Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pitkää käyntiä SH  (Luettu 26047 kertaa)

Poissa kilehto

• Täysjäsen
  • Hyvät vinkit ja kokemukset kannattaa kierrättää!
Pitkää käyntiä SH
« : 07.01.16 - klo:16:29 »
Mikäs käsitys muilla maalämpöpumppulaisilla on mlp:n todella pitkistä käyntijaksoista? Tässä nyt taas lauhojen talavien jäliltä mietityttää tuo oma pumppu, joka pyörii pitkin päivää tällä kelillä -30 - -35c. Varaajan lämpö ei juuri nouse eikä laske, junnaa paikallaan siis.

Onko pumpun särkemistä, jos kompressori pyörii koko päivän yhtäjaksoisesti? Pitkää käyntiä kyllä ihannoidaan, mutta onko tässäkin joku kohtuus oltava? Pitäiskö sallia vastuksen käyttö, vai antaako vain jurnuttaa menemään?

Poissa jussip

• Täysjäsen
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
Vs: Pitkää käyntiä SH
« Vastaus #1 : 07.01.16 - klo:17:36 »
Mulla on kans pyöriny 24/7 alle -24 asteen pakkasella. En usko että se siitä rikki menee, lyhyitä nuo pakkasjaksot vuositasolla on.

-27 on mulla raja jossa teho loppuu, oon tässä yrittänyt saada vastuksia peliin koko päivän mutta joku mättää. Paljonko ne asteminuutit pitäs olla? Siellä oli alkuun 240min ja oon sitä tiputtanut tähän mennessä jo 60 minuuttiin mut ei vaan lähde päälle.

Poissa WPF

• Konkari
  • Säästöä pumpulla
« Vastaus #2 : 07.01.16 - klo:18:35 »
Mikäs käsitys muilla maalämpöpumppulaisilla on mlp:n todella pitkistä käyntijaksoista? Tässä nyt taas lauhojen talavien jäliltä mietityttää tuo oma pumppu, joka pyörii pitkin päivää tällä kelillä -30 - -35c. Varaajan lämpö ei juuri nouse eikä laske, junnaa paikallaan siis.

Onko pumpun särkemistä, jos kompressori pyörii koko päivän yhtäjaksoisesti? Pitkää käyntiä kyllä ihannoidaan, mutta onko tässäkin joku kohtuus oltava? Pitäiskö sallia vastuksen käyttö, vai antaako vain jurnuttaa menemään?

Sen pitääkin pyöriä koko ajan, kun ollaan mitoitusulkolämpötilassa. Anna vaan vastusta avuksi. Se ei vuosikulutuksessa näy.

Tulistuspumppu on optimaalinen kun se rullaa koko ajan. Silloin se näet tulistaakin... Ei silloin, kun on sammuksissa. Sisäinen jako venttiili ajaa enemmän lämpöä alas, kun yläosa on täynnä. Vastus on tärkeä osa SH mallin toimintaa.
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
« Vastaus #3 : 07.01.16 - klo:19:08 »
Vastus on tärkeä osa SH mallin toimintaa.
Tästä olen täysin eri mieltä. Väite ei alkuunkaan pidä paikkaansa!
Hyvä ja rehellinen myyntimies ei puhu potaskaa toisista laitemerkeistä!

Menty monia vuosia vastukset varokeautomaatistakin pois kytkettyinä.
Ylävaraajan lämpötila tuskin juuri koskaan ollut alle +50 C.

Poissa jussip

• Täysjäsen
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
« Vastaus #4 : 07.01.16 - klo:22:27 »
Mulla on kans pyöriny 24/7 alle -24 asteen pakkasella. En usko että se siitä rikki menee, lyhyitä nuo pakkasjaksot vuositasolla on.

-27 on mulla raja jossa teho loppuu, oon tässä yrittänyt saada vastuksia peliin koko päivän mutta joku mättää. Paljonko ne asteminuutit pitäs olla? Siellä oli alkuun 240min ja oon sitä tiputtanut tähän mennessä jo 60 minuuttiin mut ei vaan lähde päälle.
Pakko kai se on luovuttaa ja vääntää paroni päälle. Moneen kertaan kaikki asetukset käyny läpi.. lp1 pyyntö 50 astetta ja pytyn lämmöt n. 40, menovesi samoin. Kompura vaan jauhaa mut vastukset ei mee päälle. Asteminuutit tiputin jo 30min ja pumppu jauhanu kohta kaksi päivää putkeen. Pahoittelut kilehdolle lievästä aiheen kaappauksesta :)

Poissa WPF

• Konkari
  • Säästöä pumpulla
« Vastaus #5 : 07.01.16 - klo:22:38 »
Pakko kai se on luovuttaa ja vääntää paroni päälle. Moneen kertaan kaikki asetukset käyny läpi.. lp1 pyyntö 50 astetta ja pytyn lämmöt n. 40, menovesi samoin. Kompura vaan jauhaa mut vastukset ei mee päälle. Asteminuutit tiputin jo 30min ja pumppu jauhanu kohta kaksi päivää putkeen. Pahoittelut kilehdolle lievästä aiheen kaappauksesta :)

Jos talo ei jäähdy älä suotta laita paronia päälle. Kompura ei tykkää huonoa.

