Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pienituottoisesta kaivosta vettä  (Luettu 959 kertaa)

Poissa Maanviilentäjä

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Pienituottoisesta kaivosta vettä
« : 22.06.20 - klo:23:58 »
Minulla on pihassa kaksi pystysuoraan porattua kaivoa vierekkäin reilun metrin etäisyydellä toisistaan. Toinen on noin 70 m syvä ja tämän pohjalla on katkennut porakanki tms. Tässä kaivossa ei tällä hetkellä ole muuta kuin vettä. Viereinen kaivo on 190 m syvä ja tässä on lämmönkeruupiiri. Vedenpinta molemmissa on noin 6-8 m syvyydellä maanpinnasta (Noin viikko porauksesta tämä taso mitattiin). Tarkempaa tietoa ei täyttymisnopeudesta ole. Porauksen aikana kaivot olivat kuivia paitsi tuo syvempi jossa noin 170m kohdalla porari huomasi että vettä tulee vähän. Porauksen yhteydessä itse en tiennyt painehalkaisuista eikä porarikaan asiasta maininnut :(

Olen alkanut haaveilemaan, että saisin tuosta matalammasta kaivosta kasteluvettä kesä-heinäkuussa.
 Kysymyksiä:
 -Koska vedenpinta on noin syvällä ja vedentuotto ilmeisen hidasta, imupumpulla pumppaaminen ei liene vaihoehto?
-Millainen riski olisi lämpökaivon kannalta jos laittaisin matalaan kaivoon porakaivopumpun (ei välttämättä pohjalle, vaan esim 20-30 m syvyyteen)?
-Onko turha haaveilla kasteluvedestä jos sitä vettä ei tullut porauksen yhteydessä?
-onko muita "pelle peloton" -ideoita miten voisin hyötyä käyttämättömästä porakaivosta?


Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 604
  • Vanha pieru!
Vs: Pienituottoisesta kaivosta vettä
« Vastaus #1 : 23.06.20 - klo:10:50 »
Kasteluvettä saattaa olla saatavissa, koska kaivoon menee jonkin verran vettä kaikista pienistä rakosista ja railoista, mutta veden riittävyyttä ei saa  varmennettua muutoin, kuin kokeilemalla.
Lämmityskäytössä olevan kaivon toimintaa ei veden ottaminen häiritse, veden ottaminenhan tapahtuu lämmityskauden ulkopuolella.
Porakaivopumppu ei aiheuta haittaa sen kummemmin. Muut pumput tuskin toimivat toivotulla tavalla.
Energiakaivoja ei yleensä painehalkaista.