Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kylmäainepiirin päivitys  (Luettu 5473 kertaa)

Poissa riikotim

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
Kylmäainepiirin päivitys
« : 05.11.15 - klo:19:53 »
Kun minulla on 1990 luvun lopulla hankittu maalämpöjärjestelmä, niin nyt olisi ajankohtaista vaihtaa tuohon pumppuun 6 kW kompressori, suodatinkuivain ja paisuntaventtiili. Suositeltavaa olisi ilmeisesti myös vaihtaa kylmäaine R407C:ksi. Onko kokemuksia, paljonko kyseinen remontti tulisi maksamaan. Etelä-Karjalassa kylmähuoltofirma tarjosi urakkaa kiinteeseen 2600 € hintaan.
Mielestäni jonkin verran liian kallis, kun osien hintataso on tiedossa. Ainoa mitä en tiedä on tuon kylmäaineen R407C hinta?

Poissa jm82

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kylmäainepiirin päivitys
« Vastaus #1 : 05.11.15 - klo:20:30 »
Ehkä on vähän liian kallis remontti noin vanhaan pumppuun? Itse ostin 3 vuotta käytetyn 10kW pumpun 3050 eurolla. Toimivuustakuu oli ja on tuo nyt melkein vuoden toiminut ongelmitta.
Jos 6kW on sopiva niin nibe 1226 on 5080e ja on varmaan halvimmasta päästä. 8kW on 250e enemmän. Tietysti sitä vaihtotyötä tulisi siihen lisäksi.

Mikä kylmäaine siinä pumpussa on? Ja nytkö meni lopullisesti rikki se kompressori? Jos saa säilytettyä samanlaiset kylmäaineet kun aluksi, niin toimii kai paremmin. Itse en noista jutuista kyllä mitään sen kummemmin ymmärrä.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa riikotim

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #2 : 05.11.15 - klo:20:46 »
Kompressori alkaa olla elinkaarensa päässä.  Lämpörele on toiminut useasti ja virtoja mittaillessa olen todennut että nimellisarvot ylittyvät. Kompressorin käyntiääni on myös koventunut. Ensiapuna olen hieman nostanut lämpöreleen asettelua, mutta kohtuuttomasti sitäkään ei voi tehdä. Kylmäaineena on R404A.

Poissa jm82

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #3 : 05.11.15 - klo:21:25 »
Tuossa löytyi joku r404a:asta. Eli sitä kai vielä saa käyttää, kun korjataan vanhaa.

Lainaus
Erityisesti erittäin korkean lämmitysvaikutuksen (GWP > 2500) omaavia HFC-aineita, kuten R404A ja R507 tulisi korvausinvestoinneissa välttää. HFC-aineita EU-alueella säätelee EU:n F-kaasuasetus ((EU) N:o 517/2014). Uuden F-kaasuasetuksen tavoitteena on vähentää EU:n päästövähennystavoitteiden mukaisesti kasvihuonekaasupäästöjä ja kannustaa siirtymään F-kaasuista muihin vaihtoehtoihin aina kun se on teknisesti mahdollista. Tarkempaa tietoa löytyy sivulta Fluoratut kasvihuonekaasut.
http://www.ymparisto.fi/HCFC
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa Murre

• Yrittäjä/Kylmämestari
  • Täysjäsen
    • Jaahdytystekniikan asiantuntija
« Vastaus #4 : 06.11.15 - klo:23:54 »
Niin ja mikäs kylmäaine siellä vanhassa mlp:ssä on nyt jo ennestään?
*Yrittäjä/Kylmämestari
*FISE Kylmäsuunnittelijan b-pätevyys
*Kylmätekniikan asennus-, huolto-, konsultointi-, suunnittelu- ja urakointi-palvelut.
*Climacheck energia-optimoinnit

Poissa ilse

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #5 : 07.11.15 - klo:09:35 »
Varaosia löytyy vanhempaan maalämpöpumppuun info@lampotori.fi osoitteesta

Poissa riikotim

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #6 : 08.11.15 - klo:11:36 »
Niin ja mikäs kylmäaine siellä vanhassa mlp:ssä on nyt jo ennestään?

Kylmäaineena on R404A.

Varaosat eivät liene ongelma. Varaosa/päivityspakettia (kompressori, suodatinkuivain ja paisuntaventtiili) on tarjottu minulle noin 1100 €/alv24%

Vaan kylmätekniikan ammattilaista kaipailisin, eli kun täällä foorumilla niitä on, niin jos jotakuta kiinnostaa kohtuuhintainen keikka Lappeenrantaan, niin ottakaapa yhteys sähköpostilla.