Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Yläkerran lattialämmitys  (Luettu 30931 kertaa)

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Yläkerran lattialämmitys
« : 02.05.13 - klo:13:18 »
Aloittelen yläkerran tekemistä ja ainut varma asia on se, että sinne tulee lattialämmitys. Pohdinnan aiheena on sen toteuttamistapa.

Pohjatietoja: Vuonna 2010 valmistunut talo, jota lämmitetään Nibe 1217-10kW. Pumppu sijaitsee ulkorakennuksessa, erillisiä varaajia ei ole. Talossa ja tallissa lattialämmitys tehty 20mm putkella betonivaluun. Betonia yhteensä noin 30m^3. Talon huoneistoala noin 150m^2 ja autotallin 65m^2.

Termostaatteja ei ole ja järjestelmä on toiminut mielestäni hyvin. Lattialämmitysputket asennettiin ilman suunnitelmia 300mm jaolla ja seinän vieressä 150mm jaolla. Käytännössä melkein kaikki talon piirit ovat täysin auki ja laskennallinen meneveden lämpötila on noin +30C -20C ulkolämpötilassa.

Yläkerta on reunoille asti käytössä, joten lattiapinta-alaa tulee 150m^2 (virallisia asuinneliöitä vintillä on 130m^2, kun reunalla on vain 120cm korkeutta).

Vaihtoehdothan on käytännössä lämmönluovutuspellit ja kipsisoirosysteemi. Pellit on ällyttömän hintaisia, mutta taas perinteisessä kipsisoirosysteemissä (harvalauta + ehjä EK13 + uritettu EK13mm/putket + ehjä EK13mm) käytetään 12mm putkea ja 150mm jakoa, joten putkea menee enemmän ja jakotukit tulee isommiksi. Tämän vuoksi kustannus on suurinpiirtein sama. Kipsisoirojen tekeminen ja täyttäminen on aikatyöläs operaatio, mutta siinä on plussana hyvä äänieristys. Lisäksi hieman mietityttää lömmönluovutuspellien toiminta; naksuuko ja kuinka korkea meneveden lämpötila pitää olla.

Mietin sellaista vaihtoehtoa, että laittaisi kipsisoiron 20mm putkella ja laittaisi 300mm jaolla. Yksi "putkiedustaja" meinasi, että kipsilevyssä lämpö jakautuisi yhtähyvin kuin lämmönluovutuspellissä. Tässä tulisi noin 700-1000€ säästö putkissa+jakotukeissa. Lisäksi olisi tietysti helpompi tehdä harvemmalla jaolla. "Putkiedustaja" pelotteli, että 12mm putkella voi tulla vaikeuksi riittävien virtauksien aikaansaamisessa.

Taas jossain olen lueskellut, että jotku ovat jättäneet ylimmän ehjän kipsilevy kerroksen pois, kun päälle on tullut lämpöä tasaava askeläänieriste + laminaatti/parketti. Tämän soveltaisin 20mm putken kanssa sillä tavalla, että laittaisin kaksi ylimmäistä kipsikerrosta soiroina, jolloin saisi 26mm korkean uran. Putki uran pohjalle ja loput 6mm täyteen saneerauslaastia tms.

Vielä oli sellainen sovellus mielessä, että korvaisi alimman kipsilevyn ja harvalaudan 22mm lastulevyllä. Kustannus olisi suurinpiirtein sama, mutta lastulevy olisi helpompi laittaa ja toimisi paremmin rakennusaikaisena lattiana.

Eli rakenteeksi tulisi lattiavasat + 22mm lastulevy + uritettu EK13 + uritettu EK13 + 3mm askeläänieriste + laminaatti/parketti.

Mitä mieltä olette? Toimisiko tällainen rakenne? Jakaantuuko lämpö häiritsevän epätasaisesti? Pysyykö menoveden lämpötila kurissa vai pitääkö alata nostamaan tuolta +30C@-20C asetuksesta? Entäs mitenkä vastaavat asiat on noiden muitten rakenteiden kanssa?

Yläpohjaan tulee 50cm villaa paikkoihin, joihin mahtuu. Viistoihin osuuksiin mahtuu vain 35cm. Seinissä on 25cm vuorivillaa ja ikkunoiden U-arvot on 1,04.

Lisäksi samaan aiheeseen liittyen muutama muu asia, joihin voi kommentoida:
1. Mietin myös sellaista lattiarakennetta, että laittaisi niskojen väliin lämmönluovutuspellit ja niskojen päälle 28mm mäntylankku liimattuna uivaksi lattiaksi. Tässä vähän äänieristys ja tietysti lämmönjakautuminen lankun läpi.
2. Kannattaako välipohjan niskojen välit laittaa täyteen villaa? Niskojen paksuus on 220mm ja nyt sielä on 150mm villaa. Paraneeko lämmön luovutus ylöspäin, jos välit täynnä villaa?
3. Ajattelin laittaa kipsit ehjänä lattiaan ja urittaa ne vasta paikallaan. Tekisin urasta 1mm suuremman kuin putki. Onko jollain tietoa, millaisella koneella uritus onnistuisi helpoiten?
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa jk-lämpö

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 89
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #1 : 02.05.13 - klo:14:07 »
moi

on niissä hieman eroa
kipsilevyn lämmönjohtavuus 0,23W/mk
alumiinisen lämmönjakolevyn 237W/mk eli noin 1000 x parempi

150m2 lattia/2,5 levyä/m2=60 levyä á 8,60€= 516€
joten jos ei ole tarvittavaa 500€ lämmönjakolevyihin niin kannattaa jättää yläkerta kylmäksi ja rakentaa sitten kun on.

