Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: lattialämmitys ja termarit  (Luettu 5289 kertaa)

Poissa evt

• Nuorempi jäsen
  • **
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
lattialämmitys ja termarit
« : 03.02.06 - klo:10:56 »
..päätin laittaa sisälämpötilan mittauksen pois käytöstä(pumpusta), kun heitteli niin paljon leivinuunia lämmittäessä päinvastoin. Nyt huoneista huolehtii lattialämmityksen huonetermarit.
Onko kokemuksia? Miten uskotte vaikuttavan kulutukseen? jne. ,

Poissa tulkku

• Täysjäsen
  • Ekowell EVT 752
Re: lattialämmitys ja termarit
« Vastaus #1 : 27.10.12 - klo:21:17 »
Laitetaanpa tähän vanhaan ketjuun oma asia, ettei tarvi uutta aloittaa.

Eli kysytään nyt jos jollain kokemuksia. Ekowell 752 käytössä, Warmian vesikiertolattialämmitys, ollut 5 vuotta käytössä. Keittiön lattiat tuntuneet hetken viileiltä. Tarkastus teknisen tilaan, jossa jakotukki on, osoitti että toimilaitteet kiinni, vaikka huonetermostaatit täysillä.

Eli, onko huonetermostaatti vaan hajonnut? Sähkömies ilmeisesti vilkaisemaan. Samassa jakotukissa olevat makuuhuoneiden toimilaitteet toimii. Ja sulkeeko huonetermostaatti toimilaitteet, jos ei saa sähköä, vai jääkö toimilaitteet siihen asentoon, jossa ovat termarin rikkouduttua?

Kiitos jos jollain antaa vinkkiä.

EDIT: Näinhän se Warmian oppaassa lukee: "Jos
toimilaite ei saa sähköä, on venttiili kiinni ja virtaus poikki."

« Viimeksi muokattu: 28.10.12 - klo:00:26 kirjoittanut punatulkku »

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #2 : 28.10.12 - klo:08:35 »
Meillä on kanssa Warmian lattialämmitys ja keittiön + ruokailutilan laattalattiat ovat ilman termostaattia. Hyvin on toiminut jo 7 vuotta pelkän lämpökäyrän ohjaamana.

Kun mulla on yhtä lukuunottamatta kaikki muutkin termostaatit täysillä niin mietityttää paljonko toimilaitteet vievät (turhaan) sähköä vuoden mittaan?
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Xargo

• Konkari
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
« Vastaus #3 : 28.10.12 - klo:11:46 »
Lainaus
Kun mulla on yhtä lukuunottamatta kaikki muutkin termostaatit täysillä niin mietityttää paljonko toimilaitteet vievät (turhaan) sähköä vuoden mittaan?

Mulla on Danfoss TWA-A NC toimilaitteet ja ne kuluttaa datalehden mukaan 2W. Mitä noita nyt on kaikkineen tulossa 11kpl eli 22W ja jos kokoajan olisivat auki niin ~193kWh/a siitä taitais tulla. Pällistelin tollasta lämpökameralla ja näyttäisi siltä, että menee suurelta osin lämmöksi tuo 2W eli eiköhän se kiertoon siitä johdu. Kun lämpöä ei haluta niin sittenhän nuo eivät vie sähköä eli eivät myöskään lämmitä turhaan.

Eli itse ajattelen, että otan tuossa takkiin ~145kWh/a (193kWh MLP:lla tuotettuna haukkaa n. 48kWh) jos pidän kokoajan kaikkia piirejä auki (en pidä).