Sanoisin, että menee täysin päinvastoin..?!
Koitin kovalla pakkasella, -26 laittaa tuohon dtMUT kohtaan 15 joka siis olisi meille oleva arvo maalämpöpuolelta, ja sitten 30 vuoden 1972 suunnittelun puolelta. Pumput pudottaa kierrokset 5% ja talo alkaa kylmetä, kun vesi lakkaa kiertämästä.
Tavoitellaan siis sitä 30 dt, joka on mahdottomuus. Olisiko +99 ast. vesi ja hyvin pieni kierto, vai hyvin suuri kierto, sopivaa, en osaa ajatella???
Olisikohan asia niin että puhutaan ohi toistemme:
dTMUT arvo vaikuttanee MLP:n ja lämpövaraajan väliseen piiriin, siis MLP:n sisäiseen lämmitysverkostopumppuun, jonka arvo NIBE:n mukaan dT patteritaloille voisi olla n. 10. (Itsellä noin luokkaa 7 ja pumppu omalla säädöllä.)
Sitten, olen puhunut ulkoisen, "eli varaajan jälkeisen" patteriverkoston virtauksesta joka säädetään silla ulkoisella pumpulla, ja jota ainakin itsellä on manuaalisäädöllä ja pyörii asetetulla
vakiopaineella, ei millään "suhteellisella säädöllä", jonka lopputulema minulla (pientalo) verkoston dT on luokkaa 8 kovalla pakkasella "(ei siis 30)". Tästä ulkoisen pumpun virtauksesta olen puhunut koko ajan. Jos sinulla siinä on vanha pumppu? niin sen virtausta kohentamalla, jos voi?, syntyy jossakin vaiheessa kohinaa putkistossa kun virtaus kasvaa. Tämän ulkoisen verkoston pumppu kannattaa siis pitää mahd. suurella, jotta lämmönluovutusta pattereilta vai tapahtua mahd. matalalla menoveden lämpötilalla, tämä taas koska maalämpöpumpulla tulee vaikeuksia korottaa menoveden lämpötilaa esim. yli +55 asteiseksi, siis ilman lisälämmitystä jostain (sähkövastukset, kattila ym.)
Lämmönluovutus pattereilta huoneeseen tapahtuu huoneen / patterin välisen lämpötilaeron mukaan.
Patterin teho huoneessa pysyy samana jos virtaus x (patterin menovesilämpötila - patterin paluulämpötila) - huonelämpötila pysyy samana. Tästä johtuen on itse patteriverkoston virtaus kasvatettava jos meinaa pysyä samoissa patterien antotehoissa kun hieman laskee menoveden lämpötilapyyntöä kylmällä kelillä.
Itse suosittelen käyttää pumppujen asetuksissa vakiopainekäyttöä, eli pitää tiettyä paineenkoritusta putkistossa. Tämä sama kuin että vanha pumppu käy vakiokierroksilla, uusissa pumpuissa löytyy vain tuo vakiopaineautomatiikka (eli kaasupoljinta) ettei tarvitse vaihtaa pumpun juoksupyörää jos pumpussa muuten on riittävästi tehoa (ts. moottori riittää).
Sanottakoon vielä sen että itsellä 4-putkikytkentä varaajaan joka 700L. Varaajasta verkostoon oma shunttipiiri, pumppu ja oma säätökäyrä. Isossa varaajassa vesi ei sekoitu ihan heti, latauksen jälkeen on vesi alhaalla n 7 astetta kylmempää kuin yläosassa, ja yläosan vesi vähän lämpimämpi kuin menovesipyyntö verkostoon.
"Ajan lämmityskäyrillä MLP/varaaja 7+1 ja varaajasta patteriverkostoon 7. (Voisi olla myös esim. 8-1 ja 7+1). Asteminuutteja pidän nyt kovilla pakkasilla vain -40."
... taas tuli pitkä litania, ei pysty

lyhkäisempään..
Lisätty nyt illalla lauseita: "eli varaajan jälkeisen" ja "(ei siis 30)" sekä "Ajan lämmityskäyrillä MLP/varaaja 7+1 ja varaajasta patteriverkostoon 7. (Voisi olla .... "