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #2 : 02.05.13 - klo:15:14 »
Heh, olipa hyvin muotoiltu vastaus  :'(

Varmaan ei kannata suoraan tuijottaa pelkkää lämmönjotavuutta. Lämmönjakolevy on 0.3-0.6mm paksu ja kipsilevy hieman paksumpi, joten tälläkin lienee merkitystä. Lisäksi vaikuttaa, mitä noitten päälle laittaa.

Mistä saa 1016€ lämmönluovutuslevyt 150 neliölle? Ilmoita heti, niin tilaan ennen kuin loppuu.

Ei tässä rahassa kieritä, mutta kyllä pankista hoituu rahoitus tuolle 500€:llekin. Tässä yritetään optimoida hinnan, työmäärän, lämmönjakautumisen ja äänieristyksen ehdoilla.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 02.05.13 - klo:16:33 kirjoittanut tomppeli »
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 629
  • Vanha pieru!
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #3 : 02.05.13 - klo:16:25 »
Aloittelen yläkerran tekemistä ja ainut varma asia on se, että sinne tulee lattialämmitys. Pohdinnan aiheena on sen toteuttamistapa.
Laskinpahan tuohon mitoituksen, vaikkakaan et sellaista ollutkaan kysymässä.
Mitoituslaskelmassa yläkertakin mukana.
Liitin sen tulosteen tämän yläpuolelle.

...
Muuten vaan vielä vähän kommentoin palstan viestintää.
Olisi kaiketi ihan fiksua, että pysymme asiallisina ja vältämme loukkaamasta toisia palstalaisia.
Kirjoitellaan asiaa, mutta vältetään ilkeämielisiä kommentteja!
Ei tehdä tästä uutta "Suoli24.fi" -palstaa.!


Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #4 : 02.05.13 - klo:18:20 »
Ainakin kolmen kaverin talossa homma on tehty näin:

- harvalaudotus
- kipsilevy
- lattialämmitysputkisto johtokkiinnikkeillä
- putkiston väleihin jämä kipsilevyt
- tasoitteella ylitasoitus (halvinta mitä löytyi)
- kipsilevy
- pintamateriaali

Tuo lämmönluovutuslevy lienee tehottomampi väliin jää ilmarakoa

Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #5 : 02.05.13 - klo:20:25 »
12mm pilliä ei kannata laittaa mihinkään ellei ole pakko. 15mm putki ja cyproc ovat jo ok, mutta 20mm lämmönluovutuslevyillä on se paras ratkaisu ottaen huomioon aiemmin tehdyt putkitukset.
Lämmönluovutuslevy on jotain 7€ kpl. Taloon.comissa kans tuota luokkaa..
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #6 : 02.05.13 - klo:20:31 »
Meillä on lämmönluovutuslevyt, hintaa en muista mutta oli niiden kanssa kohtuullisen nopea toimia.

Toinen syy miksi ne valittiin, oli se että päädyin Uponorin kamppeisiin, ja Uponor ei suostunut laskemaan/suunnittelemaan yläkertaa 12mm putkella. Virtausnopeudet ei kuulemma tule riittäviksi. Sitä en tiedä pitääkö paikkaansa mutta näin kuitenkin tehtiin.

Rakenne on vasojen (300mm I-malliset palkit) päällä:
-32x100mm laudat, välissä 50mm rakoa. (Talotehtaan suositus 48x98, homehtuivat penteleet pakettiin, otettiin ohuempaa)
-Lämmönluovutuslevyt ja putkisto 20mm
-Sen päälle 13mm N-kipsi ja pintaan 13mm EK-kipsi. (Talotehdas sponssasi 2xN-kipsi +1xEK, ohuita putkia varten)
-Askeläänieriste ja 14mm parketti.

Lämpöä tulee lattian läpi samalla veden lämmöllä kuin alhaallakin, mutta taitaa tuo parketti olla suurin eriste tuossa päällä. Ylhäällä on pieni keskeneräinen vessa, jossa on kipsilevy vielä pinnassa niin se tuntui ihan mukavan lämpöiseltä ja lämpö jakautuu kohtuu tasaisesti, ominaisuus jota epäilin noiden peltien kanssa.

Puurunkoisista kokemistani lattioista tuo on mielestäni siellä vaimeimpien ja tukevimman tuntuisten kärjessä.
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa Mika K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 134
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #7 : 02.05.13 - klo:21:55 »
Meillä lattialämmitysputket on kipsivalussa, toimii hyvin ja lattia on tasainen.

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #8 : 03.05.13 - klo:08:15 »
Kiitos hyvistä kokemuksista.

Tomppeli, kiitos laskelmasta, näyttäisi olevan aika paikkansapitävä. Ilman yläkertaa (yläkerrasta on ollut nytkin lämpimänä noin 20m^2) pumpulle on mennyt 6000-6500 kWh/vuosi, joten olisi ihan mahdollista, että yläkerran kanssa menee 1000kWh enemmän.

Noita pellejä menee 2.5kpl/m^2, joten neliöhinnaksi tulee 17.5€, kun pelli maksaa 7€/kpl. En voi oikein ymmärtää, miksi ne on hinnoiteltu noi suolasesti.

Miltä valmistajalta saa 15mm putkea? Sehän mahtuisi lattiacyprokin väliin. Milläköhän jaolla sitä voisi asentaa?

