Kysymyksiin vastattukin jo, mutta oma luu soppaan:
1. Käyttöveden täyttölämpö varaajan keskeltä määrää veden lämmityksen startin ja stopin. Yläosan lämpö vain informatiivinen "kiva tietää".
2. Sopiva lämpötila riippuu lattiamateriaalista ja asukkaiden mieltymyksestä. Jos 23 astetta tuntuu sopivalta, niin se luultavasti on sopiva. Ja jos suihku kuivuu niin ei kannata turhaan lämmitellä enempää.
3. Itse olen säätänyt kiertoveden käynnistymään 30 minuutiksi kun legionellatappoa on jäljellä noin 15-30 minuuttia eli vesi alkaa olla lämpöisimmillään. Tuolloin ainakin kiertoveden piirissä olevat putket saavat osansa käsittelystä. Eipä tuo ainakaan suurta lisäkulua tuo ja on täysin automaattinen tapahtuma kun sen kerran on asettanut kohdilleen.
4. Itse en malttanut odotella Smartcontrollin oppimista, se kun veti käyttöveden todella kylmäksi. Ja meillä suihkuttelut on aika epäsäännöllisiä tapahtumia. Ei siis jatkoon. Jossain muussa taloudessa voi hyvinkin toimia. Itse säätelin Säästö-, Normaali ja Luksus-tilat huoltovalikosta kohdilleen. Säästötilan tyrkkään päälle jos lähdetään viikonloppua pidemmälle reissulle pois kotoa, muuten se on Normaalitilassa. Jos on tiedossa kunnon kylpyjuhlat, törkkään Luksuksen päälle. Lämpötilarajat haettu kokemuksen perusteella mikä riittää minkäkinpituisiin suihkuteluihin.
5. Ei huono ajatus, myös ajastukset kannattaa hakea niin että käyttövettä lämmitetään mahdollisimman vähän verrattuna ilman kiertoa, mutta niin että lämmintä tulee tarpeeksi nopeasti kun tarvetta on. Myös kierron nopeus kannattaa säätää niin pieneksi kuin pystyy. Mulla 5W pumppu kierrättää vakiokierroksilla ja palloventtiilillä olen rajoittanut kiertoa.
6. Itse olen säätänyt pysyvästi niin, että lämmityksellä ei ole priorisointia. Eli jo käyttövettä pitää tehdä, sitä tehdään pysäytysrajaan asti eli koko 500 litran varaaja kerralla taas "täyteen". Tuo kestää maks 1,5 tuntia jonka aikana lämmityksen loppumista ei huomaa. Riippuu talosta tuokin. Mutta parhaiten toimii itsellä noin, ettei sitä varaajaa lämmitellä pikku pätkissä silloin tällöin.
7. Asteminuutit kannattaa säätää niin alas kuin pystyy ilman, että talon lämpö alkaa heilahdella. Ja jättää siihen.
Onhan jakotukit tasapainotettu ja lämmityskäyrä hiottu kohdilleen sen jälkeen? Ilman termareita pitäisi pärjätä, ainakin itse sain myös makkarin pysymään pari astetta muita huoneita viileämpänä ja lämmöt taisena kun jaksoin viikon verran pyöriä huoneita läpi lämpömittarin kanssa ja hienosäätää jakotukeilta lämmöt kohdilleen.
Kaikki optimoinnit kannattaa tehdä talvella lämmityskaudella. Oman kokemuksen mukaan silloin myös kesällä asetukset ovat kohdillaan. Tylsäähän se on, mutta sitten kun asetukset ovat kohdillaan pumppuun ei tarvitse edes katsoa.. Itse toki vilkuilen kaikenlaisia lämpötiloja ja logituskäyriä kun en muutakaan keksi, jos sieltä jotain vielä kuitenkin löytyisi säädettävää