Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lattian rakenne lattialämmityksessä  (Luettu 6340 kertaa)

Poissa Mikis

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Lattian rakenne lattialämmityksessä
« : 15.12.15 - klo:09:00 »
Moi

Tällä foorumilla tuntuu olevan paras tietämys näistä lattialämmitysasioistakin niin kysynpä viisaammiltani seuraavaa. Mikä olisi oikea lattian rakenne kun rakentelen mökkiäni. Tilanne on seuraava. Talon yksi osa on nyt auki. Rouva haluaisi kovasti lattialämmityksen ja maalämmön. Itse en ole teknisesti/taloudellisesti aivan varma asiasta. Päädyin kuitenkin ratkaisuun että kerran kun nuo lattiat on nyt auki osasta taloa, niin vedellään putket lattiaan varauksena, jos vaikka sitten loppuremontissa tekee loput niin ei jää ainakaan siitä kiinni tämä homma. Koska kyseessä on varaus ja muutenkin tätä kuluhommaa on tässä aivan riittämiin niin olen hommaillut materiaalit itse. Putkimies lupasi asennella kyllä jos hommaan ite osat. Talohan on vanha hirsitalo ja rossipohjainen rakenne on kyseessä.

Yksi asia on kuitenkin jäänyt vaivaamaan. Täältäkin foorumilta kun olen lukenut niin lattian rakenne on ilmaistu ylhäältä alaspäin seuraavasti. lattialauta-laudoitus-ilmansulkupaperit-putket-lämmönluovutuslevyt-eristeet. Miksi näin. Omissa päissäni kun olen asiaa miettinyt niin tekisin rakenteen seuraavasti lattialauta-lämmönluovutuslevyt-putket-laudoitus(siis putket tuolla laudoituksen välissä)-ilmansulkupaperi-eristeet. Eli tuo lämmitysputkien sijainti ilmansulun sisäpuolella on mielestäni kaikin puolin perusteltua enkä ymmärrä miksi ne pitäisi olla ilmansulun alapuolella?? silloinhan ne lämmittää eristeitä ja estää lämmön johtumista ylöspäin lattiaan. Eli olen vahvasti miettinyt tekeväni jälkimmäisenä kuvatun rakenteen ellette nyt osaa tässä sanoa että miksi ei kannata.

Kiitos jo etukäteen.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 340
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Lattian rakenne lattialämmityksessä
« Vastaus #1 : 15.12.15 - klo:09:21 »
Paperi alapuolella käytännön mahdottomuus? Mutua. Putkia asennettaessa tuolla putkella seivästää paperin puhki sadasta kohtaa? Itse en ole ollut näkemässä lämmönluovutuslevyjen laittoa muutakuin 2 kerroksisen talon yläkertaan ja siellä ei tarvinnut papereita miettiä...
 
Edit
Kait sen noin saisi laitettua...? näkemissäni tapauksissa laudat on menny päähän saakka ja putket on kiertäneet noiden lankkujen alta. Tosin kuvassa laudat saattaa olla betonin tms päällä?
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)


Poissa papi

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 297
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Lattian rakenne lattialämmityksessä
« Vastaus #3 : 15.12.15 - klo:16:06 »
Kirjoitit: Talohan on vanha hirsitalo ja rossipohjainen rakenne on kyseessä.
Yleensä vanhassa hirsitalossa ei ole tarvetta höyrynsululle, joten paperin sijainnilla tai olemassaololla ei ole kovinkaan suurta merkitystä.
Lattiarungon ja eristeiden päälle voi hyvin laittaa esim. vanerin ilman mitään paperia.
Tämän päälle sitten lämmönjako esim. lattialämmityslevyjen avulla (uponor). Pintamateriaali maun mukaan, mutta yleensä kelluvaksi asennettuna.
Viessmann 300G 10 kW, Vitocell 100-V 390L, Vitocell 100-E 200L, kaivo 220m, 188m2+60m2