Kukaan ei tohtinut kommentoida vielä, mitenkä toimisi 20mm putki 300mm jaolla kipsilevyjen välissä. Lämmön jakautumista parantaisi tietysti se, jos asentaisi putket spiraalin muotoon.

En tiedä olisiko järkevää ostaa oikein suunnitelma putkivalmistajalta vai onko sille mitään todellista tarvetta?

Jos kuitenkin päädyn lämmönluovutuspelleihin, on varmaankin cyprok parempi materiaali niiden päälle kuin lastulevy. Kipsilevy varmaan päästää lämmön paremmin läpi ja on parempi äänieriste.

Vielä vähän aiheen sivusta, mutta yksi vaihtoehto olisi tosiaankin lämmönluovutuslevyt niskoihin kiinni ja päälle mäntylankku 28x145mm. Osaako joku sanoa, toimisiko tuo lankku uivana rakenteena eli liimaisi saumoista yhteen. Tällä tavalla ei tulisi rakoja + äänieristys olisi parempi. Vai voiko kopinaa pienentää jollakin muulla konstilla, jos ruuvaa lankut niskoihin.
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #9 : 03.05.13 - klo:08:23 »

En tiedä olisiko järkevää ostaa oikein suunnitelma putkivalmistajalta vai onko sille mitään todellista tarvetta?


No se tuli tilattua, ja ihan turha tuo suunnitelma on jos edes jonkinlainen haju tuollaisen asentamisesta on. Virtaukset on kuitenkin joutunut säätämään jälkeenpäin ja ainakin Uponorin suunnitelmassa lämmin vesi alkaa kylmältä seinältä ja siitä sitten 300mm jaolla eteenpäin. Simppeliä.
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #10 : 06.05.13 - klo:15:15 »
Kuumeinen pohdinta jatkuu. Soittelin Warmian edustajalle ja se kannatti kipsisoirosysteemiä. Hänen kokemusten mukaan kipsisoiroisysteemeissä ei ole ollut mitään ongelmia vaikka on käytetty 12mm putkea. Vastaavasti sanoi, että on törmännyt pariinkin uuteen taloon, joita ei olla saatu toimimaan "kunnolla" lämmönluovutuslevyjen kanssa. Kuulemma vaativat suurempaa menolämpötilaa kuin alakerran betonilattiassa olevat putket. Eli ei näytä olevan yhtä oikeaa vastausta, kun näyttää olevan päinvastaisia kokemuksia erihenkilöillä. Warmian edustajan mukaan Seinäjoen seudulla on yleisenä tapana tehdä yläjyrsimellä tms. justit urat putkille. Kylläkin sanoi, että hänen mielestään isompi ura olisi parempi, kun tulisi kivipohjaista massaa, johon lämpö siirtyisi paremmin.

Tällä hetkellä oma mielipide on ajautumassa kipsilevyhässäkän suuntaan. Luovuin kuitenkin ajatuksesta korvata alimmainen kipsilevy ja harvalauta lastulevyllä. Ajattelin sitä näkökulmaa, että alimmainen kipsilevykin kuitenkin varaisi ja tasaisi lämpöä. Vielä mietiskelen, jos tuota putkikokoa voisi kasvattaa ja sitä myöten harventaa putkitusta ja tehdä pidempiä piirejä. Warmialla kuulemma tekevät yleensä 150mm seinän vieressä ja keskilattialla 225mm jaolla.

Ehkä tämä asia on jo paisunut omassa ajatusmaailmassa liian isoksikin ongelmaksi. Kaikissa systeemeissä on hyvät ja huonot puolet ja varmaankin kaikki on ihan toimivia eli sen puolesta ei pitäisi olla niin suurta väliä. Kipsilevysysteemissä on plussaa siinä, että on hiukan varaavuutta ja paras äänieristys. Miinusta ei pitäisi olla kuin isommassa työssä + joidenkin pelottemassa huonossa virtauksessa. Osaa nyt sitten päättää...
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa Mika K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 134
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #11 : 06.05.13 - klo:17:22 »

Ehkä tämä asia on jo paisunut omassa ajatusmaailmassa liian isoksikin ongelmaksi. Kaikissa systeemeissä on hyvät ja huonot puolet ja varmaankin kaikki on ihan toimivia eli sen puolesta ei pitäisi olla niin suurta väliä. Kipsilevysysteemissä on plussaa siinä, että on hiukan varaavuutta ja paras äänieristys. Miinusta ei pitäisi olla kuin isommassa työssä + joidenkin pelottemassa huonossa virtauksessa. Osaa nyt sitten päättää...

Mun mielestä lattian varaavuus ei kyl o hyvä asia, hidastaa lämpötilan säätämistä.

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #12 : 07.05.13 - klo:08:08 »

Ehkä tämä asia on jo paisunut omassa ajatusmaailmassa liian isoksikin ongelmaksi. Kaikissa systeemeissä on hyvät ja huonot puolet ja varmaankin kaikki on ihan toimivia eli sen puolesta ei pitäisi olla niin suurta väliä. Kipsilevysysteemissä on plussaa siinä, että on hiukan varaavuutta ja paras äänieristys. Miinusta ei pitäisi olla kuin isommassa työssä + joidenkin pelottemassa huonossa virtauksessa. Osaa nyt sitten päättää...

Mun mielestä lattian varaavuus ei kyl o hyvä asia, hidastaa lämpötilan säätämistä.

