Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: OUMAN EH-800 ja paluulämpötiedon hyödyntäminen  (Luettu 2196 kertaa)

Poissa Vito333

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Tuli päivitettyä Oumannin EH-80 EH-800 malliin. Sattuuko joku tietämään miten Ouman EH-800 hyödyntää paluulämpötietoa menoveden osalta? Ohjekirja ilmaisee vain, että se sitä hyödyntää jos tieto on käytettävissä, muttei avaa enempää. Voisi kuvitella, että menovettä kompensoidaan tarvittaessa.

Mietin tässä lähinnä sitä, että kumpi tapa olisi parempi takan lämmityksia ja kevätaurinkoa ajatellen, kun vaakakupissa on se, ettei muut tilat kylmenisi liikaa. Tuntuisi, että paluulämpö huomioisi paremmin koko talon lämmön tarpeen, huonetermostaatin huomioidessa vain tilan jossa itse sijaitsee.

Meillä on alakerta varsin yhtenäinen oleskelutilojen osalta, mutta pesuhuone, khh ja sauna on sitten kauempana ovien takana. Talossa kaksi kerrosta, yläkerrassa kolme makkaria, aula ja isohko wc. Kokeilemalla toki selviää, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia jos jollain on käytössä huonetermostaatti tai paluulämmön anturi Oumannissa. Teoriatasolla pohdiskelu kiinnostavat myös.

Oumannin tuki viittasi vain ohjekirjaan, joka sanoo näin:

”Säädin käyttää paluuveden mittaustietoa hyväksi säädössä ja voi tarvittaessa nostaa tai laskea L1 säätöpiirin menoveden lämpötilaa. Säädin antaa alarajahälytyksen, jos paluuveden lämpö
alittaa +5°C ja ylärajahälytyksen, jos paluuvesilämpö ylittää 95°C.”
Viessmann Vitocal 333-G 8kw, 180m, 176,5m2 + puolilämmin lasikuisti ~20m2 + talli ~30m2
1800l puskurivaraaja (3x6kW vastukset), KV:n esilämmitys ja KV-kierto, kanaali, lattialämmitys, Ouman EH-800

Poissa Vito333

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Vs: OUMAN EH-800 ja paluulämpötiedon hyödyntäminen
« Vastaus #1 : 22.11.21 - klo:21:19 »
Itse itselleni vastaten. Paluulämpötilan anturi on ollut käytössä karkeasti vuoden verran. Ouman ei suoraan kerro hallintasivujen kautta, että tuo vaikuttaisi kompensointiin, mutta kyllä se vaikuttaa. Kun paluuden lämpötila ei esim takan lämmityksen seurauksena tipahda samalla tavalla kuin normaalisti, niin ouman pudottas menoveden lämpötilaa. Vastaavasti menoveden lämpötilaa nostetaan yli pyynnin jos paluulämmöt on alhaisia. Tuota logiikkaa ei pääse tarkastamaan, enkä tiedä mitä algoritmeja tuossa on mukana, olen vain seurannut toimintaa. Mulla on puskurissa pikkusen extraa, joten ouman ei mene 100% auki. Jos joskus oon jotain testaillut ja pyynti on pitkään 100%:ssa, niin paluulämmön perusteella Ouman pistää lämmönjakoon lisälämpöä kunnes paluulämmöt nousee riittävästi.

En osaa avata tämän tarkemmin, mutta tuosta on siis hyötyä, kun ouman kompensoi liikalämpöä. Sitä en tiedä miten huonetermostaatti toimisi varaavan lattian kanssa, alkaisiko lämpö huojumaan vai toimisko komensaatio mallikkaasti. sen tiedon perusteella menovettä kompensoitaisiin kai paljon rajummin, esim monta astetta reippaammin ja kompensoinnin määrää voi muuttaa.
Viessmann Vitocal 333-G 8kw, 180m, 176,5m2 + puolilämmin lasikuisti ~20m2 + talli ~30m2
1800l puskurivaraaja (3x6kW vastukset), KV:n esilämmitys ja KV-kierto, kanaali, lattialämmitys, Ouman EH-800