klo:15:41 »
Nosta vaa suosista 90-120. Putoo käynnistyskerrat.

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #105 : 27.01.13 - klo:18:43 »
Täytyy täsä iltasella vielä kokeilla vaikka tuolla 120:llä ja katsoo miltä se näyttää.

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #106 : 27.01.13 - klo:22:44 »
Nyt pari lämmityssykliä mennyt. Ei vaikuta lupaavalta lämmitysveden lämpö karkaa reippaasti ylöspäin ja asteminuttilaskuri katkaisee pumpun käynnin. Toki käyntijaksot ovat pidempiä kuin aiemmin.

Ilmeisesti pyynti on sen verran korkea, että pumppu ei laske kierroksia alle 36 Hz:n ja pumppu pukkaa liikaa lämpöä tarpeeseen nähden. Ilmeisesti olen onnistunut tiivistämään tämän vanhan 30-luvun harakanpesän liian hyvin.  ??? Pumppua hankittaessa energian kulutusarvio oli n. 30 000 kWh ja nyt viime vuonna pumpun kanssa meni n. 17000 kWh, kun samalla eristyksiä parannettiin.   

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #107 : 28.01.13 - klo:06:58 »
ok! Onko siis niin, että pumppu ei ehdi laskea kierroksia 20hz ennen kuin sammuu. Sammuttaako pumpun asteminuuttilaskuri vai suorapysäytys. Vaikuttaa siltä, että pumpun katkaisee suorapysäytys jos taajuus ei putoa 20hz. PI-säädollä saadaan käyntitaajuus suhteessa T1 poikkeamaan säädettyä. Joku ei  täsmää jos pumppu sammuu yli 20hz kierroksilla. Onhan sulla huonetermari paikoillaan.

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #108 : 28.01.13 - klo:08:56 »
Viimeksi kun katsoin illan päätteeksi, pumppu pysähtyi 34 Hz:n kohdalla, kun ulkolämpötila oli noussut sen verran, että pyynti oli pienempi. Aseteminuuttilaskuri pysäyttää. Menoveden lämpötila ei ole yli +8C:tä pyynnistä pysäytyshetkellä, mikä näyttää olevan asetettu asentajien toimesta katkaisurajaksi. Huonetermaria ei ole asennttuna. Pirtin lämpö on kuitenkin ollut varsin vakio 20-21 C, mitä olen pitänyt tavoitearvona, poislukien yläkerta, jossa joudutaan patteritermareilla rajoittamaan lämpötilaa, jotta ei karkaa yli 23C:n. Alhaalla on siis lautalattian alla lämmönluovutuslevyt, joka oman kokemukseni pohjalta tuntuu toimivan hitaan lämpöpatterin tavoin, eli ei siis varaa lämpöä, mutta ei kylmene yhtä nopasti kuin esim yläkerraan patterit.

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #109 : 29.01.13 - klo:08:16 »
Kuulostaa hiukan oudolta! Kun säätojä hain ja opiskelin pumppua, niin mulla katkas suorapysäytys kun asteminuutit oli 120. Nostin rajaa t1+10. PI-säätimen pitäisi pudottaa kierroksia, kun menolämpö ohittaa tavoitearvon. Mulla putoo pumpun kierrokset vauhdilla, kun tavoitearvo on saavutettu/ylitetty. Kierrokset jää 20hz ja asteminuuttilaskuri sammuttaa. Sitä en sit tiiä vaikuttaako toi huonetermari tuohon hommaan. Mulla on nyt P 2,0 ja I 50,00 Kannattaa kyllä kokeilla muuttaa tuon PI-säätimen arvoja. Sulla jää nyt paras ominausuus pumpusta käyttämättä.