Tämä on kolikon kääntöpuoli. Kuitenkin varaavuuttaa on hyvä olla, että käyntijaksoja saa pidemmiksi ja ettei talo jäähdy esim. käyttöveden tekemisessä.
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa Mika K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 134
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #13 : 07.05.13 - klo:08:24 »

Ehkä tämä asia on jo paisunut omassa ajatusmaailmassa liian isoksikin ongelmaksi. Kaikissa systeemeissä on hyvät ja huonot puolet ja varmaankin kaikki on ihan toimivia eli sen puolesta ei pitäisi olla niin suurta väliä. Kipsilevysysteemissä on plussaa siinä, että on hiukan varaavuutta ja paras äänieristys. Miinusta ei pitäisi olla kuin isommassa työssä + joidenkin pelottemassa huonossa virtauksessa. Osaa nyt sitten päättää...

Mun mielestä lattian varaavuus ei kyl o hyvä asia, hidastaa lämpötilan säätämistä.

Tämä on kolikon kääntöpuoli. Kuitenkin varaavuuttaa on hyvä olla, että käyntijaksoja saa pidemmiksi ja ettei talo jäähdy esim. käyttöveden tekemisessä.

Parempi olis jos se varaavuus olis erillisessä varaajassa teknisessä tilassa. Mut joo, eipä lattialämmitystä oikeen järkevästi saa toteutettua ilman et se lattia jonkun verran varaa.

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #14 : 10.01.14 - klo:23:58 »
Noniin, päivitetään vähän tilannetta.Projekti on edennyt hiljakselleen; syksyllä oli vasta villay seinässä, mutta nyt on seinät levytetty, katossa harvalauta ja puhallus villa, väliseinät pystytetty ja levytetty, sähköt vedetty ja lattiassa harvalauta ja kaksi kipsilevyä.

Päädyin ratkaisuun, että laitoin 22mm harvalaudan 300mm jaolla. Sen päälle 13mm EK-kipsilevy ja ristiin 13mm normaali kipsilevy. Lopuksi pallottelin Uponorin ja KWH:n (ovat nykyään samaa firmaa) järjestelmien välillä, koska niihin saan hommattua tarvikkeet suht. edullisesti. Näitten käyttämät putkikoot ovat 12, 17 ja 20 mm, joten päädyin 17 mm putkikokoon. Kysyin teknisestä tuesta, tuleeko onnistumaan. Näyttivät vihreää valoa ja tänään lähettivät suunnitelman. Suunnitelman mukaan 20m^2 makuuhuoneet tehdään 2 piirillä, niin että toinen menee 6 kertaa ulkoseinän vierellä 150mm välillä ja toinen lenkki menee keskilattialla 300mm jaolla. Koko vinttiin tuli 12 piiriä ja noin 720m putkea. Näyttäis olevan huomattavasti järkevämpi suunnitelma kuin perinteinen 12mm putkella tehty.

Ehdin illalla piirtää pari huonetta; on aika hitaita piirtää, kun tulee spiraaliasennuksena. Piirtämisen jälkeen ruuvaan levyt kiinni, että jokainen pala tulee kiinni. Tähän asti levyt ovat olleet vain muutamilla ruuveilla kiinni. Ruuvaamisen jälkeen pitäisi ajaa yläjysimellä urat putkille. Täytyy hakea vuokraamosta imuri siihen hommaan; voi olla aika pölyistä :)

Ajattelin laittaa kaikki putket paikalleen ja soittaa sitten putkari kytkemään tukin ja laittamaan vedet sisään. Vasta kun varmistutaan vesien pysymisestä järjestelnässä kiinnitän saneerauslaastilla päällimmäiseksi 13mm EK-kipsilevyn.

Tässä vaiheessa huomasin, että olisi kannattanut laittaa harvalauta 200mm jaolla. Epäilyttää vähän levyjen kestäminen tekovaiheessa, kunura tulee alempaankin kipsilevyyn 4-5mm.

Raportoin myöhemmin, miten onnistuu.
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #15 : 11.01.14 - klo:00:18 »
Noniin, päivitetään vähän tilannetta.Projekti on edennyt hiljakselleen; syksyllä oli vasta villay seinässä, mutta nyt on seinät levytetty, katossa harvalauta ja puhallus villa, väliseinät pystytetty ja levytetty, sähköt vedetty ja lattiassa harvalauta ja kaksi kipsilevyä.

Päädyin ratkaisuun, että laitoin 22mm harvalaudan 300mm jaolla. Sen päälle 13mm EK-kipsilevy ja ristiin 13mm normaali kipsilevy. Lopuksi pallottelin Uponorin ja KWH:n (ovat nykyään samaa firmaa) järjestelmien välillä, koska niihin saan hommattua tarvikkeet suht. edullisesti. Näitten käyttämät putkikoot ovat 12, 17 ja 20 mm, joten päädyin 17 mm putkikokoon. Kysyin teknisestä tuesta, tuleeko onnistumaan. Näyttivät vihreää valoa ja tänään lähettivät suunnitelman. Suunnitelman mukaan 20m^2 makuuhuoneet tehdään 2 piirillä, niin että toinen menee 6 kertaa ulkoseinän vierellä 150mm välillä ja toinen lenkki menee keskilattialla 300mm jaolla. Koko vinttiin tuli 12 piiriä ja noin 720m putkea. Näyttäis olevan huomattavasti järkevämpi suunnitelma kuin perinteinen 12mm putkella tehty.

