Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Säätämisen aloitus  (Luettu 4449 kertaa)

Poissa Rillo

• Tulokas
  • *
  • IVT C7/ porakaivo/ 235 m2/
Säätämisen aloitus
« : 30.05.06 - klo:22:08 »
Viime viikolla muutettiin uuteen kotiin. C7 on ollut toiminnassa helmikuusta lähtien mutta rakennusaikana on lämpöjä pidetty alle +20 että työnteko onnistuu.

Lämpökäyrä on ollut 0,3-0,5 nyt olen viimeisen viikon aikana nostanut sen 1,0. Jakotukkien (caleffi) piirit säädetty esisäätö-arvoihin ja huonetermostaatit on täysin auki kuten asentaja kehotti alkuvaiheessa laittamaan.

Kysymys käyttäjille: miten minun kannattaisi lähteä hakemaan oikeita arvoja/ säätöjä lämmitykselle ja miksei käyttövedellekin? Mihin lukemiin kannattaa alkuvaiheessa kiinnittää erityistä huomiota?

Tällähetkellä laattalattiat tuntuu kauttaaltaan kovin kylmiltä ja talon sisälämpötila saisi olla 2-3 astetta korkeampi.

Pumppu sijaitsee erillisessä autotallissa jossa lämmintä n.50m2 ja talon huoneistoala on 185m2. Puolitoistakerroksinen puutalo. Lämmönlähteenä porakaivo.

Tiedän että kukaan ei pysty täysin valmiita arvoja antamaan mutta kaikki kokemuksen/erehdyksen kautta tulleet kokemukset olisivat erittäin tervetulleita. Kiitos!

Poissa zivago11

• Nuorempi jäsen
  • **
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Säätämisen aloitus
« Vastaus #1 : 31.05.06 - klo:08:13 »
Meillä on vastaava pumppu (Carrier) ja samantyyppinen tilaratkaisu. Nyt talven asumisen jälkeen on käyrän säätö ollut talven aikana 1,4. Hienosäätö 0,5. Toukokuun alussa pudotin säätöä 1,2:een, mutta näillä koleilla keleillä laattalattia tuntuu aika kylmältä. Siinä se kuitenkin on ollut ja olen lämmitellyt takkaa jos tulee vilu. 1,4:llä lattia on miellyttävän lämmin. Olen taittanut säätökäyrää 0 asteen molemmin puolin, mutta n. +5 asteen ulkolämpötilassa sisällä oli hieman liian kuuma. Aloita tuosta 1,4 säädöstä ja hienosäätö 0,5. Me asutaan Rovaniemellä, joten jos mökkisi on etelässä, voi hieman vähempikin riittää. T; Jussi

Poissa mnk

• Konkari
  • IVT 11E HT+/203m/2006
« Vastaus #2 : 31.05.06 - klo:09:19 »
Kannattaa kokeilla säätöä myös käyrää taittamalla, niin pääsee parempaan lopputulokseen kuin tekemällä vain kerroinkorjausta ja tasosäätöä.   Itse tein  ensin perussäädön kulmakertoimelle talven kovilla pakkasilla ja  kevään mittaan tehty hienosäätöä paljon lisää.  (talossa vesipatterit)

Kannattaa säätää reippaasti ja pitää ruutuvihkokirjanpitoa kommentteineen.  Systeemit ovat asentajan jäljiltä noin  sinnepäin ja omalla säätöahkeruudella pääsee hyvään lopputulokseen.

Carrier - IVT  Säätämistyötä voi helpottaa  hankkimalla http://www.husdata.se/userlist.asp   dataloggerin, jossa säätökäyrä näkyy graafisesti.  Maksaa huimat ~63 eur.

Käyttövesisensorin  GT3 tavoite  esim. 48-51C, jolloin varaajan yläosassa on noin 4-5C kuumempaa.   Jotkut pärjää vähemmälläkin.
« Viimeksi muokattu: 02.06.06 - klo:14:42 kirjoittanut Tommy200 »

Poissa MT

• Tulokas
  • *
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #3 : 06.06.06 - klo:21:39 »
Onnea uuteen kotiin !  

Terveisin naapurisi ?   :)