Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maalämpö mitoitus  (Luettu 6362 kertaa)

Poissa jussi.s3

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
Maalämpö mitoitus
« : 07.11.16 - klo:14:28 »
Rakennamme Kaarinaan(Turku) 136m2 passiivitalon, lattiaeriste 300mm eps, seinät 25mm runkoleijona + 200mm paroc villa + 90mm spu, katto 30mm spu + 550mm puhallusvilla, ikkunat Skalan Alfa 30 u-arvot 0,58
Pohjakuva liitteenä
Eli tuohon taloon lämmitysjärjestelmä valinta? Itse ajattelin sähkökaapelit lattiaan ja ilmalämpöpumppu
Takkaa emme laita

Lämpöässästä saimme tarjouksen, samoin Jämältä, Thermia kiinnostaisi myös, mikä pumppu on kestävä?
Nykyisessä talossa Nibe f750+Sam40 ja siinä ollut paljon sähkövikoja ja mielestäni surkea vaikka sähköä ei mene huoltokustannukset kovat, laite vasta 2v vanha
« Viimeksi muokattu: 07.11.16 - klo:15:08 kirjoittanut tomppeli »

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
Vs: Maalämpö mitoitus
« Vastaus #1 : 07.11.16 - klo:15:09 »
Rakennamme Kaarinaan(Turku) 136m2 passiivitalon, lattiaeriste 300mm eps, seinät 25mm runkoleijona + 200mm paroc villa + 90mm spu, katto 30mm spu + 550mm puhallusvilla, ikkunat Skalan Alfa 30 u-arvot 0,58
Pohjakuva liitteenä
Eli tuohon taloon lämmitysjärjestelmä valinta? Itse ajattelin sähkökaapelit lattiaan ja ilmalämpöpumppu
Takkaa emme laita

Lämpöässästä saimme tarjouksen, samoin Jämältä, Thermia kiinnostaisi myös, mikä pumppu on kestävä?
Nykyisessä talossa Nibe f750+Sam40 ja siinä ollut paljon sähkövikoja ja mielestäni surkea vaikka sähköä ei mene huoltokustannukset kovat, laite vasta 2v vanha
Tervetuloa mukaan foorumille!
Koetin tehdä laskelman ja liitin siitä tulosteen omaan viestiisi.
Jos laskelman lähtötiedoissa on virheellisyyksiä, kerro niistä ja korjaan ne. Korjaaminen on helppoa.

Tässä laskelman tulos tiivistettynä:
Uudisrakennus  ”jussi.s3” KAARINA
Lämmitettävää   158 m2   406 m3
Vuotuinen lämmitystarve:
- Kiinteistö   10 485 kWh
- Lämmin käyttövesi   4 800 kWh
- Yhteensä   15 285 kWh
Tarvittava lämmityslaitteen lämmitysteho   4,6 kW
- Valitun lämmityslaitteen lämmitysteho   5,0 kW
- Valitun lämmityslaitteen teho riittää saakka   -31,4 C
▪ Maasta kerätään    ( 5,12 COP)   4,0 kW   11 319 kWh
▪ Sähkölaitokselta tulee pumpun käyttösähköä   3 966 kWh
▪ Sähkövastuksella tuotettavaksi jää   0 kWh
Tarvitaan yksi 125 aktiivimetrin syvyinen porakaivo tai
Vaakakeruupiiri KOSTEA  SAVI   246 m
...
Jos haluat, lähetän koko laskelman sinulle tavalliseen sähköpostiisi. Silloin voisit itse korjata virheelliset lähtötiedot.
Foorumin mailiin ei voi laittaa liitetiedostoja. Koko laskelma on tänne liian iso, yli 600 kB.
Laskentaohjelman avaamiseen tarvitaan koneellesi ladattu ilmainen LibreOffice -toimisto-ohjelma.
Laskentapohja on myöskin ladattavissa täältä.

Tämäkin mitoituslaskelma on vain suuntaa antava; ei ole mikään takuumitoitus.
Luotettavimman mitoituksen saat paikalliselta alan ammattisuunnittelijalta.

Poissa jussi.s3

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #2 : 07.11.16 - klo:15:39 »
Minulle on kaupattu 6kw pumppuja, mikä olisi hyvä 5kw pumppu?

Poissa jm82

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #3 : 07.11.16 - klo:16:01 »
Minulle on kaupattu 6kw pumppuja, mikä olisi hyvä 5kw pumppu?
On niin pieni tehontarve niin niben tai jämän 1.5-6kW invertteri olisi yksi vaihtoehto. Itse varmaan harkitsisin silti vesikiertoista lattialämmitystä, ilman takkaa ja vaikka ilman ilmalämpöpumppua. Taitaisi riittää noin 125m kaivo tai sitten noin 250 metriä keruupiiriä pihaan. Täällä poraus maksoin 26e/m eli ei kovin paljoa. Ja vaikka tuollainen invertteri malli käyttövesivaraajan kanssa näyttää olevan 6500e.

Ilmalämpöpumpulla ne lattiat taitaa olla vähän kylmät.