Poissa jussip

• Täysjäsen
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
« Vastaus #6 : 08.01.16 - klo:09:35 »
Talo jäähtyy ja lämmin vesi loppuu. Yksi ongelma on nelitieventtiili joka imaisee hetkessä pytyn yläosan viileäksi kun ollaan pumpun tehon ylärajalla.

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
« Vastaus #7 : 08.01.16 - klo:10:02 »
Kompura vaan jauhaa mut vastukset ei mee päälle.
Onko vastuskäyttö estetty pumpun ohjelmalla?
Pääsetkö huoltotilaan muuttamaan sitä?

Onko nelitieventtiiliin yläsäiliöstä tulevassa putkessa sulkuventtiili, sulje se.

Poissa jussip

• Täysjäsen
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
« Vastaus #8 : 08.01.16 - klo:10:06 »
Onko vastuskäyttö estetty pumpun ohjelmalla?
Tavallaan, joku sitä estää käynnistymästä. Hätäkäytöllä ne kuitenkin toimii. Käyttötapana on lp+kv täystoiminta alle -20 asteessa. asteminuuteilla ei ollu vaikutusta, reset ei auttanu.

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
« Vastaus #9 : 08.01.16 - klo:10:13 »
Tavallaan, joku sitä estää käynnistymästä. Hätäkäytöllä ne kuitenkin toimii. Käyttötapana on lp+kv täystoiminta alle -20 asteessa. asteminuuteilla ei ollu vaikutusta, reset ei auttanu.
Ei vastuskäyttö tule päälle, ellei sitä sallita ohjelman valinnalla.
Muuta valintaa.

Poissa jussip

• Täysjäsen
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
« Vastaus #10 : 08.01.16 - klo:10:18 »
Kun vaan keksis mikä siihen vielä vaikuttaa. Omasta mielestäni kaikki ehdot täyttyy ja asteminuutit myös moninkertaisesti.

Poissa WPF

• Konkari
  • Säästöä pumpulla
« Vastaus #11 : 08.01.16 - klo:10:37 »
Kun vaan keksis mikä siihen vielä vaikuttaa. Omasta mielestäni kaikki ehdot täyttyy ja asteminuutit myös moninkertaisesti.

Eihän kuivakiehuntasuoja ole lauennut? Sitä nappia pitää painaa välillä tosi lujaa että napsahtaa.

Poissa kilehto

• Täysjäsen
  • Hyvät vinkit ja kokemukset kannattaa kierrättää!
« Vastaus #12 : 08.01.16 - klo:12:17 »
Talo jäähtyy ja lämmin vesi loppuu. Yksi ongelma on nelitieventtiili joka imaisee hetkessä pytyn yläosan viileäksi kun ollaan pumpun tehon ylärajalla.

Paljonko on yläosan lämpötilan pyynti? Jos pyydät alhaisempia lukemia, saat reilumman virtauksen yläosaan ja ehkä paremmin riittävän määrän, vaikkakin haaleampaa vettä. Itsellä on vuosikaudet ollut yläosan pyynti molemmin puolin 40, käytännössä silloin lämpötila on 45 - 50 välillä, mikä on riittänyt. Tuotto on hyvä, jos haaleampi vesi riittää.

Poissa bittivirhe

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #13 : 09.01.16 - klo:12:11 »

Meillä vielä -28 asteessa riitti SH16, mutta pitkiä jaksoja se jo pyöri (toista tuntia ainakin kerrallaan).  Maahan palaava liuos kävi jo -0.9 asteessa (ainakin, en koko aikaa ole kytännyt).  Lisäksi yhtenä iltana SH16 oli mennyt vikatilaan, lokissa luki "Three-phase current asymmetric" ja pumppu piti resetoida käsin, jotta kompressori lähti taas käyntiin.  Olen tuon ilmoituksen joskus ennenkin nähnyt, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun laite vaati resetoinnin.
MH9, SH16

Poissa Dr.Fell

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #14 : 09.01.16 - klo:12:22 »
Meillä vielä -28 asteessa riitti SH16, mutta pitkiä jaksoja se jo pyöri (toista tuntia ainakin kerrallaan).  Maahan palaava liuos kävi jo -0.9 asteessa (ainakin, en koko aikaa ole kytännyt).  Lisäksi yhtenä iltana SH16 oli mennyt vikatilaan, lokissa luki "Three-phase current asymmetric" ja pumppu piti resetoida käsin, jotta kompressori lähti taas käyntiin.  Olen tuon ilmoituksen joskus ennenkin nähnyt, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun laite vaati resetoinnin.

todennäköisesti tienoollasi on vaihe tai pari tipahtanut pelistä, siitä tuo häly on johtunut.