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #110 : 29.01.13 - klo:09:25 »
Kyllä minullakin nuo kierrokset tippuvat nopeasti kun pyynti on tavoitettu, mutta lasku pysähtyy kuin seinään jossain vaiheessa välille 20-40 Hz ja tämä näyttää olevan yhteydessä pyyntilämpötilaan eli ilmiö on sama kuin mitä X15 end user kirjoitti tämän viestiketjun alussa. Eli pumpussa näyttäisi olevan jokin softapohjainen rajoitin, joka ei anna kierrosten laskea ennaltamäärätyn arvon alle, jos pyynti on tarpeeksi korkea. Tästä taas seuraa se, että menoveden lämpötila lähtee nousemaan, vaikka pumppu käy alarajoitinta vastaan. Lopuksi asteminuutit tulevat täyteen ja pakkokatkaisee pumpun toiminnan.  :(

PI arvot ovat tällähetkellä seuraavat, P=1,8 ja I =25. Tuon mitä olen kokeillut muuttaa noita arvoja, niin niillä ei ole vaikutusta tuohon minimikierrosrajoittimen toimintaan. Lähinnä niillä pystyy muuttamaan sitä, kuinka nopeasti kierrokset nousee käyntisyklin alussa ja siihen, kuinka nopeasti kierrokset laskevat kun pyynti on saavutettu.

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #111 : 31.01.13 - klo:13:44 »
Voisko tuolla huonetermarilla olla joku merkitys... Mun pumppu toimii ihan erilailla ja mulla on huonetermari käytössä. Kaverilla on kans x15 huonetermarilla. Ei ole tuollaisia  ongelmia.

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #112 : 31.01.13 - klo:14:45 »
Vaikea sanoa, kun sitä ei ole kytketty. Olisikohan jollain muulla tämän foorumin lukijalla kokemusta X15:ta ilman huonetermaria. Kuinka toimii, käykö pätkää?

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #113 : 31.01.13 - klo:19:19 »
Jos ei muilta käyttäjiltä löydy vinkkejä niin voin nykästä omastani huonetermarin pois.

Poissa kudi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #114 : 01.02.13 - klo:08:42 »
Laitoin landetalooni kanssa X11:n hyväksi havaittuani kaupunkitalossani kyseisen härpättimen. Kaupungissa siinä on sisäanturi, koska talossa on leivinuuni jota silloin tällöin pakkasilla lämmitetään. Hienosti sisäanturi pelittää. Koneessa on tehdassäädöt asteminuutit 60 P ja I ohjekirjan mukaiset. Mitään ei ole tarvinnut koskea ja sähköä menee älyttömän vähän. Sähkölaitokselta "Helenia tai joku semmonen" tuli jopa kirje, jossa oli iso hymyilevä aurinko viime sähkölaskussa ja onnittelivat onnistuneesta energianssästöstä! Olivat ilmeisesti huomanneet sähkön käytön vähentyneen 36 000 Kw:sta 11 000 /a ja siitäkin tuo X11 oli oman mittarinsa mukaan haukannut vain 4500.
Noh, sitten tuossa toisessa talossa eipä niin hienosti menekkään, kahtena yönä olen herännyt kylmään noin klo 3.20, ensimmäisellä kerralla ulkolämpö oli -9 ja patteriverkostossa oli 24 asteinen vesi kierrossa ja ulkona tuuli, pyynti oli 36 tai enemmän ja hämmästyin kun luulemani -8 asteen ero pyyntiin ei ollutkaan pakkokäynnistänyt kompuraa. Näytössä oli kyllä patterin kuva oikeassa alanurkassa, mutta ei kompuran kuvaa ! Napsautin on_offia ja kymmenen minsan käynnistysviiveen jälkeen kompura hyrähti käyntiin. Takaisin nukkumaan ja en siihen kiinnittänyt enempää huomiota. Kunnes teki toisen kerran saman ulkolämpötila oli plus 1 astetta, kello 3.20 aamuyöstä, pyynti yli kolmenkymmenen, verkostossa 24 ja jotain, radiaattorit kylmänä, taulussa patterin merkki, mutta kompura ei kierroksilla. Hyrr, reissu ulkokautta pannuhuoneeseen ja on_offia. Laskin mietittyäni pakkokäynnityksen -5 pojoon. Toivon, että kolmatta kertaa ei tule. Niin tässä kombinaatiossa on puskurisäiliö, mutta ei sisäanturia. Tietääkö kukaan mitä kello 2.00 tapahtuu ? Käsikirjan mukaan silloin on jonkinlainen laitetesti ? Voiko vaikuttaa "kompuran lepoon"?
Onko muilla ollut kello kolmen jälkeen aamuyöstä ihmeellisyyksiä ? P ja I ovat ohekirjan mukaiset, ja asteminuutit samoin 60.

