Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vs: Uusi foorumilainen suunnittelee maalämpöä  (Luettu 2111 kertaa)

Poissa Petri90

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Rakentajat 2020
Hei vaan kaikille,

Olen juuri rekisteröitynyt ja kokeilinkin eilen tuota MLP mitoituslaskuria, mutta pölähtää hilse liian monessa kohtaa.
Tarkoituksena on kauniimman puoliskon kanssa rakentaa muuttovalmis 1krs 120m2(huoneisto) talo ja erillinen AT 50m2, jossa myös 10m2 varasto ja katos kahelle autolle (hirveä linna, mutta emäntä on siunannut 8)).
Olen puntaroinut tulisiko talliin vetää lämpökanaali ja laittaa vesikiertoinen lattialämmitys (mitoittaa kaivo ja pumppu myös) vai laitanko vaikka ILP:n?
Meneekö MLP hukkaan jos lämmitetään vaan tuommosta 2020 120m2 taloa? Takkakin tulee eli ei ole tarkotuskaan -30 pakkasilla lämmittää pelkällä pumpulla, paitsi se talli pitäs pysyä edes plussan puolella.
Jos laittaa esim. paikallisen Meltexin MX-4-Flex 2x25x2,3/28x4,0+22x3,0/160 niin saisi samalla käyttövedenkin sinne.
Talopaketti valmistajat peloittelevat kuitenkin, että pitäisi glykoli laittaa sinne talliin kiertämään jos jää ovi selälleen talvella niin jäätyy putket tai jos sähköt katkee.
Sen verran olen joutunut sekaantumaan tuon sähköverkon kanssa, että vuonna 2028 toimitusvarmuus on oltava seuraavanlainen: koko sähköverkosta pisin sähkökatko saa kestää, asemakaava alueella 3h ja sen ulkopuolella 36h tai tulee rumia sakkoja ja omistajat eivät tykkää kun rahaa ei tule tarpeeksi.
Eli sähkökatko ei minua pelota, ostan vaikka 5kw agregaatin pihakeskuksen viereen jos alkaa pelottaa.

Mutta omaan muistiin en luota kyllä sekunttiakaan, niin mites vikkelästi tuo lattialämmitys jäätyy jos siellä jää 3000 leveä ovi raolleen ja on -25 pakkasta?
Pitäskö sinne tehä joku hälytin, kun lattian lämpötila laskee vaikka alle +5 astetta? Voiko sinne laittaa oven eteen sähkölämmityskaapelia ns. pakkasvahdiksi?

Tämä viesti nyt testiksi, tämmöistä sotkua saatan kirjoittaa myös tulevaisuudessa tai sitten jäsentelen sitä vähän paremmaksi.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 597
  • Vanha pieru!
Vs: Uusi foorumilainen suunnittelee maalämpöä
« Vastaus #1 : 03.02.20 - klo:13:33 »
Lähetin sinulle E -mailin..

Poissa Råtta

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 31
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Uusi foorumilainen suunnittelee maalämpöä
« Vastaus #2 : 04.02.20 - klo:07:40 »
Pieni automatiikka mittaamaan betonilaattaa (tai lattiasta tulevaa vettä) ja jos lämpö laskee tiettyyn raja-arvoon niin hälytys kännykkään ja ovi suljetaan. Hinta: muutama satanen, jos tekee rakennusvaiheessa.
Carrier C7 MLP käyttöönotto 29.10.2010.
3kWp + Fronius 3,7kW käyttöönotto 14.9.2020.
OKT Paimiossa, kerrosala 158m2, lämmin ilmatilavuus 550m3.
Sähkönkuluts 2011-2019 9100kWh/a.

Poissa aarne

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 134
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi foorumilainen suunnittelee maalämpöä
« Vastaus #3 : 08.03.20 - klo:21:21 »
Itse laitan joka tapauksessa pakkasta kestävän nesteen kaikkiin tuollaisiin tiloihin. Saapahan jättää tarvittaessa vaikka kylmäksi. Kylmän käyttöveden vedin tavallisella siniraitaputkella ja kuuman ilman kiertoa lämmönsiirtoputkien kanssa eristettynä, ja pieni "tulistusvaraaja" varaston päähän ettei minuutti sotalla tarvitse odotella lämmintä vettä. Putket itsellä jo maassa mutta ei varastoa ympärillä että voisin kertoa kuinka hyvin toimii.

Poissa Petri90

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Rakentajat 2020
Vs: Uusi foorumilainen suunnittelee maalämpöä
« Vastaus #4 : 22.03.20 - klo:13:16 »
Hei,

Ensinnäkin iso kiitos Tomppelille, aivan mahtavaa saada tämä laskelma.
Nyt päästään vääntämään ihan erilailla näistä taloteknisistä ratkaisuista toimitussisällön suhteen.

Automaation (valitettavasti) sotkeutuneena, tuo automatiikan lisääminen ei kuulosta ollenkaan mahdottomalta ja jotain vastaavaa "ovensulkemisautomatiikkaa" olen jo miettinyt itsekkin.

Tuo pakkasta kestävä kierto olisi toki "pomminvarma" ratkaisu, mutta valitettavasti minulla ei riitä ymmärrys sen toteuttamiseen...pitäisi perehtyä, mutta valitettavasti tuo aika on jo kortilla ihan nykyistenkin ongelmien selvittämisessä.

Nyt odotamme vielä pankeilta tarjouksia ja sen valittuamme pitäisi alkaa kirjoittamaan sopimuksia alle ja ns. lyödä kuokkaa maahan.

Kirjoittelen tänne heti kun saan tuloksia talotekniikan suhteen ja varmaankin kysymyksiä satelee kun pääsemme vauhtiin.

Kiitos kaikille vastanneille.