Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: alijäähdyttimen riittävyys  (Luettu 4213 kertaa)

Poissa jzl

• Täysjäsen
  • Ekowell ECT-500, 400m putkea savessa
alijäähdyttimen riittävyys
« : 25.06.08 - klo:22:53 »
minulle tulee 158 neliön omakotitalo. talo on puolitoista kerroksinen lattialämmityksellä. Pumppu tulee talon teknilliseen tilaan (ei tartte käyttöveden kierrolla lämmittää pihaa). Autotalliin tulee talosta lämpökanaali 34m ecoflex thermo twin. Autotallissa on lämmintä pinta-alaa lattialämmityksellä 63 neliötä. Onko mitään järkeä lämmittää tuota pinta-alaa alijäähdyttimellä? Lämpeneekö talli yhtään? Olen aluksi suunnitellut ekowell EVT500 pumppua, mutta en tiedä onko tässä mitään järkeä jos alijäähdyttimen teho ei riitä?

T. Jukka

Poissa evt752

• Konkari
  • Ekowell EVT 752
Re: alijäähdyttimen riittävyys
« Vastaus #1 : 26.06.08 - klo:09:35 »
Lainaus
Lämpeneekö talli yhtään?
Lämpenee (yhtään).

Kuinka lämpimäksi sen tallin haluat?

Hae aikaisempia keskusteluja alijäähdyttimestä ja sen tehosta. Teho ei ole kovin suuri. Itse suunnittelen tallin lämmittämistä 752:n alijäähdyttimellä, mutta sen lisäksi suunnittelen ILPpiä. Minulle riittää, että tallissa on lämpimämpää kuin ulkona ja että lattiassa on edes hiukan lämpöä (jotta talli kuivuisi).

Voi olla, että on turha investointi, jää nähtäväksi.

Poissa jzl

• Täysjäsen
  • Ekowell ECT-500, 400m putkea savessa
« Vastaus #2 : 26.06.08 - klo:11:47 »
no jos siellä jotain +10 astetta pysyis niin olis ihan kiva. jos se lämpö jää pakkasilla sinne 0-5 asteeseen on mielestäni turha investointi, koska on vähän sitten kylmä talli. Tallin seinien U arvo on jotain 0,27 luokkaa ja tallissa on kaksi ovea, U arvo jotain 1 luokkaa. Miten tuon tehon riittävyyden voisi laskea?

Poissa pete

• Täysjäsen
  • Ekowell ECT300 08/2003 alkaen
« Vastaus #3 : 26.06.08 - klo:13:46 »
Melkein voisin luvata, että noinkin isossa tallissa ei +10:ssä lämmöt pakkaskelillä pysy,
ehkä nipin-napin plussan puolella saattaisi pysyä.
Alijäähdytinhän on sellainen vempele, että sen teho kasvaa mitä matalampaan lämpöön sillä jäähdytetään.
Jos MLP:n lauhdutuslämpötila on esim.
30 astetta ja alijäähdyttimellä lasketaan kylmäaine
+20:een on alijäähdyttimen teho vain puolet siitä, kuin jos alijäädytys laskisi kylmäaineen +10:een asteeseen.
Siten se on hyvä sulanapitoon, mutta heikko lämmitykseen.

Poissa pkr

• Tulokas
  • *
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #4 : 13.07.08 - klo:17:41 »
Mulla on 4 vuotta pyörinyt evt 752 jossa alijäähdytin on lämmittänyt autotallia ja varastoa joiden pinta-alat yhteensä on 35 m², matkaa pumpulta autotalliin tulee n. 40 m mikä syö kyllä tehosta jonkin verran.
Lämpötila on pysynyt +2 ja +8 välillä, suuri merkitys on ulkoilman lämpötilan tasausuudella, eli jos ulkolämpötila äkisti putoaa 15 astetta, niin silloin a-tallin lämpötila tippuu lähelle nollaa, ottaa aikansa että laatta lämpeää tallissa.
Muuten olen ollut tyytyväinen, saa peruslämmön talliin pelkällä kiertovesipumpun sähkön kulutuksella.