Ehdin illalla piirtää pari huonetta; on aika hitaita piirtää, kun tulee spiraaliasennuksena. Piirtämisen jälkeen ruuvaan levyt kiinni, että jokainen pala tulee kiinni. Tähän asti levyt ovat olleet vain muutamilla ruuveilla kiinni. Ruuvaamisen jälkeen pitäisi ajaa yläjysimellä urat putkille. Täytyy hakea vuokraamosta imuri siihen hommaan; voi olla aika pölyistä :)

Ajattelin laittaa kaikki putket paikalleen ja soittaa sitten putkari kytkemään tukin ja laittamaan vedet sisään. Vasta kun varmistutaan vesien pysymisestä järjestelnässä kiinnitän saneerauslaastilla päällimmäiseksi 13mm EK-kipsilevyn.

Tässä vaiheessa huomasin, että olisi kannattanut laittaa harvalauta 200mm jaolla. Epäilyttää vähän levyjen kestäminen tekovaiheessa, kunura tulee alempaankin kipsilevyyn 4-5mm.

Raportoin myöhemmin, miten onnistuu.
Miksi ne putket pitää siihen kipsiin täytyy upottaa? Itste laitoin harvalaudoituksen väliin lämmönluovutuslevyt ja kipsit päälle. Ei ehkä niin nopea lämpeämään mutta toimii suhteellisen hyvin työmäärään nähden. Hillitön urakka 700 metriä upottaa kipsiin. Imuria saa tyhjentää koko ajan.

Poissa eksile

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 243
  • 1002 ja toimii
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #16 : 12.01.14 - klo:01:24 »
Tää tulee todennäköisesti myöhään mutta kommentti kuitenkin.

Meillä on yläkerran lattiassa vasojen päällä harvalaudoitus johon vedetty 17 mm putkitus lämmönjakolevyillä. Niiden päällä 22 millinen lattiawilhelmi ja sen päällä laminaatti.

Lämpö on tasainen eli systeemi toimii. Lämmönjakolevyjä vs. Kipsilevyä enemmän lattian lämmitystehoon vaikuttaa pinnoite. Yläkerran aulassa on eri pinnoite kuin makuuhuoneissa. Yksi huone ja aula ovat samassa piirissä niin että putkitus kulkeen edestakaisin aulan ja makkarin välillä. Piiri piti säätää makuuhuoneen mukaan, koska siellä oleva pinnoite läpäisee lämpöä paljon huonommin kuin aulassa oleva pinnoite. Lattioiden lämpötilaero tuntuu jalkapohjassa selkeästi, niin että aulan lattian pintalämpötila on suurempi.

Itse lämmönjakolevyt toimivat moitteetta.

Lattiavasojen välissä eli siis välipohjassa on villoitus, lähinnä äänieristyksen vuoksi, ja pakottaahan se lämmön ylöspäin, kohti lattiaa.

Poissa Mika K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 134
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #17 : 14.01.14 - klo:21:35 »
Eikös lattiaan yleensä laiteta lattiakipsilevyä? Se on hiukan paksumpaa eikä siinä ole reunaohennuksia.

justus01

  • Vieras
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #18 : 14.01.14 - klo:21:45 »
Eikös lattiaan yleensä laiteta lattiakipsilevyä? Se on hiukan paksumpaa eikä siinä ole reunaohennuksia.

13mm kipsilevyllä tulee vähän halvemmaksi kuin lämmönluovutuspelteillä ja/tai 15mm kipsilevyllä, jos itse tekee ja jaksaa värkätä.

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #19 : 15.01.14 - klo:10:23 »
Eikös lattiaan yleensä laiteta lattiakipsilevyä? Se on hiukan paksumpaa eikä siinä ole reunaohennuksia.

13mm kipsilevyllä tulee vähän halvemmaksi kuin lämmönluovutuspelteillä ja/tai 15mm kipsilevyllä, jos itse tekee ja jaksaa värkätä.

Täälä taitaa olla aika varakasta porukkaa  ;) Seuraavana laskutoimitus Taloon.comin hinnoilla

Vaihtoehto 1: Harvalauta + lämmönluovutuslevyt + lastulevyt. Harvalauta tulee molempiin tapauksiin, joten lasketaan lastulevy 9€ / m^2 ja lämmönluovutuslevy 21.5€ / m^2. Tulee yhteensä 30.5€ / m^2

Vaihtoehto 2: Harvalauta + EK13mm + N13mm + EK13mm. EK maksaa 5.2 € / m^2 ja N 3.8 € / m^2. Tulee yhteensä 14.2 € / m^2.

Erotukseksi tulee siis 16.3 € / m^2. Lattiaa on melkoo tarkasti 150 m^2, joten erotus on 2450€. Aika monta päivää saa tehdä duunia, että saa tällaisen palkan nettona. Siis minä huonopalkkaisena. Jos saisin kahdessa päivässä tuon käteen, ottaisin koko vintin avaimet käteenratkaisuna.

Lisäksi usein lämmönluovutuslevyjenkin päälle laitetaan kipsilevy, joka olisi lämmönluovutuksen ja äänieristyksen kannalta parempi. Ihan normaali käytäntö on laittaa kaksi EK13mm lattiaan kahden lattiakipsin sijasta. Lattiakipsilevy maksaa 7.7€/m^2. Työtä en sanoisi hirveäksi, koska kipsilevyillä levytys on nopeampaa, ei tarvitsi liimailla pontteja. Urat on vielä tekemättä, mutta olen suunnitellut käyttäväni siihen kaksi päivää. Tuoksi aikaa pitää vuokraamosta hakea imuri.