Poissa bittivirhe

• Vanha jäsen
« Vastaus #15 : 09.01.16 - klo:13:01 »
todennäköisesti tienoollasi on vaihe tai pari tipahtanut pelistä, siitä tuo häly on johtunut.

Sähkölaitoksella ei ollut tietoa misään häiriöstä.  Ja vähän ilkeää, että pumppu jää vikatilaan ja kaipaa manuaaliresettiä.  En ollut tuon sattuessa paikalla, satuin vaan huomaamaan netin yli että laitos näytti punaista ja aika viileää oli jo vesi varaajassa.  Onneksi resetointi onnistui etänä.
MH9, SH16

Poissa Dr.Fell

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #16 : 09.01.16 - klo:13:20 »
Sähkölaitoksella ei ollut tietoa misään häiriöstä.  Ja vähän ilkeää, että pumppu jää vikatilaan ja kaipaa manuaaliresettiä.  En ollut tuon sattuessa paikalla, satuin vaan huomaamaan netin yli että laitos näytti punaista ja aika viileää oli jo vesi varaajassa.  Onneksi resetointi onnistui etänä.

Niin..ei se tarvitse kuin heilahduksen verkossa jotta antaa tuon hälyn. Sähkölaitos ei välttämättä tälläisiä reksiteröi.

Poissa bittivirhe

• Vanha jäsen
« Vastaus #17 : 09.01.16 - klo:13:32 »
Niin..ei se tarvitse kuin heilahduksen verkossa jotta antaa tuon hälyn. Sähkölaitos ei välttämättä tälläisiä reksiteröi.

Hölmöä vaan, että kone jäi vikatilaan.  En ymmärrä, miksi se ei voisi palata normaalitilaan, kun verkko on ollut vaikkapa minuutin ok.
MH9, SH16

Poissa Dr.Fell

• Vanha jäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #18 : 09.01.16 - klo:13:36 »
Niin on.On jostakin syystä automatiikkaan ohjelmoitu niin merkittävänä hälytyksenä ettei voi jatkaa siitä..

Poissa JJ72

• Konkari
« Vastaus #19 : 09.01.16 - klo:14:17 »
Mulla kävi SH taukoamatta 5.1 klo 18 alkaen :D

Yheensä jauho 78h putkeen :D Vois sanoo, että ei ollu ainakaan pätkäkäyntiä :D

Keruun dT 3 astetta, meno -1.5 ja paluu +1.5 ton stintin loppupuolella...

ei tota 600m keruuta saa jäätymään vaikka mitä tekis... Ulkona pahimmillaan -29.4 ja parhaimmillaankin ton stintin aikana -22.

EDIT: lisäyksenä vielä, että stintin aikana SH pukkasi varaajan yläosaan 55-70 asteista vettä ja imi sisäänsä varaajasta 38 asteista vettä. Sähköä kulutti 9kW pumppu 2.7kW.
-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa bittivirhe

• Vanha jäsen
« Vastaus #20 : 09.01.16 - klo:15:28 »
Tästä kannattaisi ehdottomasti reklamoida oilonia!
Ei ole todellakaan kiva että talo jäätyy -28C pakkasilla. Taitaisi mennä koko talo helpolla remonttiin.
Onko tuossa joku suoja että lykkää täyden sähkövastustehon päälle, jos tupa jäätyy?

Olihan se vastukset kytkenyt päälle ja varaajassa on vielä omalla termostaatillaan erillinen vastuspaketti, mutta eipä ne Oilonin vastukset jaksa torppaa pitää lämpimänä kun ulkolämpötila on -30 luokkaa.
MH9, SH16

Poissa bittivirhe

• Vanha jäsen
« Vastaus #21 : 09.01.16 - klo:15:31 »
ei tota 600m keruuta saa jäätymään vaikka mitä tekis... Ulkona pahimmillaan -29.4 ja parhaimmillaankin ton stintin aikana -22.
Niin onko tuo porareikää vai mitä tuo 600 m?  Jos porareikää, niin onpa hulppea mitoitus noin pienelle pumpulle. :-)  Voi kun olis meilläkin samassa suhteessa.  Mietin jo, pitääkö ensi kesänä ottaa porari paikalle tekemään vielä kolmas reikä ja "vahingossa" sen verran kauemmas ja vinoon, että menee vähän kaupunginkin (puistoalueen) puolelle..
MH9, SH16

Poissa WPF

• Konkari
  • Säästöä pumpulla
« Vastaus #22 : 09.01.16 - klo:15:52 »
Mulla kävi SH taukoamatta 5.1 klo 18 alkaen :D

Yheensä jauho 78h putkeen :D Vois sanoo, että ei ollu ainakaan pätkäkäyntiä :D

Keruun dT 3 astetta, meno -1.5 ja paluu +1.5 ton stintin loppupuolella...

EDIT: lisäyksenä vielä, että stintin aikana SH pukkasi varaajan yläosaan 55-70 asteista vettä ja imi sisäänsä varaajasta 38 asteista vettä. Sähköä kulutti 9kW pumppu 2.7kW.

Onnea! Mitoitus kohdallaan, jos otti vielä vähän vastuksia apuun.

Poissa JJ72

• Konkari
« Vastaus #23 : 09.01.16 - klo:15:58 »
Onnea! Mitoitus kohdallaan, jos otti vielä vähän vastuksia apuun.

600m on vaakakeruu...

Olisse varmaan ottanu vastuksia mukaan, mutta oon ollu senverran ilkeä, että niiden sulakkeet on alhaalla :D

-58 rintsikka, 220m2 & 500m3. Maalämpöä jo 27.9.2013 lähtien :D

Oilon SH9 + 2x300m (aktiivista vaakakeruuta savimaassa 572m) + Akva Geo 1000l + Loval CU 3 K15 + 2x Loval R2 UKT323 4.5kW

Poissa realmister

• Täysjäsen
« Vastaus #24 : 12.01.16 - klo:01:14 »
Pitkää käyntiä on ollut täälläkin, Espoossa. Tuntuu siltä että käy aina kun kerkiää huomioimaan.
Alin ulkolämpötila tuossa viime viikolla -28,2. -25 asteessa kytki erillinen ulkotermostaatti 4kW vastusta ajoittain päälle lisävaraajaan.
Helenin sähkönseuranta ei ole toiminut aikoihin, joten niitä lukuja ei ole, jos ei itse kerää mittarista.

Mutta millaisia muilla on ollut kaivon lämpötilat. Alin mitä olen huomannut, tulo 0,5 ja paluu -2,2 lämpötila ero kuitenkin 2,7.
Ihmettelen onko kaivo jo jäässä.

Edit. Toimiihan tuo Helenin sähkönseuranta oli vain vanhentunut pikakuvake. 7.1 eli viime torstaina oli kulutus tarkalleen 100kWh, joka on yli kaksi kertaa se mihin on tähän aikaan vuodesta totuttu.

Poissa Seagear

• Konkari
« Vastaus #25 : 12.01.16 - klo:08:35 »
Pitkää käyntiä on ollut täälläkin, Espoossa. Tuntuu siltä että käy aina kun kerkiää huomioimaan.
Alin ulkolämpötila tuossa viime viikolla -28,2. -25 asteessa kytki erillinen ulkotermostaatti 4kW vastusta ajoittain päälle lisävaraajaan.
Helenin sähkönseuranta ei ole toiminut aikoihin, joten niitä lukuja ei ole, jos ei itse kerää mittarista.

Mutta millaisia muilla on ollut kaivon lämpötilat. Alin mitä olen huomannut, tulo 0,5 ja paluu -2,2 lämpötila ero kuitenkin 2,7.

Edit. Toimiihan tuo Helenin sähkönseuranta oli vain vanhentunut pikakuvake. 7.1 eli viime torstaina oli kulutus tarkalleen 100kWh, joka on yli kaksi kertaa se mihin on tähän aikaan vuodesta totuttu.

Neljän päivän maratonin veti meidän pumppu ja 32 tuntia tuli viime viikolla 3  kW vastukselle töitä.  Suurin päiväkulutus 117 kWh. Kaivosta 0, kaivoon -3.
Danfoss DHP-H8+UKV100,
porakaivo 175m, patterilämmitys, 1. kerroksinen 146 + 70m2 puolilämmin, rv. -73

Poissa jussip

• Täysjäsen
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
« Vastaus #26 : 12.01.16 - klo:09:44 »
Mulla oli myös vikalokissa 2 vikaa vaiheiden epäsymmetriasta. Pumppu on kuitenkin jatkanut toimintaansa oma-alotteisesti.

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
« Vastaus #27 : 12.01.16 - klo:10:00 »

-28 astetta on aika harvinainen Etelä-Suomessa.
Jos vasta tässä lämpötilassa menee vastuslämmitys päälle, on pumpun teholuokan mitoitus onnistunut oikein hyvin.

Kaivo toimii oikein hyvin, eikä varmasti ole jäässä.
Maakierron nopeus on hyvä, kun menon ja paluun ero on 2,7 astetta.
Näissä ei ole huolen aihetta.

Poissa realmister

• Täysjäsen
« Vastaus #28 : 12.01.16 - klo:20:36 »
-28 astetta on aika harvinainen Etelä-Suomessa.
Jos vasta tässä lämpötilassa menee vastuslämmitys päälle, on pumpun teholuokan mitoitus onnistunut oikein hyvin.

