Noniin, päivitettänpä hieman tätäkin tarinaa. Ainakin saattaa auttaa jotakuta muuta joka on miettimässä kahden Thermian pumpun hankintaa kaskadikytkennällä.
Eli kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin Slave pumppumme on ollut enemmän tai vähemmän vikatilassa jo asennuksesta lähtien (huhtikuu 2020 asennus). Vasta luonnollisesti pakkasten tultua viime vuonna tilanne kärjistyi. Slave pumppu ei saanut anturitietoja Master pumpulta lainkaan ja lopetti toimintansa. Asennusliikkeen ratkaisu oli Thermian avustuksella asentaan samaa firmwarea pumppuun kerta toisensa jälkeen, joka ei luonnollisesti korjannut mitään.
Tämän jälkeen vaihdettiin Slave pumppuun I/O -kortti kaksi kertaa ja näyttö kerran. Mitään vaikutusta ongelmiin tällä ei ollut.
Sitten epäiltiin sähkövikaa, sähkömies teki mittaukset ja kaikki oli kuten pitikin.
Sitten Thermia epäili, että normaali (kuitenkin uusi) DNA:n Huawei 4g-tukiasema, joka toimii kytkimenä ja tarjoillee internet -yhteyden pumpuille, on viallinen. Vaihdoin sen uuteen ja vika ei poistunut. Tämän jälkeen koneet asetettiin suoralla kaapelilla yhteen ja tukiasema poistettiin välistä. Vika ei edelleenkään poistunut.
Sitten tuli paikalle kylmälaiteasentaja, joka totesi kompressorin olleen rikki Slave pumpussa. Tämä vaihdettiin sekä kuivain että painekytkin.
Hetken pumput toimivat yhdessä, noin kaksi päivää, puskien jatkuvasti täydellä teholla kuumaa vettä puskurivaraajaan. Thermian omasta näytöstä näki, että pumppu pyysi noin 45 asteista vettä menojohtoon kun taas pumppu antoi menojohtoon 62 asteista vettä. Aina aika ajoin pumput lakksivat toimimasta korkeapainehälytyksen vuoksi. Molempien pumppujen korkeapainelukema oli yli 40 bar, kun mentiin yli 42 bar, pumppu lakkasi toimimasta. Muutaman päivän jälkeen Slave pumpun kompressorin vaihdosta havahduin hyvin vahvaan savuntuoksuun asunnossa, joka oli lähtöisin Master pumpusta. Koronalle kiitos, että olen etätöissä ja sain sen välittömästi virrattomaksi. Kompressori oli palanut pumpussa, kompressori oli äärimmäisen kuuma ja eristeitä oli sulanut pumpun sisällä. Tälläkin hetkellä pumppu on kuollutta verkonpainoa lattialla. Thermian neuvo on nyt sitten vaihtaa I/o -kortti, näyttö, kompressori, painekytkin ja kuivain myös tähän Master pumppuun.
Kaksi asiaa on jo käynyt minulle hyvin selväksi tämän episodin aikana, joka on kestänyt enemmän tai vähemmän jo pakkasten alettua 2020. Thermian Atlas koneet eivät ole kykeneväisiä toimimaan kaskadikytkennällä keskenään lainkaan. Toinen on se, että Thermian huoltotoiminta on täysin ala-arvoista. Mikäli ilmoitan viasta maanantaina, niin mahdollisesti perjantaina tai ensi maanantaina joku saattaa tulla käymään, jolla ei ole yhden yhtä varaosaa tai edes mitään työkaluja mukana, jolla voisi analysoida pumppua mikä siinä voisi olla vikana.
Olen ollut yhteydessä myös Thermiaan, jonka näkemys asiaan on se, että vastuu pumpuista on asennusliikkeellä. Olen vahvasti tästä eri mieltä, pumppujen takuu on Thermian, eivätkä ne siitä mihinkään karkuun päääse. Asennusliikkeen vastuu on asennuksessa ja siitä ei ainakaan vielä tähän mennessä ole löydetty vikaa. Thermian vastuunpakoilu on äärimmäisen pöyristyttävää asiakkaan näkökulmasta kun puhutaan erittäin kalliista kotitalouden ratkaisuista, jotka selvästikään eivät toimi lainkaan dokumentoidulla tavalla.
Tarkennuksena nyt se, että pumppujen koti on Pirkanmaalla. Muualla huoltotoiminta saattaa olla laadukkaampaa, siitä minulla ei ole kokemusta, kirjoitan vain omasta näkökulmasta.