On olemassa kaksi koulukuntaa:
1. kaikki pakettina, avaimet käteen
2. urakoiden osittaminen.
Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen:
-- kaivo kilpailutettiin erikseen
-- putket, sokkeliläpiviennit, huoltokaivo yms. romut tehtiin itse kaivon ja mlp-pumpun välille
-- mlp-pumpun asennus otettiin avaimet käteen (sis. ö-kattilan purku, piipun muuraus umpeen, kattilan hävitys, sähkötyöt, putkityöt, rakennustyöt etc..)
Näin ollen meidän tapauksessamme oli kaksi urakkaa: kaivourakka ja pumppu-urakka. Kolmas urakkahan tehtiin talkoilla tarvikkeiden hinnoilla (eli siirtoputket, läpivienti sokkelista sisälle ja huoltokaivo).
Itse en luottaisi pätkääkään kokonaispakettiin. Silloin et voi kontrolloida mistä (ali)urakoitsijat ottavat katteensa (ja vertailla muihin porareihin esim. täällä foorumilla). Vain osittamalla voit varmistua ettei ilmaa jää hintoihin. Kuten olet huomannutkin, suuri osa kauppiaista haluaisi veloittaa tuntitaksana osan töistä, tai tehdä vain osan urakasta. Kannattaa pohtia sitä, mitä tuntiveloituksell tehtäviä töitä/osaurakoita voisitte tehdä itse
Suosittelen jos peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä. Säästät rahaa. (noususuhdanteessa säästö oli merkittävä erityisesti porakaivon kohdalla)
Kannattaa myös hakea tarjoukset ihan kaikilta merkeiltä. Itsekin viehätyin IVT:n kaupparatsujen puheista ensialkuun. On joku konsultti selvästi opettanut heitä esiintymään - he jotenkin "hypnotisoivat" asiakkaansa kaavioillaan ja ohjelmistoillansa

..