Poissa Mikis

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Lattian rakenne lattialämmityksessä
« Vastaus #4 : 15.12.15 - klo:23:55 »
Kiitoksia vastauksista. Tuo dippatyö vaikutti oikeinkin mielenkiintoiselta. pitää syventyä tarkemmin joulunpyhinä. Tuo paperin puhkominen lienee ongelmana on se sitten missä välissä tahansa. eipä auta kun teippahisllan kanssa kulkea perässä. Sinällään tuo verkkovahvistettu ilmansulkupaperi on melko jämäkkää enkä usko sen reikiintymisen olevan mikään älytön ongelma. tosiaan samansuuntaista kääntöä putkille ajattelin, tai sitten toinen vaihtoehto on että tosiaan pyöräytän sen laudan alta. kuvassa vaikuttaisi tosiaan olevan betonilattia tjsp alla, mutta sitten en kyllä ymmärrä miksi putket ei oo siinä betonissa.. putki on 16mm, joten mennee kohtalaisen helposti laudan alta kunhan jättää paperiin vähän löysää. periaatteessa voisi vaikka 32mm lautaan jyrsiä 16mm urankin mutta se saattaa mennä vähän turhan näpertelyksi. pitää miettiä.

Tosiaan ei hirs talloon höyrynsulkuja laiteta. Ilmansulku kuitenkin tulee ja omasta mielestä se on erittäin tärkeä. Eli hengittävällä paperilla ilmansuku. Rakennehan ei saisi läpäistä ilmaa, mutta tällaisessa talossa kosteutta kyllä. Kun papi kirjoitit että paperin sijainnilla ja olemassa ololla ei ole kovinkaan suurta merkitystä, niin on sillä. minään eriste ei ole kovin hyvä jos siitä tuulee läpi. Tai oikeammin käyntännössä talon korvausilma imetään eristeen läpi. Tämä kylmää tehokkaasti rakenteen, nimin. kokemusta on.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 340
  • Maalämpöfoorumi
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa kaupunkitila

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 391
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Lattian rakenne lattialämmityksessä
« Vastaus #6 : 16.12.15 - klo:07:50 »
Välikysymyksenä, voisiko tuollaisen lattialämmityksen tehdä myös maanvaraisen betonilaatta -lattian päälle? Minulla on vasta tulossa 1975 -valmistuneeseen taloon maalämpö, sähköpatterit on nyt, jotka alunperin ajattelin korvata vesikiertopattereilla.  Vesikiertopattereihin mennee muutama tuhat euroa.

Minulla on jokatapauksessa lattiamateriaalien uusinta edessä lähivuosina. Materiaalit ovat vaatimattomia, muovipäällysteisiä, selkeästi vuodelta 1975.

Nyt kun katsoin näitä kuvia tässä ketjussa, alkoi mietityttää voisiko sittenkin laittaa lattialämmityksen. Paljonko tuollaiselle tulisi hintaa (per neliö)? 


Alpha Innotec PWZSV Nordic Inverter - 9kw,  Purmo C22 -patterilämmitys, 250m kaivo, Vantaa
+ maaviileä 2 x Sabiana SK-32, Grundfos Alpha2 25-60 -pumppu

Poissa papi

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 297
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Lattian rakenne lattialämmityksessä
« Vastaus #7 : 16.12.15 - klo:17:25 »
Rungon ja eristeen alapuolelle, ulkopuolelle, kuuluu tuulensuojalevy. Tämän tehtävä on nimensä mukainen. Hengittävässä rakenteessa paperi ei ole välttämätön.
Viessmann 300G 10 kW, Vitocell 100-V 390L, Vitocell 100-E 200L, kaivo 220m, 188m2+60m2

Poissa Mikis

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Lattian rakenne lattialämmityksessä
« Vastaus #8 : 16.12.15 - klo:22:28 »
Tuollainen ratkaisu:
http://www.passiivipuutalo.com/2013/11/vesikiertoinen-lammonjako-lankkulattian.html

Kiitos. joo tuollainenhan minullekin suurinpiirtein tulisi, mutta ei vaan tuu tuota vaneria väliin. sehän lienee tuossakin rakenteessa loppupeleissä merkityksetön mutta oli vaan laitettu rakennusaikana tilapäiseksi ja jätetty jäykkäämään. Kylläpä nyt olen saanut sen verran varmistusta ajatuksilleni että tällä mennään.

Poissa Mikis

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Lattian rakenne lattialämmityksessä
« Vastaus #9 : 16.12.15 - klo:22:30 »
Rungon ja eristeen alapuolelle, ulkopuolelle, kuuluu tuulensuojalevy. Tämän tehtävä on nimensä mukainen. Hengittävässä rakenteessa paperi ei ole välttämätön.

Juu, toki. mutta tällaisessa vanhan talon rempassa ei tuo tuulensuojalevyjen viimeisenpäälle hyvin laitto ole aina helppoa. siksi korostuu ilmansulkupaperi. Pääasiahan on että ilma ei kulje rakenteen läpi.