Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Varo, Ouman hapertuu  (Luettu 172 kertaa)

Poissa tunkki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 54
  • LÄ V13, 203GT, 207m@5.5", ~700m3
Varo, Ouman hapertuu
« : 15.11.20 - klo:18:42 »
Tämä tarina voisi mennä foorumin muunkin osion alle, mutta ehkä tätä osiota lukevat availevat näitä laatikoita keskimääräistä enemmän.

Eli juttu koskee ainakin Lämpöässää, mutta esim Geoprossa on Oumanin ohjaimia ja ehkä muissakin(?).

Mutta piti tosiaan avata Oumanin ruuvit kun vaihdoin koneen Modbus-osoitteen. Heti kättelyssä meni yksi ruuvinkorva rikki, no sattuuhan sitä. Sitten varisi lattialle jostakin muovin paloja kun irroitin lisää.

Osoite vaihtoon ja kantta kiinni, tässä vaiheessa laitoin jo pumppuun sähköt kun kaikki "kriittinen tavara" oli jo suojassa muovien alla. Sitten kiristämään ruuveja, rits ja kops, ruuvi katosi jonnekin, äkkiä pumpun päävirta nolliin ja paneeleja irti. Yhden ruuvin alusmuovit hävisi suunnilleen puruna ohjaimen sisään ja ruuvi putosi piirikortin väliin. Onneksi ruuvi ei aiheuttanut mitään oikosulkua, mutta mahdollisuudet ohjaimen täystuhoon olivat loistavat. Katselin vähän tarkemmin Oumanin muoviosia ja ne ovat reilun 12 vuoden lämpimässä olonsa aikana hapertuneet aivan luokattoman huonoksi. Nyt ohjaimen panelit on suunnilleen pyhällähengellä kasattuna ja täytyy kysellä jostakin (Ouman tai Lämpöässä) uusia kuoria tuohon ohjaimeen.

Onko muilla tullut eteen vastaavaa vai onko tuossa yksilössä maanantaimuovilaatua? Kyseessä Lämpöässä V13 ja ohjain viininpunaisilla muoveilla oleva 203GT. Olkaa tarkkana kun availette vanhempia oumaneja ja koko avaus/kiinnitysprosessin ajan sähköt pois ettei tule savuja ulos.