Vielä muutamia pointteja:
Parikin lattialämmitystoimittajaa kehui kipsisysteemin olevan parempi. Kuulemma lämmönluovutuslevyjen kanssa on ollut ongelmia, muttei kipsisysteemin. Lämmönluovutuslevyjen kanssa saa olla tarkkana, ettei levy painu alaspäin putkea painettaessa. Toisekseen ainakin Kwh:n lämmönluovutuslevyjen kanssa on ollut naksumisongelmaa vaihtoventtiilipumpun kanssa. Ovat asentanee ensimmäisiin kohteisiin takuuna puskurisäiliön + kiertovesipumpun, että vesi kiertää käyttöveden teon aikanakin.

Voimakkaista puolustuspuheista huolimatta, oikein mukavaa, että kommentoitte.
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #20 : 15.01.14 - klo:11:36 »
Eikös lattiaan yleensä laiteta lattiakipsilevyä? Se on hiukan paksumpaa eikä siinä ole reunaohennuksia.

13mm kipsilevyllä tulee vähän halvemmaksi kuin lämmönluovutuspelteillä ja/tai 15mm kipsilevyllä, jos itse tekee ja jaksaa värkätä.

Täälä taitaa olla aika varakasta porukkaa  ;) Seuraavana laskutoimitus Taloon.comin hinnoilla

Vaihtoehto 1: Harvalauta + lämmönluovutuslevyt + lastulevyt. Harvalauta tulee molempiin tapauksiin, joten lasketaan lastulevy 9€ / m^2 ja lämmönluovutuslevy 21.5€ / m^2. Tulee yhteensä 30.5€ / m^2

Vaihtoehto 2: Harvalauta + EK13mm + N13mm + EK13mm. EK maksaa 5.2 € / m^2 ja N 3.8 € / m^2. Tulee yhteensä 14.2 € / m^2.

Erotukseksi tulee siis 16.3 € / m^2. Lattiaa on melkoo tarkasti 150 m^2, joten erotus on 2450€. Aika monta päivää saa tehdä duunia, että saa tällaisen palkan nettona. Siis minä huonopalkkaisena. Jos saisin kahdessa päivässä tuon käteen, ottaisin koko vintin avaimet käteenratkaisuna.

Lisäksi usein lämmönluovutuslevyjenkin päälle laitetaan kipsilevy, joka olisi lämmönluovutuksen ja äänieristyksen kannalta parempi. Ihan normaali käytäntö on laittaa kaksi EK13mm lattiaan kahden lattiakipsin sijasta. Lattiakipsilevy maksaa 7.7€/m^2. Työtä en sanoisi hirveäksi, koska kipsilevyillä levytys on nopeampaa, ei tarvitsi liimailla pontteja. Urat on vielä tekemättä, mutta olen suunnitellut käyttäväni siihen kaksi päivää. Tuoksi aikaa pitää vuokraamosta hakea imuri.

Vielä muutamia pointteja:
Parikin lattialämmitystoimittajaa kehui kipsisysteemin olevan parempi. Kuulemma lämmönluovutuslevyjen kanssa on ollut ongelmia, muttei kipsisysteemin. Lämmönluovutuslevyjen kanssa saa olla tarkkana, ettei levy painu alaspäin putkea painettaessa. Toisekseen ainakin Kwh:n lämmönluovutuslevyjen kanssa on ollut naksumisongelmaa vaihtoventtiilipumpun kanssa. Ovat asentanee ensimmäisiin kohteisiin takuuna puskurisäiliön + kiertovesipumpun, että vesi kiertää käyttöveden teon aikanakin.

Voimakkaista puolustuspuheista huolimatta, oikein mukavaa, että kommentoitte.

Minä taas pienipalkkaisena laitoin lämmönluovutuslevyt, ihan ajan ja hermojen säästämisen vuoksi. Tosin meillä yläkerran neliöitä on vain 70. Vaan olihan se helppo tehdä niillä lämmönluovutuslevyillä. Taisi olla harvalaudoituksen jälkeen päivässä lattiaputket paikallaan ja 2*levyt päällä. Ne putket kun vaan painetaan siihen levyn uraan, eikä muuta kiinnitystä tarvi. Itselläni on vasojen päällä 32mm laudat 100mm raot välissä, Uponorin lämmönluovutuslevyt, ja 2kpl 13mm EK-kipsiä päällä. Tukeva ja kumisematon lattia tuli.

Ainut mikä jäi harmittamaan, on se että lämmönluovutuslevyillä lattian lämmitysteho on huomattavasti pienempi samalla menoveden lämpötilalla kuin putket betonissa. Eli kipsiin upotetut putket, jos ne urat on valettu jollain massalla, voi olla paremmat lämmön luovutuksen suhteen. Yläkerta on siis asteen alakertaa viileämpi.
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa Mika K

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 134
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #21 : 15.01.14 - klo:18:22 »
Lähinnä mää vaan sitä ihmettelin et kestääkö se ek siellä lattiassa, voi tietty olla et se lattiakipsilevy on tehty vaan rahastamisen takia.

justus01

  • Vieras
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #22 : 15.01.14 - klo:19:04 »
Lähinnä mää vaan sitä ihmettelin et kestääkö se ek siellä lattiassa, voi tietty olla et se lattiakipsilevy on tehty vaan rahastamisen takia.

