Ylöjärven nurkilla irtoaa tuosta 230m kaivosta n. 5kW jatkuvaa lämmöntuottotehoa, kyllä pitäisi riittää aika reiluunkin lämmitykseen. Toki tuon talon lämmitystarve on melkoinen, kaivo riittää pattereille, mutta lattialämmitykselle tulee vajetta n.9000 kWh. Todellisuutta on vaikea etukäteen tietää, kaivo voi olla hyvinkin lämmin ja kestää tuon kuormituksen. Toteutunut kulutus on nyt ollut huomattavasti n. 7000 kWh pienempi kuin arvioitu. Se mikä auttaa on lattialämmitys, pumppu käy pienemmällä teholla pidemmän aikaa, kaivon pitäisi pysyä 3-4 asteen nurkilla läpi talven. Mulla 5 asteinen kaivo putosi kolmen viikon kovan pakkasviikon jälkeen alimmilleen 3 asteeseen tulo. Muuten tasainen 5 astetta. Mulla sisälämpöpyynti 24 ja maksimissaan meni 42 asteinen vesi lattiaan kovilla pakkasilla. Silti cop talven jälkeen 4.92. Kaivo sinulla kuitenkin läpi talven nyt 2 astetta plussalla, mikä on hyvä asia. Vaikka 35 astetta lattiaan ei riittäisi on sitä vara nostaa reippaasti copin isommin kärsimättä.
Säästömielessä reilu pari sataa tienaa vuodessa kun laittaa lattialämmityksen. Mukavuus onkin sitten aivan toinen juttu, ei jääkylmiä lattioita. Kun joskus kylässä käy sähkölämmitystalossa niin kokemus on melko järkyttävä kun vertaa lattialämmitykseen. Itse laittaisin lattialämmityksen vaikka takaisinmaksuaika on pitkä.
Laita pumppu suoraa lattialämmityspiiriin ja hanki sisäanturi ohjaamaan. Ei termostaatteja. Laita alakertaan mieluiten laattalattia, alusmateriaali ja parketti/laminaatti syö paljon tehoa ja lämpö ei välttämättä riitä. Tuttavalla Tuplex+parketti ja pakkasilla maalämmöstä siirrytään sähkölämpöön

Jos jotain muuta niin vinyyli ja Pergo Sunsheat alusmateriaali ei aiheuta paljoa vastusta, lämpö tulee läpi hyvin.16-20mm putket laitettava 12mm ei tuota mielestäni tarpeeksi lämpöä.
Yhteenvetona: kova työ, pienet säästöt, mutta mukavuus ja talon arvonnousu ( lattialämmitys ) kyllä korvaavat tuon työn ja pienet säästöt moninkertaisesti. Erittäin pieni riski on että joutuu tekemään toisen kaivon, mutta lyhyen jonka kustannukset pienemmät. Laattalattia pienentää riskiä melkoisesti, lämpö nousee hyvin pintaan. Tuskin tällöin on ongelmaa kaivon suhteen.