Nibe maalämpöpumppu on ollut ainakin luotettava. Täällä on 8 vuotta vanha pumppu jossa on se käyttövesivaraaja myös. Nibe f750 näyttää olevan joku aika uusi poistoilmapumppu. Ne tosiaan on huomattavasti monimutkaisempia ja "omituisempia" laitteita. Vaikka tuo f750+sam40 pitäisikin olla varmaan aika hyvät jos vaan toimii. Täällä maalämpöpumpusta on mennyt joskus vaihtoon ne kaivon lämpöanturit(mittarit), mutta ilmeisesti uudemmissa pumpuissa on kestävämmät anturit.

Voikohan nykyisin laittaa sähkölämmityksen ilman takkaa? Itse en tosin teidä miten menee.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa blatva

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #5 : 07.11.16 - klo:23:58 »
On tämä turhauttavaa pumppumarkkinoilla, kun just on kuvitellu laittaneensa kunnon "Volvon" tulille (Boschin invertteri), niin "Mersulta" pukkaa vielä parempaa invertteriä kehiin.. Hitaammat syövät nopeet  :D. Mut vakavasti puhuen pienet tehontarpeet osuis hyvin pienelle invertterille, jos vain luottaa "uuteen" tekniikaan.
« Viimeksi muokattu: 08.11.16 - klo:19:10 kirjoittanut blatva »
1,5 krs OKT Jukka 140+40 m2. Kaivo 170+10m, Bosch Compress 7000 3-12 LWM + Jäspi 1200 l, at, varasto ja alakerta lattialämmitys, yläkerta Itugraf kattosäteilimet+ 5,2 kwp aurinkovoimala + Sunny TriPower

Poissa jussi.s3

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #6 : 08.11.16 - klo:08:57 »
Vilp olisi taloudellisesti järkevämpi asentaa kuin maalämpö, ainakin yhden myyjän laskelmien perusteella.
Silti itse ennemmin maalämpöä suosin ja nyt on Lämpöässä nro 1, sit Jämä huoltopalveluiden vuoksi, gebwell, Thermia, Stiebel eltron. Noista kiinnostaisi toimintavarmuus? Mikä näistä olisi BMW mersu on Bmw harrastajan mielestä hyvä kakkonen...
Eli Lämpöässä bebwell  ilmeisesti suomalaisia, samoin Jämä kaukoran tekele ja jos vika tulee saan samana päivänä korjaajan paikalle, Thermian saisin tutulta kaivoporarilta edukkaasti, Stiebel varmaan paras koska tulee Saksasta??
Minkä valitsen perusteluineen?

Poissa jm82

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #7 : 08.11.16 - klo:12:50 »
Vilp olisi taloudellisesti järkevämpi asentaa kuin maalämpö, ainakin yhden myyjän laskelmien perusteella.
Silti itse ennemmin maalämpöä suosin ja nyt on Lämpöässä nro 1, sit Jämä huoltopalveluiden vuoksi, gebwell, Thermia, Stiebel eltron. Noista kiinnostaisi toimintavarmuus? Mikä näistä olisi BMW mersu on Bmw harrastajan mielestä hyvä kakkonen...
Eli Lämpöässä bebwell  ilmeisesti suomalaisia, samoin Jämä kaukoran tekele ja jos vika tulee saan samana päivänä korjaajan paikalle, Thermian saisin tutulta kaivoporarilta edukkaasti, Stiebel varmaan paras koska tulee Saksasta??
Minkä valitsen perusteluineen?
alpha innotec:iä varmaan pidetään mersuna koska mersu olisi laadukkain saksalainen automerkki, eli voi sitä pitää myös bemarina jos tykkää bemarista enemmän :) Muita saksalaisia taitaa olla ainakin stiebel eltron ja viesmann. Lähes kaikissa taidetaan käyttää coperland kompressoria. Tai muutamissa esimerkiksi mitsubishi merkkistä. Molemmat on scroll kompressoreja. Ruotsissa taidetaan tehdä ainakin Nibe, Thermia ja ivt. Jämä on lähes sama kuin nibe ja on kai samanlainen käyttää.

Kaikki pitäisi olla aika lailla toimintavarmoja koska nyt ei ole mitään kauhean uutta mallia myynnissä jossa olisi jotain vikaa tiedossa. Esimerkiksi säätöjen muuttamisessa on pumpuissa jonkun verran eroja. Nibe / jämä on ainakin suht helppo säätää jos haluaa jotain pientä muutosta tehdä pumpun toimintaan. Muitakin kyllä saa säädettyä mutta valikot voi olla hyvinkin hankalia ja vaikeaselkoisia. Esimerkiksi nibessä saa ohjelmiston päivitettyä muistitikulla, eli vaikka pumpulla olisi jo ikää, niin samat ominaisuudet saa sillä päivityksellä. Toki uuden ostajalle tuolla ei ole niin suurta väliä. Ehkä sitten se vaikuttaa enemmän että miten hyvän tarjouksen myyjä saisi tehtyä.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).