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #115 : 03.02.13 - klo:08:01 »
Tehdasasetuksena tekee klo 2.00 testin, missä käyttää vaihtovenaa ja kiertovesipumppuja. Tiedän yhden tapauksen missä  ulkoinen kiertovesipumppu topetti toiminnan kyseisen testin jälkeen. Vika ilmeisesti kortissa. Ensiapuna laitoin kvp:n pistotulpalla pyöriin.

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #116 : 07.03.13 - klo:23:04 »
Nyt vihdoin saatiin kWh -mittari asennettua, jossa on myös hetkellisen tehon [kW] näyttö. Siitäpä innostuneena piirtelin käppyrää, kuinka paljon X15 ottaa sähköverkosta tehoa eri taajuuksilla. Tuossa käppyrässä on siis koko lämmityslaitteiston tehonkulutus, sisältäen yhden ulkoisen kiertovesipumpun, jonka tehonkulutus tyyppikilven mukaan on mittaushetkellä 67W, nopeudella II. Tuohon käppyrään kannattaa kuitenkin suhtautua hiukan kriittisesti, koska kyseessä on vasta yhden mittaussarjan pohjalta tehty kuvaaja, esim. mitattu tulos 60Hz:n taajuudella on ollut n. 4kW, kun X15:speksit antavat kulutukseksi 3,6 kW. Lisäksi eri käyttäjillä voi olla erilaisia asetuksia järjestelmässään, esim. maaliuoksen keruupumpun taajuudet voivat olla erilaiset, joten sekin tule huomioida tai ulkoinen pumppu voi olla eri teholuokassa, jne. Mutta ehkä karkeaa osviittaa tuosta voisi saada.

Kun yhdistää X15 enduserin taulukon antotehotietoja (http://img251.imageshack.us/img251/2755/taulukko.gif) tuohon, niin voisi tehdä jotain karkeita arvauksia COP:sta eri taajuuksilla.  ::)

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #117 : 12.03.13 - klo:06:57 »
Mulla näyttää suhteellisen samalta. Ootko Capsu saanut pumpun käymään "lepotaajuutta", vai pätkiikö vielä. Kattelin just trendistä, niin viimeiset 6pv pumppu vienyt 54-57kw/vrk

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #118 : 12.03.13 - klo:09:01 »
Pätkää tuo käy, mutta asteminuutit on nyt säädetty 75:een ja lämpökäyrää laskettu nyt niin alas kuin viihtyvyyden kärsimättä voi tehdä, niin enää käynnistyy n. 15 - 20 kertaa /vrk. Tuossa 50 kWh:n korvilla minullakin tuo pumppu nyt vie sähköä / vrk.

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT:n X11 ja x15
« Vastaus #119 : 16.03.13 - klo:08:02 »
No nyt on käytetty pumppua 2pv ilman huonetermaria. Kieltämättä pumpusta tuli iltapäivisin ihan pätkäkone. Muuttu täydellisesti. Oli eilen iltapäivällä lähtenyt 14kertaa käyntiin. Kämpän lämpö pysyi kyllä suht samana. En kyllä tajuu mikä tuon "pätkän" tekee. Käyttäytyi juuri Capsun kuvaamalla tavalla.