Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Keruupiirin paine katoaa äkisti  (Luettu 3444 kertaa)

Poissa MauriAntero

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
Keruupiirin paine katoaa äkisti
« : 31.01.21 - klo:14:15 »
Moikka,

Minulla 12/2020 asennettu maalämpö ja nyt ihmettelen kun  on kolme kertaa käynyt niin että keruupiirin paineet ovat kadonneet.
Tasopainunta-astian nesteen taso on yleensä hieman laskenut kun olen pitänyt keruupumppua 100%, päästäkseni ylimääräistä ilmasta eroon ja lisännyt sinne n. 4.5 litraa vettä.
Mutta tänään oli kolmas kerta kun tasopaisunta-astian pinta on noussut äkisti ylös, ja kun laitan piiriin takaisin 2bar paineen niin pinta tippuu niin että astia on n. 2/3 täynnä.

Olisiko ajatuksia mistä voisi johtua? Ajattelin soitella Nibe:n asentajalle ensi viikolla. Puhetta oli että ilmattaisiin piiri vielä uudemman kerran jossain vaiheessa, mutta voiko se aiheuttaa moista.

Keruupiirin tulo ollut alimmillaan 2.3 astetta (nyt 3.8 astetta) ja meno alimmillaan -0.8c (nyt 0.5 astetta), olen laittanut keruupiirin pumpun taas auto-asetukselle.

Poissa seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
Vs: Keruupiirin paine katoaa äkisti
« Vastaus #1 : 31.01.21 - klo:14:47 »
Lainaus
Mutta tänään oli kolmas kerta kun tasopaisunta-astian pinta on noussut äkisti ylös, ja kun laitan piiriin takaisin 2bar paineen niin pinta tippuu niin että astia on n. 2/3 täynnä.
Paljonko paine oli ennen ja jälkeen pinnan nousun?
Olet siis lisännyt vettä kuluneen vajaan kahden kuukauden aikana yhteensä 4,5 litraa?
Mikä on varoventtiilin avautumispaine?
Kaivo vai vaakakeruupiiri?
ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa MauriAntero

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #2 : 31.01.21 - klo:15:44 »
Minulla ei ole keruupuolelle erillistä painemittaria, mutta olen aina sinne laittanut 2bar paineen.
Tasopainunta-astian alla on 3 bar varoventtiili ja asentajan mukaan paineet oli lähellä sitä asennuksen jälkeen kun se "suhahteli".
Jos en väärin muista hän sanoi että varoventtiili on asennettu 2.5bar, näkeekö sen siitä jollain?

Kyllä vettä olen lisännyt 4.5 litraa, ilmaisessa oli jotain haasteita asennuksen yhteydessä ja sitä ei saatu kierrätettyä haluttua aikaa ulkoisella pumpulla.
Kun keruupumppu on 100% kierrosta kuuluu ääntä mikä viittaisi että tuon 4.5l lisäyksen jälkeenkin olisi vielä ilmaa.

Kaivo 260m + kaivolta tekniseentilaan 40m

Poissa luu5

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #3 : 31.01.21 - klo:17:38 »
Mikä on syynä pitää 2 bar painetta maakierrossa?
Kanta-Häme, puutalo (2003), 170m2 1,5 krs lattialämm. rossi + 30m2 AT ML konvekt. 2003 - 2018 Nibe 410P (ka. 21MWh/v). 1/2019-> Nibe F1255-12 R EM + UKV100, Vallox 110MV, 219m kaivo/219m akt (nyt 9,3MWh/v)

Poissa seppaant

• Konkari
  • L-Ässä V-7
« Vastaus #4 : 31.01.21 - klo:17:44 »
Yksi tapa millä voi arvioida, onko putkistossa vielä ilmaa, on nostamalla painetta ja seuraamalla paisunta-astian pintaa.

- Päästä paisunta-astia paineettomaksi
- Katso että pinta on näkyvissä
- Nosta paine 1,0 bar:iin ja mittaa pinnan alenema
- Nosta paine 2,0 bar:iin ja mittaa pinnan alenema
- Määritä paisunta-astian sisähalkaisija.
-Ja sitten vaan tulokset tänne.

Kaikki pinnan alenema ei johdu siitä että ilmakuplat puristuvat kasaan vaan osa tulee siitä että putki pullistuu paineen noustessa.
Minulla tuo putkien pullistuma on 0.4 litraa/1 bar
Minulla on 520m 40x3,7mm putkea
Sinulla on 80m 50x?? + 520m 45?x?? putkea
Sinulla tuo pullistuma on huomattavasti suurempi kuin minulla, koska putken halkaisija on suurempi ja seinämä ohuempi.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa MauriAntero

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #5 : 31.01.21 - klo:17:47 »
Mikä on syynä pitää 2 bar painetta maakierrossa?
Ajattelin että helpottaisi ilmausta jos paine on hieman korkeampi, Niben suositus 0.5bar - 4.5bar joten ei ole ylärajoilla.
Onko tuosta haittaa?

Poissa MauriAntero

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #6 : 31.01.21 - klo:18:33 »
Yksi tapa millä voi arvioida, onko putkistossa vielä ilmaa, on nostamalla painetta ja seuraamalla paisunta-astian pintaa.

- Päästä paisunta-astia paineettomaksi
- Katso että pinta on näkyvissä
- Nosta paine 1,0 bar:iin ja mittaa pinnan alenema
- Nosta paine 2,0 bar:iin ja mittaa pinnan alenema
- Määritä paisunta-astian sisähalkaisija.
-Ja sitten vaan tulokset tänne.