Jos siihen normaalin ek:n päälle tulee 8-15mm laminaatti tai parketti, niin tuskin on kestävyyden kanssa ongelmia.
Muovimatton kanssa lienee varmempi käyttää päällimmäisenä lattiakipsilevyä ettei mene korkkarin kanta läpi  8)

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #23 : 20.01.14 - klo:21:03 »
Pähkäilyä kiertovesipumpusta. Suunnitelman mukaan yläkerran virtausnopeus pitäisi olla 13.6 l/min. Lisäksi yläkerralle on ilmoitettu painehäviöksi 12 kPa. Alakerrasta ei ole suunnitelmaa, mutta sielä on noin 600m 20mm putkea. Lattia pinta-ala sama, joten varmaan hieman pienempi virtaus kuin yläkerrassa. Lämmönlähteenä on Nibe Fighter 1217-10kW, jonka lämmönjaon kiertovesipumpun virtaamaksi ilmoitetaan 0.22 l/s eli 13.2 l/min.

Mainitaan vielä, että autotallissa on oma shuntti ja kiertovesipumppu. Se on kytketty ihan perinteisesti eli talon lämmityspiirin rinnalle ja talliin menevään veteen sekoitetaan tallista palaavaa vettä, että saadaan lämpötilaksi about 10C. Ilmeisesti näissä virtauspohdinnoissa voi jättää autotallin pois huomiotta ja todeta sen toimivan itsellisesti. Vai??

En siis ymmärrä juuri mitään näistä asioista, kai näistä on joskus fysiikan tunneilla puhuttu, mutta lahjakkaasti unohtunut. Pitääkö tuosta painehäviöstä olla jotenkin kiinnostunut? Äkkiseltään vertaisin vain virtaamia ja toteaisin, ettei Niben pumppu riitä kuin yläkerralle eli pitäisi saada lisää virtausnopeutta, että "riittäis alakerrallekkin". Onko näin?

Jos virtausnopeutta pitäisi kasvattaa, olisi pari vaihtoehtoa:
1) Laitetaan jatkuvasti pyörivä pumppu, joka pumppaisi vettä koko taloon. Kun MLP olisi lämmitysasennossa, ilmeisesti MLP:n ja tämä ulkoinen kiertovesipumppu pumppaisi yhdessä vai tehdäänkö kytkentä niin, että MLP:n pumppu käy ainoastaan käyttövettä tehdessä?
2) Laittaisin yläkertaan shuntin+oman kiertovesipumpun kuten autotallissa. Tähän shunttiin voisi kattella käytetyn Oumanin tai vastaavaan säätämään yläkerran menovettä. Luultavasti yläkerrassa saa olla kylmempi menovesi kuin alakerrassa, joten Oumannissa voisi olla sisäanturi yläkerrassa keskeisellä paikalla, jonka mukaan hienosäädettäisiin lämpötilaa.

Vai voiko yläkerta vaatia korkeamman lämpötilan kuin alakerta? Jos olisi näin, kannattaisi shuntti laittaa alakerran lämmönjakoon. Olen ajatellut, että lämmönsäätö voi olla hieman haasteellista, koska koko talossa ei ole yhtään termostaattia ja jatkossakin pyrin pärjäämään ilman termostaatteja. Tämän vuoksi yläkerran shuntti + Ouman voisi tuoda vähän helpotusta. Tällöin yläkerran piirit täytyisi säätää ainoastaan suhteessa esim. aulan piireihin (Oumanin sisäanturi olisi aulassa).

Tietysti ton Oumanin säädön voisi tehdä ilman omaa kiertovesipumppuakin eli kuristettaisiin vain yläkerran kiertoa. Eihän se mitään haittaisi, vaikka yläkerran kierto suljettaisiin kokonaankin, koska alakerran piirit olisi auki.

Lisämuuttuja on vielä ilmastointikoneen jälkilämmityspatteri. Tämä kone sijaitsee yläkerrassa lähellä yläkerran jakotukkia. Tällä hetkellähän sen veden kierto pysähtyy, kun lämmitetään käyttövettä, mikä ei ole ollenkaan hyvä juttu. Tämä pitää kytkeä pumpun perään, joka pyörii kokoajan. Olisiko mitään merkitystä, vaikka se kytkettäisiin yläkerran tukkiin, jossa olisi shuntti? Patterille menisi hieman viileämpää vettä, mutta olisko sillä mitään käytännön merkitystä?

Sitten mietin vielä sellaista tilannetta, että mitä tapahtuu, kun tehdään käyttövettä, jos ollaan asennettu tavalla 2? Tällöin yläkerran kiertovesipumppu kierrättää alakerran piireistä vettä väärin päin. Onko tällä mitään merkitystä?

Entä voiko tulla ongelmia, jos valitsee yläkertaan liian tehokkaan pumpun? Kuinka tarkkaa sen mitoitus on?

Varmaan aika tyhmiä kysymyksiä, mutta tällainen olen syntymästä lähtien ollut :'(


Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 791
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #24 : 20.01.14 - klo:22:07 »
Mulla lähtee nyt tuon yläkerran lämmitysten muunto sillä tavalla liikkeelle, että ostin sellaisen Boschin jyrsimen.

http://www.protools.fi/sahkotyokalut/puuntyosto/bosch-gkf-600-reunajyrsin-laukussa.html