Kaivo toimii oikein hyvin, eikä varmasti ole jäässä.
Maakierron nopeus on hyvä, kun menon ja paluun ero on 2,7 astetta.
Näissä ei ole huolen aihetta.

Täällä oli pumpun 3v synttärit nyt juuri tammikuun alussa. Porareikää on 184m, olisin halunnut vielä syvemmän, mutta porari ei pystynyt enempään. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi voinut teettää vaikka toisenkin samanmoisen reiän. Ei se enää olisi ollut suhteessa niinkään kallis, koska koneet olivat jo paikalla. On nimittäin täysin väärä paikka säästää siinä kaivon kohdalla. Mitä helpommin sieltä saa energiaa, sitä edullisemmaksi tulee. Ja luulen ainakin että laitteet kestävät paremmin, mikä ehkä onkin juuri se tärkein asia.
Investoinnit on tehty ja sillä siisti, mutta jos nyt tulee jokin vika, kallis tai ei, se on asia joka sitten käy hermoille.

Olen ollut huomaavinani että kaivon keskimääräinen lämpötila on hieman laskenut vuosien mittaan, mutta vaikea sanoa kun asiasta ei ole kirjanpitoa.
Pystyyköhän kukaan arvioimaan mikä on lumipeitteen vaikutus porakaivon lämpötilaan? Nythän oli kovat pakkaset, eikä lunta.
Asia korjaantunut, nyt on kohtuullinen pakkanen ja lunta kyllä.
Talon kohdalla olen kyllä huomannut että kun lunta on paljon katolla ja sokkelin vieressä, pysyy talo paremmin lämpimänä.

Kiinnostuin kuitenkin kaivon lämpötilasta ja lämmönvaihtimen toiminnasta. Tässä pumpussa oli vakiona maasta tulevan nesteen lämpötila mittaus, mutta ei palaavan nesteen mittausta. Lisäsin itse anturin paluupuolelle. Nuo ova NTC antureita, eivätkä ne välttämättä ole kovin tarkkoja. Ajattelin kalibroida ne, mutta ohjelmallista korjausta ei noille ole.
Testasin näyttämiä siten että maakiertopumppu kiertää jatkuvasti, mutta kompura seis. Tällä hetkellä tulo näyttää 5,2 ja meno 5,6 eli ero on -0,4. Melkein olettaisin että tuossa on nyt se mittausvirhe. Siinä mielessä hyvä että todellinen lämpötilaero pumpun käydessä on ollut hieman suurempi kuin miltä on näyttänyt. Asian kai voisi korjata lisäämällä pienen vastuksen menoanturin kanssa sarjaan. Onko virhe sitten tulo- vai menoanturissa tai molemmissa, ei kai ole kovin merkitsevää. Ehkä myöskään ei ole kovin tärkeää se onko lukema absoluuttisesti oikein. Tärkeintä varmaankin se että voi nähdä lämmönvaihtimen "tehon" ja seurata vaikkakin hieman epätarkasti kaivon lämpötilaa.

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
« Vastaus #29 : 12.01.16 - klo:23:32 »
Olen ollut huomaavinani että kaivon keskimääräinen lämpötila on hieman laskenut vuosien mittaan, mutta vaikea sanoa kun asiasta ei ole kirjanpitoa.
Pystyyköhän kukaan arvioimaan mikä on lumipeitteen vaikutus porakaivon lämpötilaan? Nythän oli kovat pakkaset, eikä lunta.
Asia korjaantunut, nyt on kohtuullinen pakkanen ja lunta kyllä.
Vuodenaikojen lämpövaihtelut siirtyvät maaperään / kallioon vain noin 15 metrin syvyyteen saakka.
Tässä on grafiikan avulla esitetty tuo vuotuinen lämpötilan vaihtelu:

Kuvassa kaivon yläosan lämpö lämpötila eri kuukausina.
15 - 16 metrin syvyydelle vaihtelu ei ulotu.
Kaivon yläpäässä on useinkin muutamia metrejä, jossa ei ole vettä.
Siitä ei koskaan saada mitään lämpöenergiaa, joten nuo suurimmat vuotuiset vaihtelut eivät vaikuta mitään.
Jäljelle jää ehkäpä metrit -5  ... -15, joissa on vaihtelua, mutta se vaihtelu on kovin vähäistä ja jokseenkin merkityksetöntä.

Poissa bittivirhe

• Vanha jäsen
« Vastaus #30 : 18.01.16 - klo:21:06 »

Nyt on tammikuun aikana tullut jo kolme kertaa "Three-phase current asymmetric" ja joka kerta pumppu jää vikatilaan ja vika täytyy kuitata pois.  Ulkona -28.7.
MH9, SH16

Poissa Olli L.

• Tulokas
  • *
  • Sh13+aj, 242m kaivo + rintsikka
« Vastaus #31 : 19.01.16 - klo:14:28 »
Asymmetric -herja ja pysäytys tuli meillä kun erillisessä turvakytkimessä oli ruuvit löysällä asentajan jäljiltä. Takuuseen asentivat uuden järeämmän eikä herjaa ole sittemmin tullut.

Poissa bittivirhe

• Vanha jäsen
« Vastaus #32 : 19.01.16 - klo:21:42 »
Heh, eipä muuten ole koko turvakytkintä tässä asennuksessa.  Sain ohjeen, jolla vikatilaan menon sai (toivottavasti) estettyä vaihe-epäsymmetriasta huolimatta.

Kylläpä pumppu pyörii, kun ulkona on -30 asteen luokkaa.  Nyt on jo vastuksetkin olleet jonkin aikaa apuna, kun väki lotraa suihkussa.
MH9, SH16

Poissa realmister

• Täysjäsen
« Vastaus #33 : 20.01.16 - klo:21:35 »

Kiinnostuin kuitenkin kaivon lämpötilasta ja lämmönvaihtimen toiminnasta. Tässä pumpussa oli vakiona maasta tulevan nesteen lämpötila mittaus, mutta ei palaavan nesteen mittausta. Lisäsin itse anturin paluupuolelle. Nuo ova NTC antureita, eivätkä ne välttämättä ole kovin tarkkoja. Ajattelin kalibroida ne, mutta ohjelmallista korjausta ei noille ole.
Testasin näyttämiä siten että maakiertopumppu kiertää jatkuvasti, mutta kompura seis. Tällä hetkellä tulo näyttää 5,2 ja meno 5,6 eli ero on -0,4. Melkein olettaisin että tuossa on nyt se mittausvirhe. Siinä mielessä hyvä että todellinen lämpötilaero pumpun käydessä on ollut hieman suurempi kuin miltä on näyttänyt. Asian kai voisi korjata lisäämällä pienen vastuksen menoanturin kanssa sarjaan. Onko virhe sitten tulo- vai menoanturissa tai molemmissa, ei kai ole kovin merkitsevää. Ehkä myöskään ei ole kovin tärkeää se onko lukema absoluuttisesti oikein. Tärkeintä varmaankin se että voi nähdä lämmönvaihtimen "tehon" ja seurata vaikkakin hieman epätarkasti kaivon lämpötilaa.

Omaa tekstiäni tuossa lainasin. Laitoin trimmeripotenttiometrin paluuanturin kanssa sarjaan, sitten kun sen arvo on n.550 ohm, on näyttämä sama kuin tuloanturin. Silloin kun kompura ei käy ja lähdepumppu on käynyt riittävän kauan n. 1h.
Vielä sattui olemaan yleismittariin liitettävä tarkkuusmittapää, joka näytti jäävedessä tasan 0¤C. Se näytti samaa arvoa korjatun paluuanturin kanssa kun sen työsi paluuanturin viereen putken eristeen alle. Luulisi kaivonäytön olevan kunnossa.
Tällä hetkellä tulo 2,8, meno -1,3, erotus 4¤C. Kun käy pitkään laskee tulo jopa 0,3 asteeseen.

Viime yönä ihmetytti kun kaikki lämmöt oli korkealla, lämmin vesi 53 (pyyntö 52), varaaja keski 52 (pyyntö 48), huone 22,5 (pyyntö 22) mutta kompura kävi aina vaan. Sain sen lopulta pysähtymään, kun laitoin lämmityspiirin pyynnin alennetulle pyynnille 20. Sitten menin nukkumaan. Miksiköhän kompura ei pysähtynyt vaikka pyydetty tila oli saavutettu?

Poissa jussip

• Täysjäsen
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
« Vastaus #34 : 21.01.16 - klo:13:22 »
Alalämpö ei ehkä ollut kolmea astetta yli lp:n menoveden pyyntöarvon? Siihen asti se käy ja kukkuu..

Hyvä että sait selvyyden venttiiliasiaan. Mun sh 11 pysähtyi aikansa käytyään vikatilaan kun käänsin johdot toisinpäin. Teki just samoin että ajoi venttiilin laitaan ja jauhoi..

Noita antureiden arvoa voi korjailla konfiguraatio-valikossa riittävillä oikeuksilla.

Poissa realmister

• Täysjäsen
« Vastaus #35 : 21.01.16 - klo:20:01 »
Alalämpö ei ehkä ollut kolmea astetta yli lp:n menoveden pyyntöarvon? Siihen asti se käy ja kukkuu..

Hyvä että sait selvyyden venttiiliasiaan. Mun sh 11 pysähtyi aikansa käytyään vikatilaan kun käänsin johdot toisinpäin. Teki just samoin että ajoi venttiilin laitaan ja jauhoi..

Noita antureiden arvoa voi korjailla konfiguraatio-valikossa riittävillä oikeuksilla.

Mitä tarkoitat alalämmöllä ja mitä menoveden pyyntiarvolla. Kerrotko vastaavat parametrit. Olen asettanut 741 Flow temp max limitation heat circuit 1  46°C. Mutta tuo ei vaikuta ainakaan vielä keskilämmön noustua. Eihän alalampö voi kovin korkealle nousta.

Ei venttiiliasia ole vielä välttämättä selvä. Ei ole varmuutta siitä pitäisikö johtojen olla "väärinpäin" verrattuna sähkökaavion merkintöihin. Tällä hetkellä samoin kun kaavio sanoo. Alunperin tehtaalla toisinpäin. Olen todennut asian syöttämällä vaihetta vuorotellen modulin A1.1 liittimiin QX21 (auki) ja QX22 (kiinni). Silloin venttiili kääntyy siinä olevan punaisen nuolen mukaisesti oikein. Nuoli kapenee myötäpäivään.
Tuon nuolenkin pystyy lienee asentamaan molemmin päin.
Olen pyytänyt valmistajalta selvityksen, miten moottorin pitää kääntyä ja miten venttiili asennetaan suhteessa moottoriin. Puhelimessa on luvattu antaa vastaus. Sähköpostiin vastausta ei ole tullut vielä. En ole irroittanut moottoria vielä, en tiedä varmasti karan asentoa. Mielestäni kaikki kohdat pitää tarkistaa, jos kerran on todettu yksikin virhe.

Lähteen antureiden korjausta en ole löytänyt. On toki niin että kaikkiin asioihin ei OZW serverillä pääse. Pitää mennä pumpun ääreen ja käyttää salasanoja.

Poissa jussip

• Täysjäsen
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
« Vastaus #36 : 21.01.16 - klo:20:22 »
Varaajan alimmaista anturia tarkoitan alalämmöllä ja menovedellä sen hetkista lämmityspiirin menoveden pyyntilämpötilaa. Logiikka käynnistää pumpun kun varaajan keskilämpötila on asteen alle lp:n menoveden pyynnin ja pysähtyy kun varaaja on lämmitetty pohjaa myöten kolme astetta yli sen arvon. (näitä voi toki muuttaa mutta noin ne on tehtaalta tullessa) käyttövesi tietenkin vaikuttaa myös, käyntiin 5 astetta alle pyynnin ja pysäytys pyynnissä.

Joo, eipä ollutkaan lähteen anturille korjausta. Se olikin vain lämmitysvedelle se säätö. Siihen voi ajaa automaattikalibroinnin myös.
Toisaalta lähteen paluun mittauksella ei ole merkitystä pumpun ohjauksen kannalta. Tulolle on raja asetettavissa ja lepoaika sen alittuessa.

Liikkuuko se venttiili edes takaisin pumpun käydessä? Ettei vaan makaa laidassa? Jos liikkuu ja säätöä tapahtuu on johdot oikein. Jos saat vastauksen venttiilin ja moottorin tarkastukseen, kerro ihmeessä. Kiinnostaa kovasti :)

741 on menoveden max. lämpö, eli sen kuumenpaa ei tuuppaa kiertoon.

Poissa realmister

• Täysjäsen
« Vastaus #37 : 21.01.16 - klo:22:15 »
Varaajan alimmaista anturia tarkoitan alalämmöllä ja menovedellä sen hetkista lämmityspiirin menoveden pyyntilämpötilaa. Logiikka käynnistää pumpun kun varaajan keskilämpötila on asteen alle lp:n menoveden pyynnin ja pysähtyy kun varaaja on lämmitetty pohjaa myöten kolme astetta yli sen arvon. (näitä voi toki muuttaa mutta noin ne on tehtaalta tullessa) käyttövesi tietenkin vaikuttaa myös, käyntiin 5 astetta alle pyynnin ja pysäytys pyynnissä.

Joo, eipä ollutkaan lähteen anturille korjausta. Se olikin vain lämmitysvedelle se säätö. Siihen voi ajaa automaattikalibroinnin myös.
Toisaalta lähteen paluun mittauksella ei ole merkitystä pumpun ohjauksen kannalta. Tulolle on raja asetettavissa ja lepoaika sen alittuessa.

Liikkuuko se venttiili edes takaisin pumpun käydessä? Ettei vaan makaa laidassa? Jos liikkuu ja säätöä tapahtuu on johdot oikein. Jos saat vastauksen venttiilin ja moottorin tarkastukseen, kerro ihmeessä. Kiinnostaa kovasti :)

741 on menoveden max. lämpö, eli sen kuumenpaa ei tuuppaa kiertoon.

Olen kuullut valmistajalta ettei pumppu tarvitse lähteen paluulämpötilaa. Mielestäni käyttäjälle se voi olla hyödyllinen, silloin saa näkyviin myös lämmönvaihtimen erotuksen. Se kertonee jotain koneen toiminnasta.