Kaikki pinnan alenema ei johdu siitä että ilmakuplat puristuvat kasaan vaan osa tulee siitä että putki pullistuu paineen noustessa.
Minulla tuo putkien pullistuma on 0.4 litraa/1 bar
Minulla on 520m 40x3,7mm putkea
Sinulla on 80m 50x?? + 520m 45?x?? putkea
Sinulla tuo pullistuma on huomattavasti suurempi kuin minulla, koska putken halkaisija on suurempi ja seinämä ohuempi.

ATS
Jos koitan päästää keruupuolen paineettomaksi neste tuntuu nousevan yli astiasta.
1 bar pinta ei laskenut ollenkaan, vaan pysyi paikallaan. Keruupiirissä siis ilmeisesti ainakin tämän verran painetta?
2 bar pinta laski 7cm
Kun käynnistin Niben ja säädin keruupumpun 100% pinta laski lisää 0.5cm samantien ja pumpusta kuuluu selkeää "porinaa".
Kyseessä siis Niben lieriön mallinen pönttö..
En keksinyt miten tänne liitetään tiedosto kännykkällä :)
https://lvi-tavara.fi/tuote/tasopaisunta-astia-nibe/

Kaivossa  PE 45 x 2,7PN10 ja vaakaputki 50mm mutta paksuutta en löytänyt tarjouksesta tai laskun erittelystä lieneekö 3.0

Nyt kun hetken käynyt pinta laskenut 2mm lisää. Taidan antaa kiertää nyt taas hetken täysillä.
"Porina" lakkaa keruupuolelta jos laitan pumpun 65% teholle

Poissa Kajakki

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #7 : 31.01.21 - klo:20:07 »
Ajattelin että helpottaisi ilmausta jos paine on hieman korkeampi, Niben suositus 0.5bar - 4.5bar joten ei ole ylärajoilla.
Onko tuosta haittaa?
Onko tasoastiasi yläpuolella kaiken muun keruupuolen putkiston  kuten pitäisi vai alempana tuossa rinnan korkeudella?
Nibe F1255 3-12kw +100 UKV kaivo 149 m Makrotalo rv. -86 117m2 + 60 m2 Pattereita 14 joista 5 Purmoja 450 c21

Poissa MauriAntero

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #8 : 31.01.21 - klo:20:18 »
Onko tasoastiasi yläpuolella kaiken muun keruupuolen putkiston  kuten pitäisi vai alempana tuossa rinnan korkeudella?
Mielestäni on kaiken yläpuolella, mutta pitääpä kurkata sinne pumpun taakse miten ne putket lähtee kun lähdöt on käännetty sivuille.
Mutta korkeus on kyllä tuo rinnan korkeus.

kjg

• Vieras
« Vastaus #9 : 31.01.21 - klo:20:26 »
Täällä teki samaa eli pinta lähti nousuun, jos liuospumppu oli automaatilla. Jostain pääsi siis ilmaa kiertoon, koska samalla alkoi kohina putkissa. Kun pisti kiertopumpun täysille, ilma tuli automaatti-ilmaajasta pihalle.
Ohjekirjan suositus on yli 200m kaivolle asentaa kalvopaisunta-astia (paine yli 0,5 bar). Kun asentaja lopulta tuohon suostui, ongelmat poistuivat.

Poissa MauriAntero

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #10 : 31.01.21 - klo:20:29 »
Tältä näyttää, eli on ylimmässä kohdassa.

Poissa MauriAntero

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #11 : 31.01.21 - klo:20:31 »
Täällä teki samaa eli pinta lähti nousuun, jos liuospumppu oli automaatilla. Jostain pääsi siis ilmaa kiertoon, koska samalla alkoi kohina putkissa. Kun pisti kiertopumpun täysille, ilma tuli automaatti-ilmaajasta pihalle.
Ohjekirjan suositus on yli 200m kaivolle asentaa kalvopaisunta-astia (paine yli 0,5 bar). Kun asentaja lopulta tuohon suostui, ongelmat poistuivat.
Kuinkas leveä se on? Minulla on tuossa tilaa vain 25cm  :-[

Poissa MauriAntero

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #12 : 31.01.21 - klo:20:34 »
Ja tässä vielä kuva kun painetta laittoi karvan alle 2bar niin astian pinta lähti tippumaan

kjg

• Vieras
« Vastaus #13 : 31.01.21 - klo:20:40 »
Kuinkas leveä se on? Minulla on tuossa tilaa vain 25cm  :-[

Kaipa tuollaisen n 10l astian voi löytää tuohonkin rakoon. Mutta voihan sen viedä kauemmas tekemällä lisälenkin.

Edit. Ainakin 8l-astioita löytyy alle 25cm, mutta en tiedä riittääkö kooltaan.

Poissa MauriAntero

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #14 : 31.01.21 - klo:21:01 »
Nousikin sinulla pinta hiljakseltaan?
Itse ihmettelen kun tuntuu siltä että monta päivää menee ilman nousua ja yhtäkkiä se sitten onkin täynnä.
Törkkäsen huomenna automaatille ja mittailen pinta.

kjg

• Vieras
« Vastaus #15 : 31.01.21 - klo:21:18 »
Jos on suurempi lämmityksentarve, liuospumppukin käy kovemmalla teholla. Ehkä tuon takia pinta pysyy ajoittain vakaana. Itsellä lähti siis pinta hiljalleen nousuun, jos liuospumppu kävi pienillä kierroksilla johtaen lopulta varoventtiili laukeamiseen. Sitten kun ilma saadaan pois, on tietenkin pinta aikaisempaa alempana.