Tuolla pelillä laitan arviolta sellaiset vajaa 1 km uraa lattiaan siten , että 17mm putkelle tulee sellaiset 10mm uraa ja sen päälle sitten ihan tavallinen lattialämmitysmassa. Välit täytän siis tuolla massalla ja säteilevää alupaperia laitetaan sinne uran pohjalle. Lattian kokonaiskuvio tulee niin, että ensin tulee siis 10mm upotettu 17mm tai 15mm PEX alun päälle ja se valetaan 13mm:n lattiatasoitteen ja sen EK soirojen tasalle. Sen päälle laitetaan sitten 1-5mm itsetasautuva tasoite ja siihen suoraan parketti tai muuta. Eli tuon 10+13mm =23mm tasoitteen sisälle tulee ,joko 15mm, tai 17mm putki ja sen päälle vielä se 2-5mm tasoitevalu. Kaikki huoneet tulee siis omilla termostaateillla. Elikkä mulla on siellä lattiassa sellaiset 22mm lastulevyt parkettien alla nyt ja ne jyrsitään sitten sen mitä tarvii alas nykyisestä. Ja kaapithan jää nykyiseen tasoon, on tavoite.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 383
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #25 : 20.01.14 - klo:23:51 »
Mulla lähtee nyt tuon yläkerran lämmitysten muunto sillä tavalla liikkeelle, että ostin sellaisen Boschin jyrsimen.

http://www.protools.fi/sahkotyokalut/puuntyosto/bosch-gkf-600-reunajyrsin-laukussa.html

Tuolla pelillä laitan arviolta sellaiset vajaa 1 km uraa lattiaan siten , että 17mm putkelle tulee sellaiset 10mm uraa ja sen päälle sitten ihan tavallinen lattialämmitysmassa. Välit täytän siis tuolla massalla ja säteilevää alupaperia laitetaan sinne uran pohjalle. Lattian kokonaiskuvio tulee niin, että ensin tulee siis 10mm upotettu 17mm tai 15mm PEX alun päälle ja se valetaan 13mm:n lattiatasoitteen ja sen EK soirojen tasalle. Sen päälle laitetaan sitten 1-5mm itsetasautuva tasoite ja siihen suoraan parketti tai muuta. Eli tuon 10+13mm =23mm tasoitteen sisälle tulee ,joko 15mm, tai 17mm putki ja sen päälle vielä se 2-5mm tasoitevalu. Kaikki huoneet tulee siis omilla termostaateillla. Elikkä mulla on siellä lattiassa sellaiset 22mm lastulevyt parkettien alla nyt ja ne jyrsitään sitten sen mitä tarvii alas nykyisestä. Ja kaapithan jää nykyiseen tasoon, on tavoite.

Kuulostaa siltä että työtä on luvassa paljon... mutta hyvä siitä tulee... Itse kieputin kaksoisspiraalille 1,1km ja siinäkin oli hommansa vaikka se ei tullut kun raudoitusverkkoon kiinni. Tuo sunprojekti kuulostaa sen rinnalla infernaaliselta... Vielä kun laitat ne kaksoisspiraliin etkä riviasennuksena niin saat vielä haastetta lisää...  ;)

Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 791
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #26 : 21.01.14 - klo:00:19 »
Joo no pähkäilin kaikkia noita levylämpö juttuja yms. ja sitten huomasin, että sellainen 30€/m² pelkistä lämmönluovutuslevyistä kuulostaa aivan järjettömältä, kun  valmista lattiaa jakotukkeineen saa 70€/m². Noh siitä sitten voi tuota omaa työtä laskea. 150m² ja en kyllä maksa 10 000€:a, ja sillä siisti. Putket maksaa noin +2 000€ tukkeineen, niin kai siittä voi jo hieman laskea omaa työtäkin kotiinpäin. Tasoitteisiin sitten vaikka sellaiset 2500€ ja siinä se sitten.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #27 : 24.01.14 - klo:15:46 »
Urat jyrsitty 8). Jyrsumiseen ja putkien laittoon meni aikaa noin 16h kahdelta hengeltä. Tosin toisella ukkelilla ei ollut aluksi hommaa jyrsimisen ja imuroinnin aikana. Putkea meni 690m ja lattiapinta-alaa on noin 140-150m^2.

Huoneen (20m^2) jyrsimiseen meni noin 1h, imurointiin 0.5h ja putken laittoon 0.5h.

Pari juttua, jotka kannattais tehdä toisin:
- harvalaudotus 20cm välillä. Mulla oli 300cm välillä ja muutamassa kohdassa levy murtui, kun putkia oli 150mm välein (osasyynä myös se, että terä oli hieman siirtynyt haukkaamaan syvemmältä). Tilanne kyllä korjaantuu, kun viimen kipsilevy tulee saneerauslaastilla kiinni
- alimmainen levy ainoastaan seinän vierestä kiinni. Ekan makkarin olin ruuvannut innoissani liian monella ruuvilla --> terä osui varmaan 10 ruuviin

Nyt vain ootellaan putkaria kytkemään jakotukki ja koeponnistamaan...
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

Poissa mtalo

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 280
Vs: Yläkerran lattialämmitys
« Vastaus #28 : 29.01.14 - klo:12:40 »
Putkari kävi ja hyvin näyttää ilmat pysyvän. Eilen illalla saatiin 50 neliötä levytettyä. Tehtiin aika hoikka saneerauslaasti, jolloin oli helpompi levittää (varmaan 8-9l vettä 20kg pussiin). Luultavasti noi kipsilevytkin imee aika paljon kosteutta itteensä, joten tuo laastin notkeus voi olla siinäkin mielessä hyvä. Tuntuu ihan tukeva lattia tulevan, vaikka muutamasta kohdasta levy murtui urituksessa. Niihin kohtiin enempi tavaraa, että liimautuu päällimmäiseen levyyn.

Aloitin uuden ketjun tuosta kiertovesipumppu ihmettelystä:
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=5289.0
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo