Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Nibe F1155 ja Nibe lattiaviilennys  (Luettu 3410 kertaa)

Poissa HEK

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
Nibe F1155 ja Nibe lattiaviilennys
« : 14.02.21 - klo:11:08 »
Onko jollain Niben omaa lattiaviilennyssarjaa kytkyttynä?

Kaikenlaiset kokemukset tuosta Niben omasta sarjasta kiinnostavat. Kummallisen vähän löytyy tietoja.

Poissa Berit

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Nibe F1155 ja Nibe lattiaviilennys
« Vastaus #1 : 15.02.21 - klo:10:21 »
Minulla on S1255 kaverina kuivientilojen piirissä Niben suunnittelema lattiaviilennys. Ratkaisu koostuu Niben PCS 44, Niben VST 11 ja Alfa Lavlin lämmönvaihtimesta. Kaikki ohjataan keskitetysti pumpusta.

Yhden kesän kokemuksella ratkaisu on osoittautunut todella toimivaksi, kun koko kivitalo kaipaa tasaista ja pitkäaikaista viilennystä. Järjestelmässä löytyy myös kaksi Niben viilennyspuhallinta paikallisviilennystä varten, mutta tuo lattiaviilennys on ehdottomasti järjestelmän helmi. Itse ajan lattiaan minimissään 20 asteista vettä, ja ainakin tällaisessa tapauksessa suosittelen lämpimästi.

Poissa HEK

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #2 : 15.02.21 - klo:11:51 »
Hei Berit,

kiitos isosti kun jaksoit vastata ja jakaa kokemuksen. En oikein päässyt jyvälle, että tarvitseeko tuon PCS 44 lisäksi asentaa muita kilkkeitä; vaikkapa juuri lämmönvaihdinta. Mutta siis ilmeisesti pitää. Tuo yhden ohjaimen malli on juuri se mikä kiinnostaa.

Konvektoreiksi haluan rakenteisiin laitettavia malleja, miksi Nibe ei tältä osin ole meille hyvä (sääli sinänsä).

Kiitos vielä kerran.

Poissa HEK

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #3 : 15.02.21 - klo:12:05 »
Toki tähän epäselvyyteen tulikin vastaus. Nibellä on uusi lattiaviilennyssarja, jossa kaikki ovat yhdessä paketissa. Eli sellainen on olemassa, mutta se on eri kuin tuo vanhempi PCS 44, joka vaatii mm. vaihtimen erikseen.

Poissa Berit

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #4 : 15.02.21 - klo:12:37 »
Joo Nibellä on, ja on jonkin aikaa jo ollut, PCM moduuli missä kaikki yhdessä paketissa, ja ACS moduuli aktiivista viilennystä varten.

Tuon PCM kanssa ongelmana oli minun tapauksessani, että ehdoton yhtäaikainen lämmittäminen (kosteiden tilojen piiri) ja viilentäminen (kuivien tilojen piiri) ei ohjauksen osalta onnistu. Euroopassa myydään itse asiassa Niben pienitehoisin pumppu missä tuo PCS moduuli on valmiiksi koneeseen sisäänrakennettu. Isompiin moduulia ei ole vissiin saatu mahtumaan itse koneen sisään.     

ACS moduulin osalta Suomessa taitaa harvemmin olla tarvetta maalämpöpumppuun liitetystä aktiivisesta viilennyksestä. Omassa järjestelmässä aktiivinen viilennys onnistuu kyllä, valuttamalla kuumaa käyttövettä.

Poissa Berit

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #5 : 15.02.21 - klo:12:44 »
Kattoon integroitava viilennyskonvektoria Nibeltä kyllä löytyy.

Poissa HEK

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #6 : 15.02.21 - klo:20:14 »
En tiedä millä nimellä tuo on, mutta kuulema muutaman kuukauden vanha "kokonaisuus" sanoivat Nibeltä. Onpa erikoista, että eri piirien ohjailu ei onnistu tuolla.

Kyllä, katto ja seinäversiot Nibeltä löytyvät, mutta arkkitehtoonisesti ns. pakko olla hotellimallit, eli upotettava. Mutta se ei ole niin iso ongelma, tämä lattiaviilennys tuntuu olevan haastellista asennusfirmoille. Saanko udella mihin päin Suomea asennus tuli ja jos pks-seutu niin kuka asensi järjetelmän?

Poissa Berit

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #7 : 16.02.21 - klo:10:44 »
Ok, ymmärrän. Itsekin olen tarkka toiminnallisuuden lisäksi viimeistelyssä ja miltä kokonaisuus näyttää, eli parasta jos nämä laitteet ei asuintiloissa näy ollenkaan.

Voihan olla että Nibeltä on tulossa kokonaisratkaisu lattiaviilennykseen mihin sisältyisi myös maalämpöpumppuun liitetyt huonetermostaatit jakotukien ohjaukseen sekä lämmitys että jäähdytys käytössä.  Hieman yllättävää jos asennusfirmoilla on ongelmia lattiajäähdytyksen kanssa. Monet lattialämmitystoimittajat kuten esim. Uponorilla on tarjolla omat ratkaisut tähän, mutta niiden järkevät integrointimahdollisuudet Nibeen ohjaukseen voi olla rajalliset. Omassa tapauksessa perinteisten huonetermostaattien toiminta jäähdytyskäytössä ei ollut ongelma, koska minulla ei ole niitä käytössä. Tämä siksi että haluan mahdollisimman ”puhtaat” seinät ja oikeasti huonetermostaatteja ei tarvita, kun järjestelmä on saatu hyvin säädetty.

Oma järjestelmä, koneisto, suunnittelin itse Niben avustuksella. Asennus suunnitelmani mukaisesti täällä pk seudulla teki Marko apumiehineen Mr. LVI:stä. Voin lämpimästi suositella Markon asennusjälkeä.