Jep IVT C5, 100m matkaa rannalle. Käsitys on, että putkea olisi yhteensä 400m.
On kaksi pollya ja ei niissä eroa ole. Laitoin lisää suoraa osuutta molemmille puolille mittaria, mutta ei sillä ollut vaikutusta.
Kyllä minä tuota silloin kovimmilla pakkasilla viikon säädin, kun liuoksen/laatan/sisälämpötila oli tasaantunut. Lyhyemmillä vedoilla näytti yltiöpositiivisia arvoja ja yhden säädön tasautumisessa meni niin pitkään, että muut parametrit ehti jo muuttua.
Miten voi olla mahdollista, että lämpimämpi liuos lisää antotehoa mutta kierron lisääminen laskee sitä. Näkyyhän tuossa heti antotehon kasvuna mikäli tulee vähänkään lämpimämmän liuoksen patsas.
Jos tuo pumppu kohta kilahtaa, kun käyttäytyy noin. Toistaiseksi tyytyväinen, lämpöä riittää ja kulutus alhaisempi. Putkia en ole mittaillut.
Jos ainoana muuttujana on tulevan liuoksen lämpötila, niin 1 C:een lisäys parantaa COP:a 3%. (Esko Kaappola)
Normaalissa asuinympäristössä on vaikea saada useita mittausjaksoja, joissa on vain yksi muuttuva tekijä.
Olen tehnyt aikoinaan koesarjan, jossa oli ainoana muuttujana keruupiirin virtaus ja sen seurauksena Dt.
Minulla koneen käynnistyttyä n. 10 minuutissa varaaja "pyörähtää ympäri" eli tämän ajan lauhduttimessa on vakio-olosuhteet.
Kun keruupumppu on taukojakson ajan käynnissä on koko keruupiiri tasalämmin koneen käynnistyessä. Tällöin ensimmäisen kierroksen ajan on tuleva keruuneste vakiolämpötilassa, minulla n. 17 min ajan.
Näillä ehdoilla olen tehnyt koeajosarjan, jonka tulokset ovat oheisessa kuvassa.
Kun virtausta pienennetään laskee höyrystimeltä poistuvan liuoksen lämpötila -> Dt kasvaa.
Kuvasta nähdään, että lämpöpumpun kaikki suoritusarvot laskevat.
ATS