Mutta mikä on menoveden pyynnin lämpötila, minulla on mittaus menovedessä shuntin jälkeen, mutta ymmärrän että se vain mittaa, ei pyydä mitään?

Nyt venttiili keskustelu siirtyi vähän tähän ketjuun, (ehkä kopioin tekstin siihen toiseen) mutta kun kysymyksiä, yritän selittää.
Alunperin tehtaan jäljiltä, 3-tie venttiili oli aina pumpun käydessä täysin myötäpäivään kääntyneenä. Kerrain näin että se pumpun pysähtyessä kääntyi hieman vastapäivään.
Kun vaihdoin johdot sähkökaavion mukaan oikein. Makaa ventiili lämmitysasetuksella täysin vastapäivään. Jos laittaa käyttövesipyynnin päälle kääntyy venttiili täysin myötäpäivään. Nyt olen myös nähnyt sen väliasennoissa, mutta yleensä aina laidassa. Alhaiset ulkolämpötilat nyt haittaavat hieman jotta saisi oikean kuvan toiminnasta.
Mutta mikä takaa että kara on oikeassa asennossa? En irroita moottoria ennen kuin saan pitävän ohjeen koko asennuksesta. Yritän toki uskoa foorumilta saamaani tietoa, mutta haluan sen myös valmistajalta. Pidän täysin mahdollisena sitä että 3-tie venttiilin toteutukseesa on ollut joitain vaikeuksia, voi olla että Siemensin ohjain ollut ongelmallista sovittaa jne. Ehkä todettu että toimii paremmin kun johdot väärinpäin.
Oikean tiedon pitää tulla henkilöltä joka täysin tuntee suunnittelun ja laitteen toteutuksen.
Miksi näitä johdot väärinpäin tai ei tapauksia ollut useampia?

Poissa jussip

• Täysjäsen
  • SH11, kaivo 235m
    • Talodata.net
« Vastaus #38 : 21.01.16 - klo:22:55 »
Lämmityskäyrän mukaan määräytyy se pyyntiarvo ja mittauksen mukaan sitä säädetään. Infossa näkyy menoveden lämpötila lp1. lp2 jne.. Alapuolella on pienellä asetusarvo ja isommalla näkyy mitattu arvo.

Mullakin pumppu käy nyt jatkuvasti niin ei voi tarkistaa kummassa laidassa se venttiili on stopissa. Joka tapauksessa se toimii niin että kun pumppu pysähtyy venttiili menee toiseen laitaan, niin että virtaus tulistimelle on "auki". Tästä tilasta alkaa käyntijakso ja hyvin hitaasti pumpun käynnistyttyä alkaa venttiili sulkeutua sinne tulistimen suuntaan. Ainakin mulla tämä aiheuttaa aina vähintään muutaman asteen pudotuksen yläosan (käyttöveden) lämpöön. Jos käyttövesi on asetusarvon yli mutta lämmitys aktiivisena, venttiili on lähes toisessa laidassa mutta liikkuu koko ajan vähän. Samalla tavalla tässä kuin lp:n menovedessä, mittauksen ja asetusarvon avulla pyrkii se pitämään tulistimen menon annetussa arvossa. Virtausta on pakko olla koko ajan jonkun verran ettei tulistinvaihdin ylikuumene. Venttiili on varmasti laitettu niin ettei se voi mennä kokonaan kiinni tulistimen suuntaan. Mun allekirjoituksessa on linkki omiin mittauksiin ja käppyröihin, sieltä saa lisätietoa jos jaksaa niitä ihmetellä. Tulee jo niin sekavaa tekstiä että jatkan huomenna, nyt on pakko mennmä nukkumaan.

Jussi

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
« Vastaus #39 : 21.01.16 - klo:23:53 »
Ainakin mulla tämä aiheuttaa aina vähintään muutaman asteen pudotuksen yläosan (käyttöveden) lämpöön.
Katsoin noita footterissasi olevan linkin takana olevia käyriä.

Siinä näkyi, kuin ylävaraajan lämpötila romahti siinä vaiheessa, kun 20.01.2016, klo 09 ulkolämpötila laski noin -23 C lämpötilaan.
Tämä romahdus johtuu siitä, että pumpun antoteho on tullut riittävyytensä rajamaille
ja lämmityksen pyyntiarvo on noussut niin suureksi, että alavaraajan lämpötila ei riittänytkään lämmönjakoon.

Graafissa näkyy, kuinka ruskea ylävaraajan käyrä putoaa +57 C lämpötilasta noin +43 C lämpötilaan.
Tämä on normaali toiminto tässä vaiheessa, kun pumpun teho ei muutoin riitä,
ottaa se myöskin nelitieventtiilinsä avulla ylinnä olevan tulistusvaraajankin lämpövarannon käyttöönsä.