IV-koneeksi suunnitteilla Vallox 096 MV. Valmistajalta olen jo tiedustellut API:a jotta laitetta pääsisi ohjaamaan verkon yli. Julkista API:a ei kuitenkaan ole kuulemma vielä olemassa eikä ehkä vähään aikaan tulossakaan. Joskus ehkä... Onneksi laitetta pystyy kuitenkin ohjaamaan jänniteohjauksella.
MLP:n ohjausta olen myös miettinyt mutta en ole ihan varma onko sitä tarvetta ohjata etänä. Jos on niin Modbus-palikalla sen ohjaus onnistuisi. Niben Modbus-palikka kustantaisi kuitenkin reilut 600 € ja Loxonen reilut 200 € joten ei taida olla järkeä sijoittaa laitteisiin noin paljoa. Täytyypä tsekata löytyykö F1255:stä digital inputteja ohjaamiseen.
Ainakin omien Niben (F1255) että Valloxin (121 SE) kanssa voi jutella omissa virityksissä RS485 adapterien avulla. Arduino + ethernet shield + RS485 shield löytynee ebay:sta parilla kympillä, tuohon verrattuna tuntuu niben modbus laatikko ei-edukkaalta.
Nibeä käytän vain tiedonkeruuseen (hae vaikka tältä foorumilta olammi, talologger + nibegw) niin löytyy hyviä ohjeita.
Vallox adaptio tuli ensin myös tiedonkeruuseen, koska vehje näyttää käyttölaitteessaan lämpötiloja vain kokonaislukuina, mutta tallettaa ne sisäisesti suuremmalla tarkkuudella ja halusin saman tien moiset tiedot omiin kantoihin ihmeteltäviksi. Ohjaus tuli tehtyä lähinnä oman hajamielisyyden takia, nyt kone huomaa koska saunominen päättyy=saunan kattoräppänä avataan ja tuulettaa/viilentää pesutilat automaattisesti. Hakusanoilla Vallox RS485 Befehle finnisch löytyi netistä dokkari jossa heidän protokollansa on selostettu. Mun arduino näkyy Valloxille toisena SED säätölaitteena, jolloin molemmat toimii toisistaan välittämättä. Nyt ei mene mikään sekaisin vaikka perheen muut jäsenet muuttaa säätöjä Valloxin omasta panelista. Ainakin näin lapsiperheessä ei moisen toimivuutta voi liikaa alleviivata.
Nää tällaisena hieman häkimpänä vaihtoehtona taloautomaatioksi, eihän näitä mihinkään kaupallisiin voi verrata, mutta jos tykkää ropata niin näinkin tuo voi tehdä.