Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Apua hirsitalon saneerauksen suunnitteluun ja tuotemerkkien valintaan  (Luettu 2411 kertaa)

Poissa kaplas

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Heipä hei vaan! Olemme ostamassa vanhaa hirsitaloa. Nyt ollaan jo päästy siihen vaiheeseen, että sovitaan jo kauppapäivää. Näin ollen olen uskaltanut jo nostaa katsetta vähän lainapapereista siihen, että minkäslaista remonttia taloon pitää oikein alkaa tekemään. Vaimo on tässä vuosien varrella kuunnellut tarinoitani erilaisista lämmitysratkaisuista, ja ilmoitti vain, että eikös mekin sitten se maalämpö ja vesikiertoinen lattialämmitys laiteta. Täten varmaan pitäisi ehkä alkaa ottaa selvää aiheesta hieman enemmän!

Kyseessä on 1,5 kerroksinen hirsitalo + kellari, kaikki lämpimiä tiloja. Tällä hetkellä lämmityksen hoitavat IV-pumput, takat ja sähköpatterit. Kellari varmaan jossain vaiheessa piikataan auki, eristetään kunnolla ja valetaan lämmitysputket sitten siinä vaiheessa betoniin. Enemmän mieltä askarruttaa asuinkerrosten saneeraus.

Kuinka tyhmä idea on laittaa huone pari kerrallaan putkia paikalleen, vaikka niitä ei vielä kytkisikään käyttöön? Onko vaaraa, että ne esimerkiksi jotenkin hapertuisivat hapen vaikutuksesta, tai jotain vastaavaa? Vai onko fiksumpaa vain hommata heti pelit, vehkeet ja kaivot, kun vain esim. 1 kerros on valmiina. Olettaisin, että kaikkien kerrosten saneerauksessa menee helposti muutamia vuosia, kun hiljalleen tekee ja lapsiperhearkea pyörittää samalla.

Toisaalta koska vanha vasoihin naulattu lattia pitäisi kanssa säästää, niin ratkaisuksi pitäisi kait valita jonkinlainen vasojen väliin tuleva lämmityskasettijärjestelmä. Vai olenko ymmärtänyt tämän aivan päin honkia? Onko tietoa, miltä valmistajilta tällaisia kasetteja edes löytyy? Tähän mennessä olen löytänyt Uponor Capsulan ja Roth Nordicilta vastaavan tapaisen, mutta kait näitä valmistajia enemmänkin on...? Mihin pitää kiinnittää huomiota, kun näitä valitsee? Pitääkö koko talo tehdä sitten saman valmistajan tuotteilla?

Ja sitten vielä kolmantena kysymyksenä, kuinka suuressa roolissa tällaisessa välipohjan saneerauksessa on välipohjan eristys? Jostain ketjusta luin, että luonnollisesti rossipohjassa se on aivan äärimmäisen tärkeää, mutta tässä kuitenkin puhutaan lämpimien tilojen välisistä pohjista. Tällä hetkellä siellä on jonkinlaista "pellavamujua" Tampellan tehtaalta, mikä varmaankaan ei kauhean mairitteleva eriste ole, mutta on kuitenkin ainakin äänen eristämisen ilmeisesti hoitanut ihan hyvin. Olen ajatellut, että ainakin ulkoseinien viereen on varmaan jotakin Ekovillaa tai vastaavaa levynä laitettava, mutta vaikuttaako tuo eristys jotenkin siihen, miten hyvin lämpö levyistä johtuu ylöspäin (eli siis lautalattiaan)? Aikamoinen hommahan se olisi, jos kaikki pitäisi vaihtaa ;)

Kiitoksia avusta jo etukäteen! Jotenkin luulen, että tämä viesti ei ole ainoa minkä tästä saneerauksesta tänne kirjoitan ;)