Mäntäkompressorin puolesta:
Ensimmäinen mäntäkompura meillä kesti 26 vuotta, kunnes sen käämitys paloi. Kun olen lähes koko ikäni harrastanut vanhojen autojen ja moottoripyörien tekniikan kanssa näpertelyä, niin pitihän kompuran koppa leikata auki ja sisäkalujen kunto tutkia . Yllätyksekseni mekaaniset osat olivat kuin uusia ,öljyt kirkkaat ja puhtaat, männissä ja laakeroinneissa ei ollut lainkaan kulumisen merkkejä.Niiden puolesta laite olisi toiminut vielä ainakin samat 26 v.
Talossamme on 65m2 lattialämmitystä ja 100 m2 lämpiää ilmalämpölaitteen patterilla, jolloin systeemin vesitilavuus on melko pieni . Sen takia kompura joutui käynnistymään usein, jopa 20-30 kertaa/vrk kovemmilla pakkasilla.
Mielestäni näissä olosuhteissa toimineen mäntäkompuran ikä oli aivan riittävä, tuskinpa mikään muu kompressorityyppi olisi sen pitkäikäisempi ollut.
Se oli niitä aikoja, kun talvella ulkomaan matkan ajaksi riitti, että joku kävi kukat kastelemassa.
80-luvulla Maneurop mäntäkompressorille povattiin yli 300000 käynnistyskertaa ja n. 15 vuoden käyttöikää, joka oli myös vakuutusyhtiöiden käyttämä käyttöikä. Olivat väärässä, vasta 18 vuoden käytön jälkeen meni termostaatti ja moottorin kontaktori. Samaan aikaan muuten hajosi 18 vuotias astianpesukone. Menin ostamaan Gigantista uutta samanlaista, mutta myyjää nauratti sanoi, että hyvällä tuurilla uusi voi kestää 10 vuotta.
Kun minulle on ikää jo kertynyt, niin huomannut 10 vuotta kuluu varsin nopeasti jälkikäteen ajateltuna.
80-luku oli myös niitä aikoja, kun asuntolaina maksettiin 10 vuodessa pois.
Nyt kun useilla nuorilla on huomattavasti pidemmät laina-ajat, niin eikö olisi suotavaa, että lämpöpumppu kestäisi yli lainanmaksuajan?
Erään tehtaan edustajan tyly kommentti tähän oli, että tuotevastuulaki velvoittaa pitämään saatavilla varaosia 10 vuoden ajan.
Minulla ei ole tarkoitus mollata invertteripumppuja vaan puhun yleensä lämpöpumppujen käyttöiästä, mikä käsitykseni mukaan on lyhentynyt. Halusin tuoda esille, että on ostajan muutakin mietittävä kuin huikeita COP-lukuja ja takaisinmaksuaikaa.
Visioni on, että tulevaisuuden lämpöpumppu on invertteriohjattu kierukka-tyyppinen laite, josta on karsittu elektroniikka ja liikkuvat komponentit niin vähiin, että edes ohjekirjaa ei tarvita.